Del Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Foreslår heller løsning med en logfil, slik at du har hele historikken. Først må de sette hvem som skal få mailen: crontab -e så legger du inn følgende linje øverst: [email protected] Så kan du sette legge all output fra skriptet inklusive feilmeldinger i en logfil. I tillegg kan du sørge for at du får en mail hvis skriptet krasjer, men bare da. Følgende linje burde gjøre susen: 0 3 * * * /home/user/cron/command>>/sti/til/logfil 2>&1 || echo "Feilmelding fra cron" kort forklaring på hva som skjer: - dobbelplogen >> sørger for at alt som kommer av meldinger fra command legges inn i logfil - 2>&1 er en såkalt redirect som sørger for at både output fra command og systemfeilmeldinger blir lagt inn i logfil - Dobbelpipe || er logisk operasjon eller, dersom det som står foran feiler, altså at command ikke feiler, så vil det som står etter || bli utført - echo "Feilmelding fra cron" skriver de tre ordene til standard output, alt til standard output vil cron sende videre i en mail til mailadressen du satte for MAILTO. Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 15. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2012 Da var teksten over lagt inn; og første test på cron-oppdatering av hele disken blir i natt :-) Har kjørt kommandofilen manuelt, og det gikk fint som bare det :-) Takk for hjelpen så langt :-) Det har vært uvurderlig med all hjelpen fra dere! Lette etter en ferdig app på Amahi for å kjøre ftp-server på maskinen. Er det enkelt å sette opp rett i Linux? Eller er det en annen metode dere vil anbefale for å dele filer fra serveren til "eksterne"? :-) Og, noen av deres som har erfaringer med bruk av uShare (ref link)? Evt andre programmer dere kan anbefable for å sette opp en DLNA-server? Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Flott at det ordnet seg Jeg synes gproftpd er et godt alternativ, og greit å sette opp. La inn pekere her: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%28K%29Ubuntu_server_howto/Hjemmeserver#FTP-server_oppsett_og_konfigurering_med_GUI ellers synes jeg ubuntu-one (evt. owncloud om du hoster selv) er grei måte å dele ut filer på. Min erfaring med dlna er at de fleste som tror de trenger det egentlig er best tjent med å bruke samba istedet. Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 15. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2012 Min erfaring med dlna er at de fleste som tror de trenger det egentlig er best tjent med å bruke samba istedet. Fungerer samba mot f.eks PS3? Lenke til kommentar
Del Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 PS3 har jeg ikke erfaring med, men et kjapt googlesøk indikerer at den ikke støtter delte mapper nå heller. Da er mediatomb og fuppes er kanskje de mest naturlige alternativene. Selv holder jeg en knapp på mediatomb. http://mediatomb.cc/ Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 19. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2012 Hei igjen; har forsøkt å endre tekststrengen slik at jeg får en ny rapportfil hver uke. I command filen som kjøres har jeg endret slik: echo -e "\r" >> /var/hda/files/Docs/sync/$(date +%y)$(date +%V)syncresults.txt echo "Cron Sync $(date)" >> /var/hda/files/Docs/sync/$(date +%y)$(date +%V)syncresults.txt cat /home/user/cron/passwka | sshfs -p xxx -o idmap=user -o password_stdin nabo.yourhda.com:backup /backup cat /home/user/cron/passwd | encfs -S /backup/files/ /var/hda/backup/ rsync -av --delete /var/hda/files/ /var/hda/backup/ fusermount -u /var/hda/backup/ fusermount -u /backup/ echo -e "\r" >> /var/hda/files/Docs/sync/$(date +%y)$(date +%V)syncresults.txt Håpet dermed å få litt luft mellom hver sync-rapport. (Og at det skrives inn i filen som starter med yyww) Dette fungerer fint i en testefil som ikke kjøres fra cron. Endret så til dette i crontab-filen: 0 2 * * * /home/user/cron/command >> /var/hda/files/Docs/sync/$(date +%y)$(date +%V)syncresults.txt 2>&1 || echo "Feilmelding fra cron" Men da får jeg ingen resultater inn i loggefilen min. Noen som ser hva som er feil? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 #1: Sjekk at filen (/cron/command) er kjørbar. #2: Sjekk at cron kan skrive til mappen. Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 (endret) #1: Sjekk at filen (/cron/command) er kjørbar. #2: Sjekk at cron kan skrive til mappen. Begge er sjekket. Mistenker at problemet ligger i filnavnet i denne kommandoen: 0 2 * * * /home/user/cron/command >> /var/hda/files/Docs/sync/$(date +%y)$(date +%V)syncresults.txt 2>&1 ... Endret 20. januar 2012 av Labbtus Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Du kan jo prøve med: 0 2 * * * /home/user/cron/command >> /var/hda/files/Docs/sync/`date +%y-%V`syncresults.txt 2>&1 eller 0 2 * * * /home/user/cron/command >> /var/hda/files/Docs/sync/$(date +%y-%V)syncresults.txt 2>&1 om du foretrekker variabler. Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 (endret) Ser ut som det første forsøket burde funke, så jeg vet dessverre ikke hvorfor den svikter. Hvis du vil de-bugge kan det være en ide å forenkle. Først forsøk å kjøre: /home/user/cron/command >> /var/hda/files/Docs/sync/$(date +%y)$(date +%V)syncresults.txt Se om det funker. Dersom det går bra, så kan du forsøke følgende i Cron: 0 2 * * * /home/user/cron/command >> /var/hda/files/Docs/sync/$(date +%y)$(date +%V)syncresults.txt bare endre tidspunktene slik at du får sjekket med en gang. Dersom det går kan du gradvis legge til de andre delene av linjen i crontab til du finner feilen. Men er det egentlig dette du vil? Er det ikke greiere å legge til et dato-stempel inni tekstfila. Da slipper du å ha en drøss filer, og du kan enkelt søke deg frem til dit du måtte ønske. Endret 21. januar 2012 av Del Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 Det blir så utrolig mye inne i disse filene; må slette etter hvert. Tenkte da det var greit å ha en fil pr uke. Kjører denne kommandoen uten problemer: /home/user/cron/command >> /var/hda/files/Docs/sync/$(date +%y-%V)syncresults.txt 2>&1 Må teste dette fra cron, men endret navn på noen videofiler; og det ser da ut til at hele filene sync'es på nytt. Tar lang tid med denne sync'en.. Er det noen enkel måte å endre filnavnet på i Fedora? Har benytten Siren 1.9 (link) i Windows med følgende syntax: %dm.%e ; får da filnavnet på formen yyyymm_ddhhmmss.(samme ext). Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Tjah, du har jo rename. Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Det blir så utrolig mye inne i disse filene; må slette etter hvert.eller begynne å bruke en anstendig teksteditor Tar lang tid med denne sync'en..Hehe, du har jo rimelig spesifikke krav også.. Kom til å tenke på at det i grunnen ikke er noe poeng å lage en sinnsyk lang one-liner i Cron. Bare behold den opprinnelige linjen som funket, eksempelvis slik: /home/user/cron/command >> /var/hda/files/Docs/sync/syncresults.txt 2>&1 ... , så legger du til en ny linje som gjennomføres eksempelvis før neste sync som ser slik ut: mv /var/hda/files/Docs/sync/syncresults.txt /var/hda/files/Docs/sync/`date +%y-%V`syncresults.txt Endret 22. januar 2012 av Del Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Testet litt, og denne fungerer fra cron: 0 2 * * * /home/larseh/cron/command >> /var/hda/files/Docs/sync/$(date +%y-%V)syncresults.txt Denne fungerer ikke: 0 2 * * * /home/larseh/cron/command >> /var/hda/files/Docs/sync/$(date +%y-%V)syncresults.txt 2>&1 || echo "Feilmelding fra cron" Noen ideer? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Er målet å ved feil kjøre echo-kommandoen? Kan du ikke heller bruke MAILTO og sette opp at du dytter epost via din ISP? (Jeg har aldri gjort siste selv, så jeg vet ikke om det er mye arbeid) Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Serveren er nå oppe å går; og har gått stabilt i en mnd nå. Må vel da kunne sette status på denne som løst :-) Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Del Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 Herlig, vi liker en suksesshistorie Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. februar 2012 Del Skrevet 14. februar 2012 Men ta gjerne en oppdatering etter første gang du har gjort en restore. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå