HawP Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Nå ser det ut som neste punkt på agendaen min blir koding av cron. I følge Wiki (link) må min bruker være listet i /etc/cron.allow.Hukser jeg rett er det bare å opprette filen og legge inn brukernavnet ditt i den. Høyst sannsynlig så finnes by default /etc/cron.deny, men er tom (evt. inneholder "guest" e.l.) og /etc/cron.allow finnes ikke. Dette gir alle brukere rettigheter til å bruke cron. Med andre ord, du trenger sannsynligvis ikke gjøre noen ting for at din bruker skal kunne bruke cron. Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Etter det store gjennombruddet her om dagen (ssh fungerte) har vi støtt på noen små utfordringer. Dette gjelder spesielt hos naboen :-) Det har seg slik at han er i-fan, og har bare Mac-produkter i dataparken. Dog mange av sorten... Hovedutfordringen har være plasseringen av bildefiler/bibliotek på NAS. Det er en del linker på hvordan vi får Amahi til å støtte AFP (Apple File Protocol) (link), vi gjorde en jobb på dette i går, og han testinger nå hvordan dette fungerer. Han benytter Aperture for bildebehandling, så her blir det litt mer testing ift Masterfiler osv. Alle innspill ift mottas med takk, men er strengt tatt et annet problem ift denne tråden. Her skjønner jeg ikke hva du mener. Mac kan bruke delte mapper akkurat som windows, burde være tilstrekkelig å dele de ut. Her er en bruker som omtaler noe av problemet (link). sshfs -p xxx -o nonempty -o idmap=user [email protected]:backup /backup/files Hvorfor er ikke mappen /backup/files tom før du monterer? Når det gjelder idmap, har du samme brukernavn i begge ender? Isåfall bør det holde med: sshfs -p nabo.yourhda.com:backup /backup/files Forresten, fikk du til nøkler for ssh slik at du slipper å skrive inn passord? Jepp fungerer med kortere kommando :-) Nøklene er montert og fungerer utmerket. :-) ..., men du trenger å sende med passord når du skal legge det inn i cron. Legg passordet i en fil som kun du har leserett til. Så kan du prøve med: cat /sti/til/filmedpassord | encfs -S /backup/files /var/hda/backup Fungerte utmerket etter at jeg hadde kjørt sshfs :-) (Legges inn i cron forslaget) Nytt forslag backup-fileinstruction: sshfs -p xxx nabo.yourhda.com:backup /backup/files cat /sti/til/filmedpassord | encfs -S /backup/files /var/hda/backup rsync -av --delete /var/hda/files/ /var/hda/backup/ fusermount -u /var/hda/backup/ Videre hadde jeg håpt å kunne sende eventulle feilmeldinger fra synkroniseringen på en mail til meg selv. Jeg har Loqal som bredbåndsleverandør, og er litt usikker på om de støtter sending av epost direkte fra script. Er det noen som har forslag til hvordan dette løses i scriptet?Du kan bruke mail-kommadoen. Kanskje noen andre har forslag til hvordan du kan logge feilmeldinger? Satser på en ny testeøkt i morgen. Takker så mye for alle gode innspill. Endret 5. januar 2012 av Labbtus Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Min kommentar er at om det skal kjøres i en cron blir det penere om du legger til: fusermount -u /backup/files Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 Ny status: Følgende kommandoer benyttes: sshfs -p xxx -o idmap=user nabo.yourhda.com:backup /backup/files cat /home/user/cron/passwd | encfs -S /backup/files /var/hda/backup rsync -av --delete /var/hda/files/ /var/hda/backup fusermount -u /var/hda/backup/ fusermount -u /backup/files Alle kommandoene fungerer utmerket når de kjøres i terminalvinduet en og en, og resultatet blir perfekt. Men, når disse linjene legges inn i en fil, og kjøres vha cron, ha får jeg problemer. Cron command: */5 * * * * user /home/user/cron/command Command filen ser dere over. Når denne kjører får jeg feilmld i Fedora (rødt lys oppe i høyre hjørne). Den sier noe sånt som: encfs -S /backup/files /var/hda/backup. Process /urs/bin/encfs was killed by signal 6 (SIGABRT). Filene har 770 ift tilgang, og passwd inneholder passordet til encfs. Min første tanke var at kommandoene blir kjørt fortløpende, slik at fusermount - kommandoen demonterer før kommandoene over er ferdige. (Spesielt rsync vil ta litt tid her...) Noen som har noen tanker om hva som kan være feil, og evt hvordan dette løses? PS. Prosjektet har blitt noe forsinktet pga problemer med en harddisk hos naboen. Denne problemstillingen er omtalt her - link. Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Forsøk å kjøre det som skript uten å bruke cron. Fra kommandolinja: /home/user/cron/command Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Forsøk å kjøre det som skript uten å bruke cron. Fra kommandolinja: /home/user/cron/command $ /home/user/cron/command sending incremental file list sent 220 bytes received 27 bytes 494.00 bytes/sec total size is 10169745 speedup is 41173.06 Fungerer utmerket... ; ser det ut til. Tilleggsopplysning: Ser ut til at det; når command kjøres via cron; at det blir syncet ukrypterte filen inn i mappen /var/hda/backup. Filene ligger der etter alle mapper er demontert... Endret 7. januar 2012 av Labbtus Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Hm, jeg ser to mulige feilkilder. Begge er greie å fikse. Start med å sikre at bash (Bourne again shell) blir kjørt av skriptet ditt. Det gjøre du ved å legge inn følgende linje som første linje i filen /home/user/cron/command: #!/bin/bash Dernest kjører cron med din bruker? Kan høres ut som om command kjøres som root, det forklarer ihvertfall problemet med å montere encfs som eies av en ordinær bruker. Brukte du sudo når du kjørte crontab -e? Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 Hm, jeg ser to mulige feilkilder. Begge er greie å fikse. Start med å sikre at bash (Bourne again shell) blir kjørt av skriptet ditt. Det gjøre du ved å legge inn følgende linje som første linje i filen /home/user/cron/command: #!/bin/bash Dernest kjører cron med din bruker? Kan høres ut som om command kjøres som root, det forklarer ihvertfall problemet med å montere encfs som eies av en ordinær bruker. Brukte du sudo når du kjørte crontab -e? cron kjøres vel egentlig av root; tror jeg. Filen ligger i /etc/crontab... Men inne i cron ligger brukernavnet på linjen for kommandoen. Ref: */5 * * * * user /home/user/cron/command Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 På tide vi fikser mail også. Litt usikker på hva som er standard MTA (mail transport agent) i Fedora, jeg tror det er postfix, men kan være sendmail også. Installer pakken mailutils, og se hvilken MTA som blir med. Når den er installert kan du teste å sende en mail fra kommandolinja: echo "Innnhold i mail"|mail -s "Testmail" [email protected] Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Nei, cron-jobb legges inn med kommandoen crontab -e Resultatfil havner i /var/spool/cron/crontabs men denne skal ikke redigeres direkte. Dersom du skal legge inn en cron-jobb som trenger å kjøres som rot gjøres det med: sudo crontab -e men det skal du ikke i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Webmin har ett ganske greit grensesnitt for oppsett/administrering av cron jobber Ett eksempel fra en av mine oppgaver, lærte det var greit å automatisere backup av databasen da jeg hadde glemt å gjøre det før en omformatering Heldigvis en base med lite endringer Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Webmin er supert hvis du kjører headless (dvs. ingen grafisk desktop installert). Hvis du har KDE, så er det bare å installere kde-config-cron. Super gui til Cron rett i System Settings: Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 På tide vi fikser mail også. Litt usikker på hva som er standard MTA (mail transport agent) i Fedora, jeg tror det er postfix, men kan være sendmail også. Installer pakken mailutils, og se hvilken MTA som blir med. Når den er installert kan du teste å sende en mail fra kommandolinja: echo "Innnhold i mail"|mail -s "Testmail" [email protected] Finner ikke mailutils i Fedora, men ser den finnes i Ubuntu. Har testet sudo apt-get install mailutils og sudo yum install mailutils Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Søk i pakkesystemet etter mailutils. Trodde den het mailutils i Fedora også siden dette er det offisielle navnet til programpakken, kan hende den heter noe lignende. Eventuelt bør jo noen av Fedora-brukerne tipse oss. Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 Installerte Synaptic; og søkte etter mail fant følgende pakker: - fetchmail - mailcap - mailx - procmail - rubygem-actionmailer - sendmail Har googlet noe - og fant denne linken (link) - mulig denne metoden kan benyttes? Videre ble det full reinstallasjon hos naboen i dag etter problemene med harddisken. Dermed er videre testing av cron utsatt :-( Og igjen; takk for hjelp og innspill. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hvis du har KDE, så er det bare å installere kde-config-cron. I Fedora (16) så heter pakker kdeadmin Og så vidt jeg kan se så er det sendmail som er standard i Fedora. Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Jeg tror det er endret fra sendmail til postfix. Forsøk mail kommandoen, og se om fedora er smart nok til å fortelle deg hvilken pakke som eventuelt mangler. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Installerte nylig Fedora 16 med KDE på en bærbar, og når jeg sjekket i dag tidlig så var det sendmail som var installert, vil da tro det er det samme på F14. Uansett så er det en smal sak å sjekke hvilke pakker som er installert, med f.eks. yumex. Endret 8. januar 2012 av Crowly Lenke til kommentar
Labbtus Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Hei, ser ut til at det er sendmail som er installert med Fedora 14. (Ihht pakkene jeg finner med yumex). Videre får jeg ingen feilmld når jeg tester mailkommandoen din Del. Men heller ingen mail i postkassen :-( Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 Hva sier /var/log/maillog ? Mange ISPer sperrer deg fra å sende noe ut på port 25, annet enn til ISP sin mailserver. I såfall må du sette opp så serveren din leverer mailen ut via ISPs mailserver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå