Gå til innhold

Spørsmål om kondensator


Anbefalte innlegg

Ser det har blitt skrevet en nyttig tråd om bytte av kondensator.

 

Jeg har et hovedkort til et bose hjemmekino mediacenter(ser noe enklere ut enn et hovedkort til pc)

 

En luring plugget inn en strømforsyning med helt feil spenning og det sa litt puff og luktet småsvidd. Har fått byttet en sikring, men så fant jeg også ut at den ene kondensatoren har skutt ut mye guffe og buler ut. Mitt spørsmål er om denne kondensatoren kan være årsaken til at mediacenteret enda ikke fungerer ettersom sikring allerede er skiftet. Power supplyen som gir strøm til mediacenteret begynner å blinke når jeg kobler det opp.

 

Kondensatoren som er gåen er for øvrig denne:

 

Nichicon PM series 330UF 50V varenummer UPM1H331MPD

 

Håper på hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedproblemet er at jeg ikke har holdt en loddebolt noen gang. Det andre problemet er at Oslo radio og tv service anslår reparasjonskostnaden til over 5000kr noe jeg ikke tør stole på.

 

Om jeg bare hadde fått fatt i en som kunne gjøre jobben med å bytte den for en rimelig penge:)

Lenke til kommentar

Det enkleste for deg er å ta med deg hele driten til en videregående skole med elektronikk VK1 eller VK2. Hør med de om de klarer å ta dette som en liten bijobb, ved å skaffe til veie rette kondensatoren, evt feilsøke, teste og så gir du den/de som har klart dette en pizza fra peppes eller noe annet smågreier som de kanskje kunne tenke seg.

Lenke til kommentar

Sa Oslo radio og tv service hva som måtte byttes/fikses og ga deg et prisoverslag,

eller bare gjettet de det uten å engang ha sett på hovedkortet?

 

De sa bare at alle komponentene på et bose system er så dyre så dette kan bli 5000-10000.

 

En annen bekjent av meg som har toppmodellen fra bose hjemmekino hadde samme problem. Han hadde tatt med seg et system fra Usa og plugget det i norsk kontakt. Det sa et lite klikk og spilleren ville ikke fungere. Han ringte Oslo radio og tv service som er det eneste autoriserte bose verkstedet og de sa bare at dette vil koste ca 10000 å reparere.

 

Jeg kan ikke fatte det.

 

Men jeg takker for tipsene her. Jeg skal se hva jeg kan få gjort. Å dra til en skole hørtes jo absolutt ut som et alternativ.

Lenke til kommentar

Er kondensatoren den eneste delen som bærer tegn til skade ?

Ingen andre ting som er svidd eller brent?

 

Det stemmer at reparasjonsverkstedene oftest bytter hele kretskort, ikke direkte fordi de tjener mer penger på det, men fordi de da kan være sikre på at de ikke overser usynlige skader. Det kan fort bli en dyr affære (for reparasjonsverkstedet) dersom det viser seg at det å bytte kondensator ikke er nok, med tilhørende feilsøking osv.

 

Jeg ville uansett prøvd å skifte kondensatoren, da det virker veldig sannsynlig at det er denne som er problemet.

Lenke til kommentar

Det var noe mer som også ble skadet ja. Det gikk noen sikringer på det lille kretskortet som strømforsyningen går inn i. Fikk tak i et helt nytt kretskort til strømforsyningen, men det funket altså enda ikke.

 

Derfor begynte jeg ytterligere feilsøking og fant denne kondensatoren i hovedkortet som tilsynelatende er helt gåen.

 

Er det noen som kjenner til firma/personer i Oslo/akershus området som kunne gjort en slik jobb? Eventuelt får jeg høre med disse skolene med elektrolinje!

 

Takker for mye bra innspill her:)

Lenke til kommentar

Kondensatoren er helt sikkert gåen, men jeg tipper at det mer som også er gåent. Hva slags strømforsyning var det som ble koblet til og hva er det som egentlig skal kobles til? Tenker da på spenningene fra disse strømforsyningene. Hvis det har blitt koblet til en strømforsyning med med mye høyere spenning er jeg redd det kan være veldig mye som er gåent.

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...