scarface15 Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Løp for å rekke ferga hjem fra jobb her om dagen, lissa løsnet og jeg snublet i den. Landet med venstre albue og høyre ribbein på brostein, og ble liggende 30 sek-2 min før jeg orket å kravle meg opp til fots igjen. Dette var på 21. eller 22. desember. Nå klarer jeg ikke å ligge på høyre side uten smerter i ribbein. En røde-kors kamerat dytta sammen ribbeina, for å få de til å sprike, da kjente jeg en sterk, stikkende smerte igjen på høyre side av ribbena. Finnes det noen sikrere "hjemmesnekra" måte å sjekke om det er brudd? Pga jobbsituasjon er det ikke "bare-bare" å komme seg til sykehus og få tatt røntgen. Og begynner å bli mektig lei av søvnproblemer og smerter som siste døgnet har forflyttet seg til ryggen (enten pga sovestilling eller "variasjoner" av gå/sittestillinger jeg benytter meg av for å minske smerten). kan også nevne at jeg får sterke smerter ved dype innpust, hoste og latter. Tør ikke engang tenke på fysisk arbeid for øyeblikket. Alle svar og innspill taes gledelig imot. Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 "bare-bare" å ta seg fri? Alle har krav på 2 timer "fri" fra jobben for å gå til legen, uten at det skal gå utover lønna. Og du har egenmeldinger du kan bruke. Gå å sjekk det hos legen Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Løp for å rekke ferga hjem fra jobb her om dagen, lissa løsnet og jeg snublet i den. Landet med venstre albue og høyre ribbein på brostein, og ble liggende 30 sek-2 min før jeg orket å kravle meg opp til fots igjen. Dette var på 21. eller 22. desember. Nå klarer jeg ikke å ligge på høyre side uten smerter i ribbein. En røde-kors kamerat dytta sammen ribbeina, for å få de til å sprike, da kjente jeg en sterk, stikkende smerte igjen på høyre side av ribbena. Finnes det noen sikrere "hjemmesnekra" måte å sjekke om det er brudd? Pga jobbsituasjon er det ikke "bare-bare" å komme seg til sykehus og få tatt røntgen. Og begynner å bli mektig lei av søvnproblemer og smerter som siste døgnet har forflyttet seg til ryggen (enten pga sovestilling eller "variasjoner" av gå/sittestillinger jeg benytter meg av for å minske smerten). kan også nevne at jeg får sterke smerter ved dype innpust, hoste og latter. Tør ikke engang tenke på fysisk arbeid for øyeblikket. Alle svar og innspill taes gledelig imot. Så lenge det ikke er punktert lunge, så gjør du ikke noe med brukne ribbein. Aldri. De gror fast der de sitter, og som regel vil de ikke flytte så voldsomt på seg. For å sjekke pustelyder, holder det stort sett med å lytte på lungene fortil og baktil. Det gjør vondt, og du får stikkende smerter som blir verre etter en uke, for så etter enda en uke å gradvis bli bedre igjen. Du kan ta opptil 8 paracetamol om dagen, og du kan supplere med 600mg ibux i en kortere periode, opptil 4 ganger om dagen, selv om ibux hindrer bruddtilhelingen/det tar lengre tid. Stikking når du puster er ikke farlig i seg selv, vondt for å få luft, progressivt tyngre i pusten er det du må ta kontakt umiddelbart med lege for, og det er noe som sjelden forekommer. Jeg har aldri sett det. Fysisk arbeid er etter smertegrense. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Jeg er litt skeptisk til å gi legeråd per forum, men kan vel langt på vei støtte det Nihilist1 skriver. Kompis av meg som nylig fikk brist i et ribbein, gikk til lege noen dager senere, fikk vite at det faktisk var brudd. Ble sendt hjem med en pakke smertestillende og beskjed om å ta det rolig. Ellers skjønte jeg det som at undersøkelsen ikke innebar røngten, kun "gjør dette vondt?" og "hvor vondt gjør dette?" fra legens side. Lenke til kommentar
scarface15 Skrevet 29. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2011 Bestemt meg for å gi det mer tid, og dersom det ikke avtar innen en ukes tid vil jeg oppsøke lege. Takker for gode og informative svar =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå