PelleP Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Etter mange gode råd her på forumet kjøpte jeg denne PC-en før jul. Det viser seg imidlertid at Windows tar opp nesten hele harddisken så jeg må ha mer diskplass. Hovedkortet er et MSI H61MU-E35 B3, Socket-1155med lagergrensesnitt: Serial ATA-300 - kontakt(er): 4 x 7-pin seriell ATA - 4 Enhet(er) Jeg tenkte at et Corsair SSD Force Series F80A, 80GB kunne duge. Jeg tenkte da ha Windows på den nåværende disken og alle andre programmer på den nye. Er det noen som har noen tanker om dette. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 vel, som en disk til alt annet er det vel en snurredisk som ville vert mitt valg, jeg vil heller ha masse plass til ting enn å ha bittelite plass og 0.1 sek raskere oppstart av programmer... men hvis du skal ha SSD til lagring så må du bare finne den som har nok plass til dine behov, bare lommeboka rekker da men sandforce SSDer vil ikke gi deg noe ekstra ytelse på grunn av at hovedkortet ikke støtter raskere enn 375MB/s Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 vel, som en disk til alt annet er det vel en snurredisk som ville vert mitt valg, jeg vil heller ha masse plass til ting enn å ha bittelite plass og 0.1 sek raskere oppstart av programmer... men hvis du skal ha SSD til lagring så må du bare finne den som har nok plass til dine behov, bare lommeboka rekker da men sandforce SSDer vil ikke gi deg noe ekstra ytelse på grunn av at hovedkortet ikke støtter raskere enn 375MB/s O.K., men kan noen forklare for meg forskjellen på Serial ATA-300 og Serial ATA-600? (Har prøvd å leses litt, men får ikke helt taket på det) Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 vel, som en disk til alt annet er det vel en snurredisk som ville vert mitt valg, jeg vil heller ha masse plass til ting enn å ha bittelite plass og 0.1 sek raskere oppstart av programmer... men hvis du skal ha SSD til lagring så må du bare finne den som har nok plass til dine behov, bare lommeboka rekker da men sandforce SSDer vil ikke gi deg noe ekstra ytelse på grunn av at hovedkortet ikke støtter raskere enn 375MB/s O.K., men kan noen forklare for meg forskjellen på Serial ATA-300 og Serial ATA-600? (Har prøvd å leses litt, men får ikke helt taket på det) Serial-ATA = sata sata 300 = sata 2 = sata 3 Gbit sata 600 = sata 3 = sata 6 Gbit sata 2 har en maks overføringshastighet på 375MB/s sata 3 har en maks overføringshastighet på 750MB/s 1 Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Siden SATA sender 2 bit kontroll per byte med data (per 8 bit data) så blir regnestykket 3Gb/s=3000Mb/s=3000/(8+2) MB/s = 300 MB/s som maks teoretisk ytelse, og 6000 Mb/s=600 MB/s for SATA 6Gb/s. Så kommer overhead i sending av signaler som gjør at du i praksis får litt lavere, typisk 250-270 MB/s for SATA300. Bare for å forklare det helt korrekt Sitter selv på 64 GB SSD, og der har jeg nok plass til Windows 7 Pro, Outlook, et par store programmer >1 GB diskplass i Program Files, samt litt GB med dokumenter, og jeg har fortsatt 11 GB ledig (du bør unngå å fylle en OS SSD helt opp). Utfra PC beskrivelsen ser det ut til at du allerede har en 60 GB SSD? Da kan du jo evt. legge mindre brukte programmer på denne hvis du ikke får alt innpå en ny, og kjøre OS på den nye. Eller, så kan du jo spørre deg selv om du virkelig må ha alt av programmer på SSDen eller kan noe flyttes for å frigjøre plass? Og om du evt. kan deaktivere Hibernation (Dvalemodus) og/eller redusere swapfilen (basert på bruksmønster du har) får du fort et par GB med ledig plass og lommeboken slipper å slankes Når det gjelder valg av SSD så har du funnet en eldre modell. Prismessig er den ikke noe kupp i forhold til de nyere modellene, f.eks er Corsair SSD Force Series 3, 120GB mye billigere i kr/GB, noe som er kanskje det viktigste kriteriet for å kjøpe en SSD. Du kan fint bruke SATA600 på SATA300. Kort og greit, jeg ville vurdert Corsair Force Series 3 eller Ocz Agility 3 dersom du er på jakt etter en billig SSD (disse gir mye for pengene), eller Crucial m4 eller Samsung 830 dersom du er på jakt etter god stabilitet og ytelse. 1 Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 O.K. da får jeg bare gå i tenkeboksen. Enten kjøper jeg en Samsung SSD 830 Series 128GB slik at jeg klarer meg en stund. Eller så kjøpe jeg en vanlig "snurredisk" og løser problemet en gang for alle. Såvidt jeg kan se er "SSD-GB" omtrent fire ganger så dyre som "snurredisk-GB" og spørsmålet er om jeg i det hele tatt vil merke noen forskjell på ytelsen? Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Til OS bruk og programmer vil du merke forskjell, ja. Både sekvensiell lesing (og skriving tildels) og tillfeldig aksess er bedre på en SSD, men det er spesielt tilfeldig lesing av småfiler som SSDer gruser HDDer på, og det er akkurat dette som gjøres mye av i OS og programoppstart. Men om det er verdt det er opp til deg å bestemme! Er du en litt tålmodig sjel som bare driver med en ting av gangen tror jeg ikke du vil syntes det er verd det, men er du litt gal som meg vil du absolutt syntes det Det eneste jeg angrer på etter kjøp av SSD var at jeg ikke kjøpte den tidligere Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 30. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2011 Til OS bruk og programmer vil du merke forskjell, ja. Både sekvensiell lesing (og skriving tildels) og tillfeldig aksess er bedre på en SSD, men det er spesielt tilfeldig lesing av småfiler som SSDer gruser HDDer på, og det er akkurat dette som gjøres mye av i OS og programoppstart. Men om det er verdt det er opp til deg å bestemme! Er du en litt tålmodig sjel som bare driver med en ting av gangen tror jeg ikke du vil syntes det er verd det, men er du litt gal som meg vil du absolutt syntes det Det eneste jeg angrer på etter kjøp av SSD var at jeg ikke kjøpte den tidligere En ting av gangen?? Ikke tale om! Jeg har bestillt en Samsung 120 GB disk. Det er bare en ting til jeg lurer på. Skal jeg reinstallere Windows på den nye disken og ha mest mulig av programmer på samme disk som OSet, eller er det greit å beholde installasjonen og bare fortsette å legge inn nye programmer (og data) på den nye disken. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Jeg har selv akkurat bestilt en ny SSD - en Samsung 830. Denne skal jeg bruke til systemdisk. Mener det er den beste prioriteringen. Andre data, som spill og dokumenter, legger jeg på en rask konvensjonell HDD (snurredisk). Jeg har tenkt å reinstallere OSet når jeg setter den nye disken i maskinen. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 30. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2011 Jeg har selv akkurat bestilt en ny SSD - en Samsung 830. Denne skal jeg bruke til systemdisk. Mener det er den beste prioriteringen. Andre data, som spill og dokumenter, legger jeg på en rask konvensjonell HDD (snurredisk). Jeg har tenkt å reinstallere OSet når jeg setter den nye disken i maskinen. Ja, men jeg har allerede W7 på en 60 GB SSD-disk på min nye PC, men den blev for liten etter et døgn. Så spørsmålet er om ytelsen blir bedre dersom jeg reinstallerer W7 og har alle programmer på samme disk som OSet, eller om det går like greit å beholde installasjonen og bare fortsette å legge alle programmer på den nye disken. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Ah, sorry - leste ikke hele tråden så nøye. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg reinstallert OS (om det ikke er mye trøbbel for deg) på den nye disken, og lagt Windows og programmer på den. Så hadde jeg brukt den gamle disken til spill og lignende. Eventuelt lagring av andre ting. Om det har noe å si for ytelsen, skal ikke jeg si for sikkert, men da tenker jeg at det er bedre å reinstallere NÅ, og være sikker, enn å vente til om to uker og få dobbel jobb. Lenke til kommentar
PelleP Skrevet 30. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2011 Ah, sorry - leste ikke hele tråden så nøye. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg reinstallert OS (om det ikke er mye trøbbel for deg) på den nye disken, og lagt Windows og programmer på den. Så hadde jeg brukt den gamle disken til spill og lignende. Eventuelt lagring av andre ting. Om det har noe å si for ytelsen, skal ikke jeg si for sikkert, men da tenker jeg at det er bedre å reinstallere NÅ, og være sikker, enn å vente til om to uker og få dobbel jobb. Ja, jeg tenker slik jeg også. Med mindre noen kan si sikkert at det er unødvendig så reinstallerer jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå