Gå til innhold

Hvordan gå fra farger gradvis over til svarthvitt i et bilde?

Anbefalte innlegg

Tittelen sier forhåpentligvis det meste av hva jeg ønsker hjelp til.

Jeg har sett flere eksempler på nettet tidligere, men har ikke funnet noen av dem igjen, og jeg har heller ikke funnet noen tutorials, så derfor prøver jeg forumet her. :)

La oss for eksempel si at jeg vil ha halve bildet mitt i farger og den andre halvdelen i svarthvitt. MEN: Jeg vil ikke ha en skarp kant (som jeg jo lett kan få til ved å velge halve bildet og klikke på desaturize), men altså en myk overgang fra sprakende farger til mindre og mindre farger helt til svarthvitt. Problemstilling oppfattet? ;)

Sikkert mange måter å gjøre det på, men jeg er rimelig ny i faget, så hadde satt pris på et spark i riktig retning. Jeg har forøvrig ikke tatt meg råd til noe heftig software, så det går stort sett i GIMP, så håper det også er mulig å få til der. (Eller paint.net eller liknende.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner jeg sliter med nynorsk->engelsk :p

Men jeg har altså prøvd det du skriver, merket halve bildet, prøvd forskjellige feather-innstillinger, og det blir likevel alltid en skarp kant mellom farger og svarthvitt.

kan du gå litt mer i detalj hva du mener med "kjøre ned fargemetning"? gjerne på engelsk ;)

Lenke til kommentar

Hehe, har photoshop på bokmål og gimp på nynorsk, men skal gi det et forsøk ;) . Med fargemetning meinar eg verktyet som blir kalla "hue/saturation" i Photoshop, sannsynlegvis noko liknande i Gimp.

feather burde ligge under selection.

døme: post-214901-0-39039300-1325038136_thumb.jpg

Endret av Hoywin
Lenke til kommentar

Torbjørn: Ja! Det var i utgangspunktet min tanke også, å bruke en gradient av noe slag, men kan foreløpig for lite om lagmasker og slikt til at jeg har fått det til ennå.

Har du selv prøvd dette? Tenker at det må være lettere å kontrollere overgangene på denne måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...