TheSourFace Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Har kjøpt meg en SSD og har tenkt å flytte OS og programmer over til den, og har et spørsmål angående det. Hvordan flytter man over OS? Må man formatere HDD-partisjonen med Windows og så installere det på nytt på SSDen eller er det en enklere måte og gjøre det på? Lenke til kommentar
War Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Du kan klone disken og putte den klonen på SSDen. Ser ikke problemet med å legge inn OS på nytt og samtidig oppdatere alle drivere samt slenge inn programmene. Dataene har du jo lagret på backup. OS vil bli raskere av det. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 er det forskjellige størrelser på diskene vil vel OS'et reagere på det men du får se hvordan det går. i verste fall må du reinstallere og jeg vil egentlig anbefale at du gjør det uansett siden det er snakk om bytte av systemdisk. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Anbefaler reinstall, men PARAGON MIGRATE OS TO SSD fikse biffen. Er ssd-en for liten til hele Windows etc haker man bare vekk f.eks "Mine bilder" etc man ikke vil flytte, til det blir nok plass. FUnket som fjell hos meg :o) Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Eller så kan du bruke den innebyggde funksjonen i Win7; Systemavbildning. Hvis du har en ekstern disk eller en ekstra disk internt er det veldig enkelt å få til. Om du velger å klone systemet ditt med denne funksjonen eller velger å kjøpe et program for jobben er det uansett et par forberedelser du bør gjøre. 1)Rydd opp i systemet ditt, avinstaller programmer du ikke bruker. 2)kjør CCleaner - fjern mest mulig gammelt rusk. 3)ta backup av dokumenter, musikk, bilder og filmer du vil spare på - legg disse på en annen disk om mulig 4)Aktiver AHCI modus istedet for IDE på disker i BIOS. Se SSD-tråden Når dette er gjort kan du starte prosessen med backup, du setter ikke inn den nye disken før dette punktet er gjennomført. I systemavbildning velger du hvor du skal lagre backupen av din windowsinstallasjon og følger de anvisningene du får. Du _må_ også lage gjenopprettingsplaten når du blir bedt om det. Det er denne du bruker til å boote fra i når du skal overføre backupen til din nye SSD. Ta ut din gamle disk, sett inn den nye SSD'en og boot opp på CD-platen du opprettet tidligere. Prosessen skal gå av seg selv og du skal stort sett bare trenge å klikke ok for å komme videre. Nå vet jeg ikke hvor stor SSD du har kjøpt og heller ikke hvor stor Win7 installasjon du ønsker å klone. Generelt bør du bestrebe deg på å ikke bruke mer enn 75% av plassen på SSD'en på kloningen. Jeg ville, om det er mulig, bare fylle halvparten av SSD'en. Det er alltid slik at Windows legger seg ut over tid i tillegg til programmer som blir installert. Selv har jeg valgt å legge spill på en annen disk enn SSD. Spesielt Steam spiser plass- og om du har dette inne og har mulighet til det ville jeg avinstallert Steam før kloningen og lagt det inn på den gamle harddisken i ettertid. Tror dette er det meste som trengs, lykke til Les også post to for mer tips på oppsett og innstillinger i Windows for optimal ytelse. Endret 3. januar 2012 av torfinns Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå