Gå til innhold

Apple bøtelagt for Apple Care i Italia


Anbefalte innlegg

"Hvis du ber om tjenesten i et annet land enn du kjøpte produktet, må du overholde gjeldende import- og eksportregler, og du vil bli ansvarlig for tollavgifter, mva og andre tilhørende skatter og avgifter."

 

 

Videre fra Serviceplanen deres:

"Du samtykker i at all informasjon eller data som Apple får tilgang til gjennom denne Planen, ikke er konfidensiell eller proprietær for deg. Videre samtykker du til at Apple kan samle inn og behandle data på dine vegne når Apple yter service. Dette kan inkludere overføring (!!!) av dine personopplysninger til tilliggende selskaper eller tjenestetilbydere i land hvor lovreguleringen av personvern kan være mindre omfattende enn i det landet du bor i, inkludert, men ikke begrenset til, Australia, Canada, EU-land, India, Japan, Folkerepublikken Kina og USA"

 

Så det er ikke greit å ha om du handler fra f eks. USA.

 

Så man kan egentlig se litt skjevt på det og si at man betaler Apple for at de skal hente ut dine personopplysninger og spre dem til de som ønsker dem, slik at de kan prøve å selge deg ting. Moro.

 

Med andre ord, aldri reparer ett Apple produkt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple Care er jo like ubrukelig som "idiot-forsikringa" Elkjøp og co. selger. Lureforsikring kaller jeg det, da de fleste har en reise- eller innboforsikring som dekker alt en sånn forsikring dekker.Godt nyttår :-)

 

Akkurat... Prøvde dette med min telefon som gikk i bakken når jeg var ute. Ringte forsikringsselskapet (If) og samtalen gikk som det her:

 

Meg: Hei! Har akkurat vært uheldig med at jeg mistet telefonen i bakken når jeg var ute.

If: Javel... Hvor lenge var du bortreist fra husstanden?

Meg: 4-5 timer

If: Ok. Reiseforsikringen dekker kun hvis du har vært borte fra husstanden i minimum 48 timer.

 

Og brått stoppet den samtalen. Men iPod derimot som jeg hadde såkalt lureforsikring/idiotforsikring på. Hadde min nevø vært litt vel rough med. Der ville If at jeg skulle betale egenandel på 1400 kroner (iPoden kostet ny 1500 to år før) med forsikringen til Lefdal fikk jeg rett og slett ny nano. (hadde 3. gen og fikk en flunka ny 5. gen uten å betale noenting)

 

Ganske grei deal for min del virka det som. Eller tok jeg helt feil?

Endret av Stoffer86
Lenke til kommentar

Apple Care er jo like ubrukelig som "idiot-forsikringa" Elkjøp og co. selger. Lureforsikring kaller jeg det, da de fleste har en reise- eller innboforsikring som dekker alt en sånn forsikring dekker.Godt nyttår :-)

*snip*

 

Ganske grei deal for min del virka det som. Eller tok jeg helt feil?

 

For din del tok du ikke feil, da du havnet i gruppen kalt "resten" som ikke har gode forsikringer. Det hadde holdt med å si at du hadde IF. Det er vel bortimot det dårligste/dyreste forsikringsselskapet jeg har vært borti.

 

Du betalte forresten for den forsikringa da du kjøpte ipod`en, så den nye du "fikk" ble ikke gratis, totalt sett.

 

Ha en (mobil)knusende nyttårsfeiring :)

Lenke til kommentar

Meg: Hei! Har akkurat vært uheldig med at jeg mistet telefonen i bakken når jeg var ute.

If: Javel... Hvor lenge var du bortreist fra husstanden?

Meg: 4-5 timer

If: Ok. Reiseforsikringen dekker kun hvis du har vært borte fra husstanden i minimum 48 timer.

 

Sjekket min egen reiseforsikring i Gjensidige når jeg leste hva du sa i nederste linje. Heldigvis så dekker min også hverdags"reiser", alt utenom når jeg er hjemme eller på jobb. Alt i mellom og reiser inntil 7 uker dekker den.

 

Høres ut som du bør bytte forsikringsselskap.

 

En kollega sa til meg for noen år siden at aldri kjøp IF forsikring, fordi de helst vil ha bedriftskunder, og ikke privatkunder. Dette fikk han vite av sin mor som jobber i IF.

Lenke til kommentar

Nå må man jo tenke på hva AppleCare er laget for, og da. I Norge (hvertfall) er det jo slik at reklamasjonsretten vi har her bare gjelder til privatpersoner. Altså ikke til bedrifter. De vil da ha et behov for å ha utvidet garanti for å være sikker på at maskinene vil vare lenge nok. Her kommer AppleCare inn i bildet. Akkurat som de fleste PC-produsentene også har slike utvidede garantiordninger.

 

Men jeg er ikke noe fan av at Apple prøver å prakke dette på privatpersoner, flott at de har fått en tankevekker.

Lenke til kommentar

Så i Norge er Apple Care helt unødvendig kostnad?

 

Er ikke så sikker på det. I hvertfall hvis du kjøper produktet gjennom jobb.

Jeg brukte pc ordningen på jobb og da viser det seg at man bare har 1 års reklamasjonsrett i følge apple. Jeg kjøpte en Macbook pro som hovedkortet røk på etter 14 måneder. Her måtte jeg betale 11500,- for å få byttet til nytt hovedkort. Jeg hadde ikke Apple Care så den ligger ennå i en kasse på loftet.

Lenke til kommentar

11500kr? Elleve tusen, fem hundre kroner? For å bytte hovedkort i en laptop?what the f.. :ph34r:

 

Stemmer det ja. Den måtte sendes til utlandet. var det frankrike tro.. Husker ikke helt. det er 3 år siden. Vet ikke om det hadde hjulpet med Apple care i dette tilfellet, men tror det. Husker det var en som sa at kjøper man pc gjennom skatteordning på jobb så er ekstra forsikring et must.

Lenke til kommentar

Apple Care er jo like ubrukelig som "idiot-forsikringa" Elkjøp og co. selger. Lureforsikring kaller jeg det, da de fleste har en reise- eller innboforsikring som dekker alt en sånn forsikring dekker.Godt nyttår :-)

 

Akkurat... Prøvde dette med min telefon som gikk i bakken når jeg var ute. Ringte forsikringsselskapet (If) og samtalen gikk som det her:

 

Meg: Hei! Har akkurat vært uheldig med at jeg mistet telefonen i bakken når jeg var ute.

If: Javel... Hvor lenge var du bortreist fra husstanden?

Meg: 4-5 timer

If: Ok. Reiseforsikringen dekker kun hvis du har vært borte fra husstanden i minimum 48 timer.

 

Og brått stoppet den samtalen. Men iPod derimot som jeg hadde såkalt lureforsikring/idiotforsikring på. Hadde min nevø vært litt vel rough med. Der ville If at jeg skulle betale egenandel på 1400 kroner (iPoden kostet ny 1500 to år før) med forsikringen til Lefdal fikk jeg rett og slett ny nano. (hadde 3. gen og fikk en flunka ny 5. gen uten å betale noenting)

 

Ganske grei deal for min del virka det som. Eller tok jeg helt feil?

 

Det er ikke noe stress å få tak i reisefosikring som gjelder for reiser som er under 48 timer også, og de dekker "alt" og er billigere enn slike forsikringsordninger i tillegg.

 

AtW

Lenke til kommentar

11500kr? Elleve tusen, fem hundre kroner? For å bytte hovedkort i en laptop?

 

what the f.. :ph34r:

 

Det er ikke så overraskende når man har sett prisene de tar på ekstra utstyr. 8 GB i stedet for 4 GB når man konfigurerer en Macbook er 1640,- ekstra. Komplett selger Mac godkjent 8 GB ram til 319,- ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650401 ). Det er ikke mange årene siden de tok 18.000,- eller noe slikt for 4 GB ekstra ram.

 

De er nok de verste her, selv om jeg også så at Dell for noen år siden tok 2500,- for en ekstra DVD-rom på en stasjonær PC.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en sånn garanti på min Dell bærbare den gangen jeg var mye utenlands. Mager trøst å ha garanti i Norge hvis du sitter i Australia med problemer, og skal være der tre uker og trenger maskinen. Da hjelper ikke reiseforsikringen heller. Det er ikke å få dekket tapet - i ettertid - som er det viktige, men å være operativ på reisen.

 

Men idag takker jeg nei, siden jeg ikke reiser så mye lenger og ikke minst har en maskin i reserve om den ene skulle svikte.

 

Dell-garantien var forøvrig ikke perfekt, fordi den bare gjaldt for en verdensdel av gangen, så man måtte flytte den hvis man skulle til for eksempel USA, og så tilbake igjen ved hjemreisen. Merkelig opplegg som bare skapte byråkrati.

 

Uansett: Dette er ikke noe Apple er alene om. Alle selger slikt, inklusive "kaffe i tastaturet"-forsikringene som Elkjøp og Expert selger, som nevnt i et innlegg over. Jeg takker nei til dem også. Spesielt på mobiler og annet som uansett har begrenset levetid før jeg bytter.

 

Så noe godt eksempel på Apples "onde" forretningsmetoder er dette ikke.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Finnes det i det hele tatt et område der Apple ikke forsøker å melke, tapppe eller lure både kunder, myndigheter og konkurrenter?

Hva er galt med å tilby utvidet support mot betaling? Hva får deg til å tro at Apple er alene om å forsøke å «melke, tappe og lure» kundene sine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er litt kjipt at jeg ikke kan velge selv hvor mye jeg vil betale for hvor gode produkter jeg ønsker. Dersom jeg nå ikke har lyst å betale ekstra for å være garantert at dingsen varer lenge, så må jeg det uansett.

 

Jeg er ganske overbevist om at dette fører til feilprioriteringer når det gjelder varighet på ting, noe som gjør at kjøleskapet mitt ikke varer så lenge som jeg kunne ønske, for jeg har ikke råd til å betale for ekstra levetid der for jeg er tvunget til å subsidiere idiotisk lang levetid på produkter som fyller opp skuffer over alt hjemme hos meg.

Lenke til kommentar

Finnes det i det hele tatt et område der Apple ikke forsøker å melke, tapppe eller lure både kunder, myndigheter og konkurrenter?

 

Du trenger nå ikke å kjøpe produktet hvis du ikke synes det er verdt prisen, så jeg vet ikke hvorfor du føler deg melket. Eller føler du at du vet bedre hva verdien i et Apple-produkt er enn de som faktisk kjøper det?

Jeg liker personlig ikke Apples produkter, men lar simpelthen vær å kjøpe dem. Jeg har ikke noe formening om at de melker andre mennesker, fordi ingen blir tvunget til å kjøpe noe fra dem. Ergo synes andre mennesker at produktet er mer verdt enn pengene. Verdi er subjektivt, så jeg har ikke tenkt å begynne å overstyre andre menneskers transaksjoner.

Lenke til kommentar

Problemet med slike ting ( ikke bare Apple care ) er at folk ikke vet om de har bruk for det eller ikke.

 

Da jeg kjøpte tv på Elkjøp for mange år siden var jeg veldig usikker på om jeg trengte den ekstra forsikringen.

Man kunne jo være uheldig på turen hjem.

jeg valgte å frakte det hjem i en privatbil.

 

Man har rett og slet ikke oversikten over hva som dekkes av hva.

 

Når man blir spurt om slik forsikring er det nå eller aldri.

Et vanskelig spørsmål når man ikke hvet om man har bruk for det eller ikke

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...