HondaLars Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Hei og hå. Nå har jeg lest både opp og ned her inne om D3100 uten å få noe svar på det jeg lurer på. Er det noen her inne som virkelig kan fortelle meg hvorfor jeg skal gå for D5100 og ikke D3100 hvis du ser bort fra vridbar skerm? Jeg ser på størrelsen på D3100 som et svært godt argument for å kjøpe dette fremfor D5100, da det er viktig med et lite, kompakt kamera som jeg kan hive i baggen når jeg løper ut. Men så er jeg noe skeptisk mtp. en eventuell oppfølger. Noen som vet noe om dette også? Takk Endret 28. desember 2011 av HondaLars Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Størrelse og pris er gode argumenter for D3100. Selv om sensoren i D5100 er noe bedre enn den i D3100, så er det primært mye i dårlig lys du merker det. Det er rimelig sannsynlig at Nikon erstatter D3100, kanskje allerede i 2012. Det er også rimelig sikkert at det stort sett vil være små endringer. 1 Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Jeg vil si at et D3100 dekker svært mye av det D5100 kan. Forskjellen utover flipskjermen er marginalt høyere skuddtakt (irrelevant IMO), ISO justering kan gjøres i 1/3-trinn, du kan bruke IR fjernkontroll, høyere skjermoppløsning og sensoren er bedre både med tanke på høy ISO støy, og dynamisk rekkevidde (mindre støy i skyggeområder på lav ISO). Begge er gode kamera, og du gjør ingen feil ved å velge noen av dem. P.S. Flipskjermen kommer godt med når en skal overkomme "review sickness" - da er det bare å pakke den med skjermen inn og glemme at den finnes Endret 28. desember 2011 av fcuk_IT Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Hva med Pentax k-5? Prisen begynner å bli veldig bra, liten og kompakt og veldig bra bilder kan bli presset ut av dette huset. Det eneste jeg savner er L-linsene til Canono, men det finnes noen gullkorn ifra pentax også Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Hva med Pentax k-5? Prisen begynner å bli veldig bra, liten og kompakt og veldig bra bilder kan bli presset ut av dette huset. Det eneste jeg savner er L-linsene til Canono, men det finnes noen gullkorn ifra pentax også Synd at de lyssterke fastobjektivene til Pentax skal være så inni helsikes dyre. Det er også ganske fortellende at omtrent alt FotoVideo har av Pentax objektiver på nettbutikken er bestillingsvare. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Men så er jeg noe skeptisk mtp. en eventuell oppfølger. Noen som vet noe om dette også? D3000 ble lansert juli 2009, D3100 august 2010 så ut fra det burde en etterfølger allerede ha vært lansert, men det har jo vært både tsunami og flom som kan ha påvirket utvikling av nye modeller. Det kan også være så enkelt som at D3100 fortsatt selger så bra at Nikon lar det fortsette en stund til. Det går stadig rykter om Nikon-lanseringer etter nyttår, men først og fremst dyrere modeller. Ellers er jeg enig med andre her at sensor er et hakk bedre på D5100, men er du ikke interessert i vridbar skjerm er D3100 også et bra begynnerkamera. Du bør prøve å få holdt kameraene før du bestemmer deg. Hva som føles bra er vel så viktig som tekniske spesifikasjoner. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Glem det der med at det ene huset er bedre enn den andre. Forskjellene ligger først og fremst i sensorstørrelse og evt andre egenskaper. Du kan justere blender lukker iso på begge kameraene. De har lik prinsipp for lysmåler. Du lurer deg selv om du du tror det ene kameraet vil gi deg bedre bilder ene den andre. Min påstand er at du vil levere like gode bilder med begge husene. Så sant du ikke skal ta bilder av 100meterløpere i dårlig belyste haller så vil begge disse husene levere gode bilder. Sensorstørrelse er viktigere enn antall piksler. Min påstand er også at du aldri vil finne en fotograf som kan vise til bedre bilder grunnet innkjøp av nytt kamera i samme størrelse. Ikke en. Om du er redd for å handle fordi det kommer et nytt hus snart, så kommer det hele tiden til å komme et nytt hus og du kan vente til evig tid, eller kjøpe det du trenger i dag. Se hvilke egenskaper huset har og kjøp det om du synes det kler deg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 En av hovedforskjellene er betjening - D5100 er et hakk opp på mange områder. Dra i butikken og kjenn selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå