Gå til innhold

er ibm 60GXP så dårlig som rykte tilsier?

ebola

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bare IBM, og er veldig fornøyd.

Ennå ikke hatt problem med min 60GXP, mens naboen fikk crash med sin 75GXP.

Han sverger nå til WD, og sier min "crash" vil komme.....snart.

Men han har venta så lenge at jeg måtte ta ut skuffen med min IBM for å bevise at jeg ikke endret på innholdet.

Vi driver med IT utdanning, og kjører ganske store applikasjoner, med maskiner på nesten døgnet runt, uten at min er sliten av den grunn..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-23 01:51, CS_eR GøY skrev:

de var de største innen it før men de dreit seg ut!!!

veit ikke hvordan?

IBM søkte om noen til å lage et program som man trengte til maskiner, og en ung Gates troppet opp.

Lagde den første DOS versjonen, men han ba dem om å sette noen flinkere på programmeringsdelen, for å spare tid, men ingen hadde tro på det.

IBM fikk tilbud av Bill Gates om å kjøpe rettighetene til DOS, men ville ikke ha den.

Så han satte det opp til seg selv med rettigheter på det.

De fikk også tilbud om å kjøpe Apple for lenge siden, men takket neg da de mente at Personlig Komputer (PC) ikke var det rette markedet, og at svært få ville investere i egen maskin.

De mente faktisk at eneste måten datamaskiner kunne overleve på var om de ble kjøpt og eid som store maskiner i firmaer...

Snakk om skivebommmmm.

Lenke til kommentar

min 40gb 60gxp disk krasjet etter noen få måneders bruk. bad sectors.. dette fikset jeg med IBM Drive Fitness Test programmet. Så funka den fint i 1 måned før den krasja igjen. nå skal den sendes i retur. :smile:

btw: jeg fikk 27000 i score i sisoft.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-23 13:48, spn2000 skrev:

Har selv to 60-60GXP som kjøres i Raid-0 med kun "BaCKuPp" mp3's.

MAX O/C maskin og dette har gått greit i ca et år.

Venter i spenning på bad sectors....

Har noen noen benchmark tall på sine HD'r?

min(e) to ligger på 18200 i SISOFT

ligger på ca 46000 i sisoft (raid-0 64mb c)

Lenke til kommentar

oathunder: ligger på ca 46000 i sisoft (raid-0 64mb c)

Hvordan får du til dette?

Jeg regner med at dette ikke er IDE ATA100 7200 disker?

Jeg synes at mine 18000 i SISOFT er for lite for to 60G IBM 60GXP HD'r i RAID-0?

Hvis du søker litt på navnet mitt ser du at jeg har lagt inn en del andre spørsmål ang hastigheter/innstillinger på HD'r.

Jeg er ute etter å finne en innstilling for kick-ass-performance.

Hvis noen har noen instillinger å komme med så do-tell?

Jeg kjører 64kB blokkstørrelser, skulle gjerne testa med 32/16/8/4, men dette er ikke mulig da jeg ikke har noen backup muligheter.

Lenke til kommentar

Har sikkert nevnt dette før, men har også 2 stk IBM disker av de 2 nevnte seriene OG jeg kjører dem relativt hardt.. Ingen problemer, jeg har aldri hatt problemer med IBM. Jeg har en teori om at det ikke er 100% tilfeldig hvem som får problemer... Det virker som om at folk som tar livet av disker er generelt veldig flinke til det. At HDer blir skadet under transport(bråbevegelser) og ved annen dårlig behandling er vel ingen nyhet?

Noe annet.. For noen år siden samarbeidet IBM og WD på HD-siden, dvs WD brukte IBM tek. i stor grad og hadde noen HDer som var farlig like(forskjellige firmware som gjorde at de hadde litt forskjellige ytelse, tror IBM var best på lesing). Jeg vet ikke om dette er tilfelle nå lengre, men specene på diskene er farlige like fremdeles....

Lenke til kommentar

I fjor krasjet jeg to IBM GXP75 disker, den første leverte jeg til reklamasjon (den krasjet etter en uke) jeg fikk ny og den krasjet etter 6 måneder, den har jeg ikke giddet å sendt til reklamasjon, den ble sannsynligvis svidd (overoppheting)

Har nå to IBM GXP 60 disker som funker bra, men man vet aldri med IBM

Har bare positive erfaringer med Maxtor forøvrig

2 Seagate 15000 rpm scsi disker i raid ville vært suverent bra.. en dog ikke billig

Lenke til kommentar

Jeg har en 60 GB 60GXP, har hatt den i ca 1/2 år, og har ikke opplevt problemer... Er godt fornøyd med HD'n. Kameraten min har en 75GXP, har hatt den i ett år uten et eneste problem med den. Tror det kan ha mye å si om man har vifte på disken. Jeg bruker et Chieftec Dragon kabinett (som jeg btw også er godt fornøyd med), og en 80mm vifte på HD'n. Dere som klager over masse støy og at diskene fra IBM krasjer, burde lagt ut annen info om maskinen deres, om dere bruker vifte på HD'n (som man burde gjøre uansett etter min mening). Vibrasjoner kan forplante seg i kabinettet og danne grusomme støylyder hvis man bruker et kabinett av lavere kvalitet. Mye av grunnen til at så mange har feil med IBM disker, er jo også at mange har IBM disker :wink: - kan bli interessant å se om noe liknende skjer for WD etter at de har blitt skikkelig "testet" av folk...

Lenke til kommentar

Anbefaler folk med IBM-disker om å kjøre IBM's temp check-sak i IBM Feature Tool. Jeg gjorde det og kom opp i 60C før det stoppa og ga meg en warning. (55C er max for disse diskene)

Nå har jeg imidlertid (stillegående) kjøling og kommer max opp i 45C.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-25 09:44, soledb_oyvind skrev:

ang støy så finnes det et lite program som du kan laste ned fra ibm og forandre (akustic level)

dvs ytelse mot støy

dette virker i alle fall på 60 gxp serien tror også at det virker på 75 gxp

mine disker gikk fra å være hakkespetter til lydløse ved bruk av dette

Hva heter dette prog?

Det er jo et lite virvar av drivere inne på IBM sine sider, der drivere til alt innen MS og Linux er tilgjengelige på kryss og tvers.

Quote:

On 2002-02-25 09:46, wsp skrev:

Anbefaler folk med IBM-disker om å kjøre IBM's temp check-sak i IBM Feature Tool. Jeg gjorde det og kom opp i 60C før det stoppa og ga meg en warning. (55C er max for disse diskene)

Nå har jeg imidlertid (stillegående) kjøling og kommer max opp i 45C.

Er det drivere på dette tilgjengelig i nettsidene til IBM, eller er det slik at du har en maskin lagd av IBM??

Hva heter et slikt prog på nettsiden av drivere til IBM?

Jeg er bare nysgjerrig, og vil selvsagt finne det beste for min maskin :grin:

Hvem vil vel ikke passe på " babyen" sin :grin:

Lenke til kommentar

Det må også legges til at ikke all statistikk viser at disse diskene er verre enn andre.

Etter denne artikkelen på tweaktown:

http://www.tweaktown.com/document.php?dTyp...article&dId=180

Ble deler av denne artikkelen "slaktet" her:

http://forums.storagereview.net/viewtopic....highlight=60gxp

Statistikk viser også at IBM ikke er verre enn andre leverandører:

http://www.almer.ru/information/news.htm#1611

Denne statistikken omfatter perioden Jan2000-Nov-2001.

En review her viser at 120GXP ikke blir like varm som de foregående modellene:

http://www.storagereview.com/articles/2002...20AVVA07_1.html

Men IBM anbefaler disse diskene til kun å brukes 333 timer pr måned:

http://www-3.ibm.com/storage/hdd/tech/tech.../D120GXP_ds.pdf

120GXP genererer også 6.7W varme, noe som er mindre enn 60GXP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...