Del Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Jepp, sjekk hos nettleverandør. Det er en såkalt relay host dere da trenger. Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Hva sier /var/log/maillog ? Mange ISPer sperrer deg fra å sende noe ut på port 25, annet enn til ISP sin mailserver. I såfall må du sette opp så serveren din leverer mailen ut via ISPs mailserver. Her er det som jeg finner inne i /var/log/maillog: Jan 8 18:05:09 HDA sendmail[19027]: q08H58F4019027: [email protected], ctladdr=Labbtus (500/100), delay=00:00:01, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=30230, relay=[127.0.0.1] [127.0.0.1], dsn=4.0.0, stat=Deferred: Connection refused by [127.0.0.1] Så det betyr at min internett leverandør har stengt denne måte å benytte mail? Er det mulig å sette opp sendmail til å sende mail via SMTP? Har googlet litt og fant denne linken - link. Den viser en metode for sending av mail via SMTP. Forsøkte en litt vrid variant og fikk denne meldingen: $ sendmail -r "[email protected]" -s "HDA backup report" -S smtp=smtp.bntv.no [email protected] WARNING: RunAsUser for MSP ignored, check group ids (egid=100, want=51) can not chdir(/var/spool/clientmqueue/): Permission denied Program mode requires special privileges, e.g., root or TrustedUser. Kommandoen låser seg når den kjøres som root. Etter å googlet enda litt ble dette testet (basert på denne linken): $ getsebool -a | grep mail getsebool: SELinux is disabled Usikker på om SELinux er kompatibelt med Amahi; ser det har skapt litt problemer i tidligere versjoner, kanskje spesielt ved installasjon. Skal ta sjekken med Loqal i morgen :-) Endret 8. januar 2012 av Labbtus Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 OK, da finner du relay host her: http://www.loqal.no/index.php?page=sos det er smtp.loqal.no Synes det er rimelig mye mer knotete å finne hvor man setter relay host i sendmail enn i postfix (kanskje en av grunnene til at de fleste bruker postfix nå). Med mindre noen kommer opp med oppskrift for sendmail, vil jeg anbefale deg å installere postfix (du skal ikke engang trenge å avinstallere sendmail). Så kan du gå inn i /etc/postfix/main.cf, og endre linjen relayhost = til relayhost = [smtp.loqal.no] Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Forslag om postfix støttes (evt. exim, bare ikke sendmail). Skal ikke være verre enn å installere en ny MTA, så byttes den du har nå ut. Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Installerte postfix i dag, og fikk testet litt med sendmail - funksjonen. Funket ikke. Skal teste litt mer i morgen. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Avinstaller sendmail for sikkerhetsskyld. Har du lagt inn relay host? Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Har endret følgende linjer i /etc/main.cf relayhost = [smtp.loqal.no] (har ikke avinstallert sendmail, hva er kommandoen for det? :-)) $ sendmail -r "[email protected]" -s "HDA backup report test2" [email protected] WARNING: RunAsUser for MSP ignored, check group ids (egid=100, want=51) can not chdir(/var/spool/clientmqueue/): Permission denied Program mode requires special privileges, e.g., root or TrustedUser. Sjekket siste fil i: /var/spool/clientmqueue (som har rettingheter smmsp:smmsp) Kommer ikke inn i denne folderen uten å benytte su. Her ligger ingen filer som har dato som samsvarer med når jeg forsøkte kommandoen over. Men det ligger mange filer som ser ut til å være et resultat av diverse cron jobber. Endret 10. januar 2012 av Labbtus Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 sudo yum remove sendmail vil jeg tro. Så kan du forsøke mail-kommandoen jeg ga deg. Altså denne: echo "Innnhold i mail"|mail -s "Testmail" [email protected] Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 Altså denne: echo "Innnhold i mail"|mail -s "Testmail" [email protected] $ echo "Innnhold i mail" | mail -s "Testmail" [email protected] Fikk følgende feilmld: /usr/sbin/sendmail: No such file or directory "/home/user/dead.letter" 9/245 . . . message not sent. Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Hæh, hadde du ikke installert postfix? Ser ut som den forsøker å bruke sendmail ennå. Sjekk med: sudo yum install postfix Sokkalf eller andre fedora brukere bør kunne hoppe inn hvis det er noen sære greier på dette i fedora som jeg ikke har fått med meg. Postfix er en erstatning for Sendmail (i likhet med Exim). De er begge MTA (mail transport agents). Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Kom på en ting du kan sjekke, at postfix kjører. Prøv: sudo service postfix start Bah, sporte endelig opp den magiske kommandoen for å veksle mellom sendmail og postfix i Fedora: sudo alternatives --config mta Endret 11. januar 2012 av Del Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Hadde allerede sjekket at postfix kjørte, slik at det har den gjort hele tiden. Kjørte kommandoen: sudo alternatives --config mta Men fikk ingen tilbakemelding ift om den gjore noen endringer. Får fortsatt samme feilmld på mailkommandoen du gav meg. Når jeg sjekket man postfix, ser det for meg ut til at den benytter sendmail som kommando for å sende mail. Testet derfor mailkommandoen du foreslo over med sendmail, fikk da denne tilbakemeldingen: bash: sendmail: command not found... Packages providing this file are: 'postfix' 'ssmtp' 'exim' 'sendmail' Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Hvis 'sendmail'-kommandoen ikke finnes, er det åpenbart noe galt. # ls -l `which sendmail` lrwxrwxrwx. 1 root root 21 Dec 11 14:16 /usr/sbin/sendmail -> /etc/alternatives/mta # ls -l /etc/alternatives/mta lrwxrwxrwx. 1 root root 27 Dec 11 14:16 /etc/alternatives/mta -> /usr/sbin/sendmail.sendmail Installerer så postfix ('yum install postfix): # alternatives --config mta There are 2 programs which provide 'mta'. Selection Command ----------------------------------------------- *+ 1 /usr/sbin/sendmail.sendmail 2 /usr/sbin/sendmail.postfix Enter to keep the current selection[+], or type selection number: 2 rm '/etc/systemd/system/multi-user.target.wants/sm-client.service' rm '/etc/systemd/system/multi-user.target.wants/sendmail.service' # ls -l `which sendmail` lrwxrwxrwx. 1 root root 21 Jan 11 21:40 /usr/sbin/sendmail -> /etc/alternatives/mta # ls -l /etc/alternatives/mta lrwxrwxrwx. 1 root root 26 Jan 11 21:40 /etc/alternatives/mta -> /usr/sbin/sendmail.postfix Du kan jo evt. prøve 'yum reinstall postfix' for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Hei Sokkalf; og takk for input. Postfix er installert, men har avinstallert sendmail etterpå. Kjørte kommanoende dine: $ ls -l /etc/alternatives/mta ls: cannot access /etc/alternatives/mta: No such file or directory $ alternatives --config mta Får ingen tilbakemelding på siste kommando. $ alternatives --config mta Testet da kommandoen over som ikke gav noen tilbakemelding. Reinstallerte da postfix; og får følgende tilbakemeldinger $ ls -l 'which sendmail' ls: cannot access which sendmail: No such file or directory $ alternatives --config mta There is 1 program that provides 'mta'. Selection Command ----------------------------------------------- *+ 1 /usr/sbin/sendmail.postfix Enter to keep the current selection[+], or type selection number: 1 failed to create /var/lib/alternatives/mta.new: Permission denied Må jeg endre på noen rettigheter her? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Jeg kjørte riktignok dette på Fedora 16, vet ikke om det er noen endringer fra 14->16 på dette området. Men du må gjøre dette som root, dvs med 'sudo' foran, eller logget inn som root. Når det gjelder denne: $ ls -l 'which sendmail' ls: cannot access which sendmail: No such file or directory Så merk at du i dette tilfellet må bruke "backtick", `, og ikke vanlig apostrof '. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Du kan evt. prøve en skikkelig spansk en, og gjøre (som root) ln -s /usr/sbin/sendmail.postfix /usr/sbin/sendmail Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Ingen spanske ennå er du snill. Labbetus, du må ha sudo foran alternatives: sudo alternatives --config mta Postfix har en wrapper som gir kompatiblitet med sendmail, det er denne som skal være /usr/sbin/sendmail såvidt jeg vet. Sjekk om du finner den med: which sendmail Endret 11. januar 2012 av Del Lenke til kommentar
Del Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Jeg var litt kjapp her, du har jo postfix inne nå jo. Forsøk mail-kommandoen igjen (som vanlig bruker). Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Testet mailkommanoden; etter å ha kjørt kommandoen over som sudo; og voila det funket :-) Fantastisk! Takk for hjelpen så langt!! Så kommer neste problemstilling; for å begrense antall mail fra cron kommandoen, er det en searchfunksjon som kan benyttes for kun å sende mail dersom det for eks ligger en "error" eller "warning" i syncfilen? Kan syncfilen endre navn basert på ukenummer, slik at den ikke blir for stor? Her er cronkommandoen som jeg planlegger å kjøre hver natt: 0 3 * * * /home/user/cron/command command-filen ser p.t. slik ut (må vel her legge inn en linje i tillegg for sending av mail ved feilmeldinger): #!/bin/bashecho "Cron Sync $(date)" >> /var/hda/files/sync/syncresults.txt sshfs -p ccc -o idmap=user nabo.yourhda.com:backup /backup/files cat /home/user/cron/passwd | encfs -S /backup/files /var/hda/backup rsync -av --delete /var/hda/files/ /var/hda/backup >> /var/hda/files/sync/syncresults.txt fusermount -u /var/hda/backup fusermount -u /backup/files Fant at jeg må benytte idmap=user for ikke å få problemer/kluss med rettighetene på folderne etter montering. Noen gode ideer til forbedring av cron eller command-filen? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Er ikke helt sikker på hvor du er nå - men går det ikke ut noen mailer i det hele tatt - eller sender cron ut mail av output ved hver kjøring? Hvis sistnevnte, kan dette legges rett inn i cron f.eks på følgende måte: 0 3 * * * /home/user/cron/command 2>&1 | grep -i -e warning -e error Her gjøres først en redirect fra stderr til stdout så grep kan filtrere på teksten, også droppes alle linjer som ikke inneholder enten "error" eller "warning" (case insensitive). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå