fjarle Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Fikk 7 millioner i bot for å selge lovpålagt garantitid. Apple bøtelagt for Apple Care i Italia Lenke til kommentar
Populært innlegg Lovegame Skrevet 28. desember 2011 Populært innlegg Del Skrevet 28. desember 2011 Flott! 17 Lenke til kommentar
gwh Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Så i Norge er Apple Care helt unødvendig kostnad? Lenke til kommentar
lasseoj Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Så i Norge er Apple Care helt unødvendig kostnad? du får fem år garanti med apple care, i stedet for to. tror jeg Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 28. desember 2011 Populært innlegg Del Skrevet 28. desember 2011 Så i Norge er Apple Care helt unødvendig kostnad?du får fem år garanti med apple care, i stedet for to. tror jeg Fra artikkelen: Norsk forbrukervern dekker kunder i inntil fem år for de fleste av produktene Apple selger. Apple Care-avtaler med to og tre års varighet selges også i Norge. Om det er bortkastet kommer an på om Apple Care gir noen utvidede rettigheter i forhold til norsk lov og ikke minst på hvorvidt utvidelsen er verd pengene for deg. Hvis det ikke gir noen utvidede rettigheter så er det rett og slett en ulovlig tjeneste de kan straffes for i Norge også. Når det er sagt så synesjeg 0,9 M€ var skuffende lite. Jeg tipper Apple har tjent mye mer på lovbruddet i Italia enn de fikk i bot. Det bør ikke lønne seg å bryte loven. Derfor bør slike bøter alltid settes høyere enn det de har tjent på lovbruddene. Først da får det preventiv effekt. 10 Lenke til kommentar
Gjest member-97590 Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Flott, sånn skal det gjøres. Sånne utvidede garantiplaner er vel i bunn og grunn ubrukelige for oss som har en såpass god lovpålagt reklamasjonsrett. Eneste er at man slipper å krangle så mye med de. Lenke til kommentar
fjarle Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 gwh og lasseoj: Kort sagt gir Apple Care to års garanti for iOS-produkter, og tre års garanti for produkter med OS X. I tillegg til garantien utvides telefonsupporten som følger med produktet fra 90 dager til hele varigheten på avtalen. 1 Lenke til kommentar
gwh Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 gwh og lasseoj: Kort sagt gir Apple Care to års garanti for iOS-produkter, og tre års garanti for produkter med OS X. I tillegg til garantien utvides telefonsupporten som følger med produktet fra 90 dager til hele varigheten på avtalen. Uten å ha satt meg inn i vilkårene til Apple Care, hva gir de i tillegg til de lovpålagte kravene? Telefonsupport? (Som jo egentlig burde være unødvendig på Apple produkter da de skal jo bare virke og være lettbrukte?) 2 Lenke til kommentar
fjarle Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 gwh: Det er nettopp det som er litt vanskelig å finne ut av Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Apple Care er jo like ubrukelig som "idiot-forsikringa" Elkjøp og co. selger. Lureforsikring kaller jeg det, da de fleste har en reise- eller innboforsikring som dekker alt en sånn forsikring dekker. Godt nyttår :-) 2 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Så i Norge er Apple Care helt unødvendig kostnad? Det er viktig å skille mellom en garanti fra en produsent og reklamasjonsrett. En garanti skal gi noe ut over hva man allerede har krav på med reklamasjonsrett, som for eksempel at problemet repareres "neste arbeidsdag" eller at problemet fikses uansett hvilket land du er i. Lenke til kommentar
gwh Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Raptor' timestamp='1325077526' post='18764558'] Så i Norge er Apple Care helt unødvendig kostnad? Det er viktig å skille mellom en garanti fra en produsent og reklamasjonsrett. En garanti skal gi noe ut over hva man allerede har krav på med reklamasjonsrett, som for eksempel at problemet repareres "neste arbeidsdag" eller at problemet fikses uansett hvilket land du er i. Og gjør Apple Care dette? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Raptor' timestamp='1325077526' post='18764558'] Så i Norge er Apple Care helt unødvendig kostnad? Det er viktig å skille mellom en garanti fra en produsent og reklamasjonsrett. En garanti skal gi noe ut over hva man allerede har krav på med reklamasjonsrett, som for eksempel at problemet repareres "neste arbeidsdag" eller at problemet fikses uansett hvilket land du er i. Og gjør Apple Care dette? Ja, det gjør den... Ting som global reparasjondekning, Programvarestøtte og at de fikser maskinen hurtig (på dagen eller mens du venter) er ikke inkludert i vanlig norsk reklamasjonsrett. http://store.apple.com/no/product/APPLECAREMBA-102582 1 Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Raptor' timestamp='1325079243' post='18764638'] Raptor' timestamp='1325077526' post='18764558'] Så i Norge er Apple Care helt unødvendig kostnad? Det er viktig å skille mellom en garanti fra en produsent og reklamasjonsrett. En garanti skal gi noe ut over hva man allerede har krav på med reklamasjonsrett, som for eksempel at problemet repareres "neste arbeidsdag" eller at problemet fikses uansett hvilket land du er i. Og gjør Apple Care dette? Ja, det gjør den... Ting som global reparasjondekning, Programvarestøtte og at de fikser maskinen hurtig (på dagen eller mens du venter) er ikke inkludert i vanlig norsk reklamasjonsrett. http://store.apple.com/no/product/APPLECAREMBA-102582 Så "I tillegg får du global reparasjonsdekning for Mac-en – både deler og arbeid", menes det da reparasjoner som er utover produksjonsfeil (altså brukerfeil eller uhell)? For produksjonsfeil kan ikke kunden belastes for uansett (i fem år fra kjøpsdato). Reklamasjonsretten er også streng på hvor lang tid selger får på å fikse problemet, om det går utover det som ansees til å være tilstrekkelig tid for et produkt kan man til og med heve kjøpet, men du kan ende opp med å vente noen uker i steden for å få hjelp på dagen. Om Apple Care er en form for garanti, antar jeg at man også kan heve kjøpet om samme feilen oppstår tre ganger? Garantivillkår til en butikk/selger kan iallefall ikke gi dårligere villkår enn reklamasjonsretten. 1.990,- for en slik avtale er mye penger om du ikke vet du kommer til å benytte deg en del av telefonsupport som du ikke like lett kan finne ut av på nett. 1 Lenke til kommentar
gwh Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Jeg kan se bruk for den hvis man er mye ute og reiser og trenger øyeblikkelig hjelp. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Hva er poenget med å betale så mye for lit ekstra service ? ja, det er ikke annet en ekstra service 1 Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Er jo greit å ha hvis du f eks. Har kjøpt Mac i USA, og det blir feil med den. Lenke til kommentar
Lovegame Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) "Hvis du ber om tjenesten i et annet land enn du kjøpte produktet, må du overholde gjeldende import- og eksportregler, og du vil bli ansvarlig for tollavgifter, mva og andre tilhørende skatter og avgifter." Videre fra Serviceplanen deres: "Du samtykker i at all informasjon eller data som Apple får tilgang til gjennom denne Planen, ikke er konfidensiell eller proprietær for deg. Videre samtykker du til at Apple kan samle inn og behandle data på dine vegne når Apple yter service. Dette kan inkludere overføring (!!!) av dine personopplysninger til tilliggende selskaper eller tjenestetilbydere i land hvor lovreguleringen av personvern kan være mindre omfattende enn i det landet du bor i, inkludert, men ikke begrenset til, Australia, Canada, EU-land, India, Japan, Folkerepublikken Kina og USA" Så det er ikke greit å ha om du handler fra f eks. USA. Endret 28. desember 2011 av Extremer Lenke til kommentar
lasseoj Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Når det er sagt så synesjeg 0,9 M€ var skuffende lite. Jeg tipper Apple har tjent mye mer på lovbruddet i Italia enn de fikk i bot. Det bør ikke lønne seg å bryte loven. Derfor bør slike bøter alltid settes høyere enn det de har tjent på lovbruddene. Først da får det preventiv effekt. jeg så det i artikkelen, men trodde ikke det var rett. men nå er det lenge siden sist jeg kjøpte et appleprodukt. og det har jeg bare gjort i USA. her er litt info om den norske Apple Care for OS X Med AppleCare Protection Plan får du tilgang til Apples prisbelønte tekniske telefonsupport i opp til tre år fra opprinnelig kjøpsdato. Her kan du få svar på spørsmål om Apple-maskinvare, Mac OS X, iLife og iWork. I tillegg får du global reparasjonsdekning for Mac-en – både deler og arbeid – gjennom praktiske servicealternativer. Når du kjøper AppleCare Protection Plan samtidig som du kjøper datamaskinen, registreres du automatisk for avtalen. Service og støtte fra de som kjenner Mac best Hver eneste Mac leveres med gratis teknisk support per telefon i 90 dager fra du kjøpte Mac-en, og ett års begrenset garanti. Med AppleCare Protection Plan, kan du utvide servicedekningen til opptil tre år fra den datoen du kjøpte datamaskinen. Hvis du har spørsmål, kan du ringe Apples tekniske supportpersonell så ofte som du vil. Hvis du også trenger reparasjonsservice, kan du velge mellom praktiske servicealternativer rundt i verden. Endret 28. desember 2011 av lasseoj Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Wow, hele 900k euro, tipper det svei. /sarcasm off Uansett nok et eksempel på hvor skitten Apple er som bedrift. 6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg