Gå til innhold

AMD X6 overklokking

Anbefalte innlegg

hei, jeg er litt ny til det der med overklokking og trenger litt hjelp

Specs:

HK: Asus Crosshair V Formula

CPU: AMD P2 X6 1100T

PSU: Corsair TX 950

RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1866MHz

CPU kjøler: Corsair H100

for øyeblikket ligger prosessoren stabilt på 3.8GHz

men jeg har lyst til å gå litt høyere, men prosessoren blir ustabil på 4.0GHz

er det noe jeg gjør feil eller rett og slett ikke gjør?

det jeg har gjort hittil er å øke core multiplier til 19X og spenningen/voltage til 1.40 (har prøvd på 1.45 også, men høyere vil jeg ikke gå)

kan der være RAMen som stopper meg? av en eller annen grunn står RAMen på 800MHz, eller er dette noe med 800*2=1600MHz eller noe i den duren?

det jeg bruker til å overklokke er AMD overdrive, kan det ha noe med saken å gjøre?

jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg overklokker i BIOS, og Asus AI suite går ikke an å installere av en eller annen grunn :(

setter stor pris på all hjelp, MVH Olestokk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville også sjekket at kjøleren sitter godt og at du har hatt rett mengde med kjølepasta.

har da ikke noe problemer med tempratur

jeg har aldri sett den overstige 50 grader...

Edit: jeg har på den kjølepastaen som var på CPU blokka når jeg kjøpte den, er den veldig dårlig?

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Du skrev ikke noe om temperaturene og overklokking over 60 grader gir stort sett ustabil overklokk.

Edit:

Pastaen som følger med er ok og burde holde selv om man kan få noen få grader kaldere med en annen pasta.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Pastaen som sitter på H100 er noe av det beste man får så med mindre du har montert blokken dårlig er det ingen grunn til å bytte pasta/remontere.

Edit: Det er visst kun H50 og H70 som kommer med Shin Etsu. Dog vil nok ikke bytte av pasta by på de helt store forskjeller uansett.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Så lenge skruene er jevnt trukket til så burde ikke være noe problem.

Jeg synes du bør lese litt her før du fortsetter med overklokkingen.

Overklokking med AMD overdrive. - Link

Det lønner seg å lese hele artikkelen for å forstå prosessoren litt mer.

Overklokking av X6 med fokus på 1055 men den er også gjeldende for 1100T - Link Link

Lenke til kommentar

Du burde absolutt kjøre en eller annen form for torturtest for å se at det virkelig er stabilt ja. Prime95 fungerer fint i så måte. Huk av i menyen for "round off checking", og la den gå så lenge du føler for egentlig. Personlig holder jeg meg til 1-2 timer, men noen mener dette er altfor lite, andre nøyer seg med mindre. Så lenge man aldri opplever restarter, BSOD eller andre problemer i det daglige, synes jeg det er lenge nok å teste.

Lenke til kommentar

Du burde absolutt kjøre en eller annen form for torturtest for å se at det virkelig er stabilt ja. Prime95 fungerer fint i så måte. Huk av i menyen for "round off checking", og la den gå så lenge du føler for egentlig. Personlig holder jeg meg til 1-2 timer, men noen mener dette er altfor lite, andre nøyer seg med mindre. Så lenge man aldri opplever restarter, BSOD eller andre problemer i det daglige, synes jeg det er lenge nok å teste.

vel, nå har prime 95 stått en stund

skal vel tro at den er stabil da

gradene oversteg visst alle forventninger, og steg opp til 45 grader

og etter hva jeg har fått med meg så vises temperaturen til thuban prosessorene 15 grader kaldere enn hva de egentlig er?

da burde jeg kanskje ikke prøve å få den noe lengre enn 4.0GHz?

jeg gidder ikke skru opp ytelsen til h100 fordi da bråker den mer, den er på medium

Takker alle for hjelp så langt ;)

Edit:

nå etter at den har stått en stund da så overstiger den ikke 41 grader (56), er det bare sånn kjøleren virker?

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

15C varmere? Hvor har du hørt det? Det eneste jeg vet er at enkelte versjoner av Asus AIsuite kan vise 10C kaldere enn faktisk temp, skjønt er nok ingen overvåkningsprogrammer 100% nøyaktige.

Hva bruker du for å lese av tempen?

amd overdrive og coretemp er vel de jeg har prøvd (ettersom realtemp ikke støtter prosessoren min)

tidligere brukte jeg ROG connect, den viste 15 grader varmere enn hva coretemp og AMD overdrive gjør.

jeg husker ikke hvor jeg har lest det, men jeg tror det var her på forumet et sted

men når jeg tenker over det så virker det ikke riktig å ha 42 grader idle...

(coretemp viser 27 grader)

Lenke til kommentar

vel, nå prøvde jeg 4.2GHz

men når jeg kjører prime 95 så stopper kjerne nummer 5 etter rundt 5 sekunder

trenger den mer spenning?

i amd overdrive står spenninga som 1.325

mens i CPU-Z er "core voltage": 1.440

det jeg egentlig satte den i i BIOS var 1.425

Lenke til kommentar

vel, nå prøvde jeg 4.2GHz

men når jeg kjører prime 95 så stopper kjerne nummer 5 etter rundt 5 sekunder

trenger den mer spenning?

i amd overdrive står spenninga som 1.325

mens i CPU-Z er "core voltage": 1.440

det jeg egentlig satte den i i BIOS var 1.425

Sørg for å ha satt LLC (Load-Level Calibration) til Enabled, hvis ikke får du en stygg VDroop (fall i spenning) når du kjører på med load.

Du er trygg opp til 1.55V og ca 55-60C om du så trenger dette, men lavere spenning gir lavere temps, og lavere temps har stor effekt på stabilitet for AMD-prosessorer.

Om du møter på en spennings-"vegg" der du trenger mer enn 0.05V for å få 100MHz bør du gi opp der du er og klokke opp CPU/NB. Det kan også være en idé å skru av en kjerne for å se om du kommer høyere da ;)

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...