Gå til innhold

Bytte fra HDD til SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller så kan du bruke den innebyggde funksjonen i Win7; Systemavbildning. Hvis du har en ekstern disk eller en ekstra disk internt er det veldig enkelt å få til. Om du velger å klone systemet ditt med denne funksjonen eller velger å kjøpe et program for jobben er det uansett et par forberedelser du bør gjøre.

1)Rydd opp i systemet ditt, avinstaller programmer du ikke bruker.

2)kjør CCleaner - fjern mest mulig gammelt rusk.

3)ta backup av dokumenter, musikk, bilder og filmer du vil spare på - legg disse på en annen disk om mulig

4)Aktiver AHCI modus istedet for IDE på disker i BIOS. Se SSD-tråden

Når dette er gjort kan du starte prosessen med backup, du setter ikke inn den nye disken før dette punktet er gjennomført.

I systemavbildning velger du hvor du skal lagre backupen av din windowsinstallasjon og følger de anvisningene du får. Du _må_ også lage gjenopprettingsplaten når du blir bedt om det. Det er denne du bruker til å boote fra i når du skal overføre backupen til din nye SSD.

Ta ut din gamle disk, sett inn den nye SSD'en og boot opp på CD-platen du opprettet tidligere. Prosessen skal gå av seg selv og du skal stort sett bare trenge å klikke ok for å komme videre.

Nå vet jeg ikke hvor stor SSD du har kjøpt og heller ikke hvor stor Win7 installasjon du ønsker å klone. Generelt bør du bestrebe deg på å ikke bruke mer enn 75% av plassen på SSD'en på kloningen. Jeg ville, om det er mulig, bare fylle halvparten av SSD'en. Det er alltid slik at Windows legger seg ut over tid i tillegg til programmer som blir installert. Selv har jeg valgt å legge spill på en annen disk enn SSD. Spesielt Steam spiser plass- og om du har dette inne og har mulighet til det ville jeg avinstallert Steam før kloningen og lagt det inn på den gamle harddisken i ettertid.

Tror dette er det meste som trengs, lykke til

Les også post to for mer tips på oppsett og innstillinger i Windows for optimal ytelse.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...