Gå til innhold

[Løst] Er nettbrett noe for studentbruk?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe nettbrett (Samsung), men er litt i tvil. Det jeg trenger den til er å ha den med på høgskolen der jeg studerer, bruke word, ppt ol., lese mail, skrive smånotater og surfe.

Jeg hadde håpet det kunne fungere som et redskap vedsiden av en tung laptop som ligger hjemme.

Noen som har erfaringer og tips å dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke vanig å se at studenter sitter i forelesningen med nettbrett da... men har tenkt tanken på å skrive håndnotater direkte på nettbrettet, da tar de mindre plass og man har de alltid tilgjengelig.

Hvordan er det egentlig å skrive med håndskrift på et nettbrett?

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke den til studier bør du absolutt sjekke ut Asus transformer prime som kommer i januar. Sammenliknet med den har ikke noen nettbrett fra samsung mye å stille opp med. Tastaturet alene er grunn nok for å velge den spør du meg. Kommer til å kjøpe den til studiene selv.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle hatt noe nettbrett til studiebruk måtte det ha hadd støtte for penn slik at du kunne skrive vanlige notater + tegninger rett på den.

Aka. alle nettbrett?

Ikke alle nettbrett støtter egen penn. iPad trenger varme fra fingren for å reagere, tror Galaxy Tab 10.1 / 8.9 også gjør det. HTC Flyer har egen penn du kan bruke. Noe mer lommevennlig er nok Galaxy Note.

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri vært min iPad foruten, men dens viktigste bruksområde er lesing. Jeg har aldri latt meg overbevise av tanken om å skulle bruke den til å notere for hånd; kombinert med et eksternt tastatur er det imidlertid ingenting i veien for å bruke den som skrivemaskin.

iPad* er bedre enn mine andre maskiner på en del ting, men dårligere på andre ting. Til lesing er den suveren, batteritiden er uovertruffen, for å kjapt skrive noen korte svar på mailer velger jeg den fremfor en laptop, skal jeg bare skrive en masse tekst er det ingen grunn til å skulle dra på noe annet. Til siste redigering av dokumenter, organisering av masse forskjellige filer mv tar jeg heller med MacBook Air.

Kjøp hvis du ønsker en enhet som gjør noen hovedoppgaver bedre enn en laptop. Ikke kjøp om du vil ha en lett og billig laptop.

*Jeg har ikke brukt andre enheter lenge nok til å mene noe om hvor godt de egner seg; Pages og Keynote er f.eks. utmerkede programmer på iPad, men jeg aner ikke om det finnes gode ekvivalenter i Android-verdenen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle hatt noe nettbrett til studiebruk måtte det ha hadd støtte for penn slik at du kunne skrive vanlige notater + tegninger rett på den.

Aka. alle nettbrett?

Ikke alle nettbrett støtter egen penn. iPad trenger varme fra fingren for å reagere, tror Galaxy Tab 10.1 / 8.9 også gjør det. HTC Flyer har egen penn du kan bruke. Noe mer lommevennlig er nok Galaxy Note.

Dette er ikke riktig, man får kjøpt penner som fungerer på kapasitive skjermer (slik som iPad). Se f.eks. http://www.elkjop.no/product/data/tilbehor-nettbrett/AMM01EU/targus-pekepenn

• Liker 1
Lenke til kommentar

Aka. alle nettbrett?

Dette er ikke riktig, man får kjøpt penner som fungerer på kapasitive skjermer (slik som iPad). Se f.eks. http://www.elkjop.no/product/data/tilbehor-nettbrett/AMM01EU/targus-pekepenn

Det har jeg aldri visst om, beklager feilinformasjon. Takk for at du retter meg :) Vel å merke er det kun spesielle penner som kan brukes. En vanlig kulepenn vil ikke fungere på iPad.

Lenke til kommentar

Hva jeg leser her får meg bare til å angre enda mer på at jeg ikke kjøpte en pad hos elkjøp da jeg leverte pcen på reparasjon. Det ville været mye bedre å kunne teste det i julen istedet for å sitte på en rævva lånepc. Elkjøp har jo 30 dagers returrett...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

iPad* er bedre enn mine andre maskiner på en del ting, men dårligere på andre ting. Til lesing er den suveren[...]

Til lesing av krotere tekster, artikler og surfing er den nok suveren. men suveren til å lese pensum på er den ikke. Det er ingen bakbelyst skjerm. Om man er en av de få heldige som har tilgang til digitalt pensum, er iPad ingen god løsning, for å si det forsiktig. Da bør man virkelig heller skaffe seg et lesebrett. Nettbrett (selv iPad) har visse fysiske begrnesninger, lesevennligheten er et av dem.
Lenke til kommentar

Der er jeg ikke ubetinget enig. Jeg trives veldig godt med lyset innebygd i skjermen, men det funker åpenbart ikke særlig godt å lese utendørs i dagslys.

Jeg har både iPad og Kindle, og ender ofte opp med å lese Kindle-bøkene på iPad. Uten at det trenger å være fasit for noen andre.

Lenke til kommentar

Irriterer meg over at jeg gikk for den originale B&N Nook for en tid tilbake, ettersom Kindle er mye mer brukandes for ikke-amerikanere, Men jeg tenkte jeg skulle være flink og kjøpe lovlige DRM-befengte epub-bøker fra norske forhandlere. Har blitt til at jeg har fjernet DRM-en umiddelbart på de få jeg har skaffet meg, fordi det er noe herk. :p

Om du ikke synes det er plagsomt for øynene å lese 150 sider i strekk på en iPad, har du enten en ubevissst trang til å fortelle deg selv at iPaden din er brukbar til alt nå som du faktisk eier en, eller så er du uvanlig heldig med øynene dine. Jobben har for lengst gitt opp å få medarbeiderne til å lese lengre dokumenter (40+) sider på skjerm for å være papirløse og miljøvennlige (aka kostnadseffektive), og ber heller ansatte snakke sammen og ikke printe ut en hver. Klart det blir litt bedre med ledbaklys vs. katode og høyere oppløsning, men utfordringen er der jo fortsatt. I hvert fall for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...