Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Automatgir svarer ikke alltid etter kommando fra girspak, hva er problemet?


Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

 

Jeg har en Mercedes Benz klasse E200 fra 1997. Bilen har gått 183 000km. Jeg har hatt den i over ett år. Bilen er i veldig god stand. Jeg brukte i forrige uke 18 000kr i verkstedutgifter for rette opp EU-kontroll mangler, motorservice, automatgirservice, ny panser åpner, osv.

 

Men ett problem har irritert meg litt, jeg har en femtrinns automatgirkasse, med følgende kommandoer:

 

Park

Reverse

Neutral

Drive/gir 5

4 gir

3 gir

2 gir

1 gir

 

Problemet er at den svarer ikke på kommando fra girspaken når jeg for eksempel setter den i "gir 3", den fortsetter å kjøre på sitt gir, og lever sitt eget liv. Men den fungerer som den skal nesten alltid, men det er bare noen øyeblikk der den ikke lar seg overstyre.

 

Jeg forventer at girkassen skal iverksette min kommando øyeblikkelig når jeg styrer den manuelt, for eksempel når jeg vil raskt opp en bratt bakke, så setter jeg den i "gir 1", men så svarer den ikke og fortsetter i sitt eget gir under "Drive" som for eksempel er andre eller tredje gir.

 

Noen som vet om dette er normalt eller hva som forårsaker problemet?

 

Jeg minner om at girkassen fikk service, og lett feilsøking, men ikke fullstendig feilsøking.

 

Søker intelligente svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs på hastigheten du har når du girer det... Kjører du i nitti sier det seg selv at den ikke girer ned til første, da det ville låst hjulene totalt OG ødelagt girkassen...

 

Men hva pokker skal du gire NED etter i en automat? Det er jo bare å kjøre gasspedalen i bånn det, så girer den jo ned til det giret som er hensiktsmessig av seg selv.... At den ikke girer ned til tredje når du vil det er jo bare bra for bilen, for du hadde jo ødelagt den totalt hvis den hadde giret ned til tredje....

 

En automat fra 97 er høyst sannsynlig elektrisk drevet og derfor overstyrer den slikt tull by default...

 

Forsøk følgende:

 

Kjør opp i 80 kilometer i timen og sett spaken på 1.gir.

Slipp gassen.

Bilen vil nå gire ned et for et gir til den finner det hensiktsmessig å gire ned til 1.gir... Den virker altså som den skal...

 

Det eneste du egentlig trenger de girene til er når du skal kjøre ut lange bakker og trenger å bremse med motoren, all annen kjøring kan du fint gjøre i Dum (altså i Drive). Har hatt automat i åresvis på mine amerikanere og jeg har aldri hatt noen behov for å gire ned i annet enn lange motbakker, for å slippe å sitte å bremse (selv om de fleste bilene jeg har hatt har giret ned selv under bruk av cruise kontroll, men har du ikke cruise kontroll må du gjøre dette selv...)

 

Så bruk heller automat giret som det skal brukes isteden for å forsøke å ødelegge bilen med tullete giring... som jeg sa så er automat kassen mest sannsynlig elektrisk styrt og har derfor en bedre kontroll på giringen enn du har... så sett den i D du og kjør...

 

Det er altså ikke noe galt med bilen din... Sjåføren derimot... :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Selvsagt er det noe tull med giret, dersom jeg skal opp en bratt lang bakke og den kjører opp bakken i tredje gir, fremfor å gire ned til første gir, eller la meg få overstyre giret og gire ned til første.

 

Når jeg kjører i 80km/h da står for eksempel spaken i D, og jeg kan sette den i 4, da girer bilen, dersom girkassen fungerer.

 

Jeg har testet problemet og vet at det er noe her. Jeg kan for eksempel kjøre bilen i 80 av og til og giret har stoppet ved tredje eller fjerde, og jeg har et høyt turtall, så vil jeg gire oppover da girer den ikke alltid opp over.

Lenke til kommentar

Det var jo voldsomt raske og relativt bastante konklusjoner over her må jeg si... :innocent:

 

Jeg velger inntil videre heller å tro deg, og at du er kjent med at alle moderne automatgir har "tvungen giring" både opp og ned som en sikkerhets-sak. Altså den vil aldri la turtall gå over rødmerkning, og den vil heller ikke prøve å kjøre i 3 gir på 500 RPM, da blir ditt manuelle valg ignorert og overstyrt. Men så lenge du velger et gir som tilsvarer turtall innenfor området noe over tomgang til rødmerke så skal den bruke giret du har valgt.

 

Vet ikke så mye om nøyaktig hvordan Mercedes gjør det, men har du fått lest ut feilkoder under denne feilsøkingen?

Kan sikkert være litt av hvert, som feks feil justering av stag/wire fra girspak, feil på sensor (posisjonsgiver) oppe ved spaken (dersom MB bruker dette), eller feil på andre sensorer, eller for den saks skyld selve TCM /TCU hjernen, osv, osv.

 

Kan dessverre ikke hjelpe deg stort, syns bare konklusjonen om at bilen er i orden, du er gal, var litt vel kvikk og verdt å kommentere. Det kan jo for all del hende det stemmer, men da betyr det isåfall at du prøver å velge et ikke kjørbart gir.

 

Personlig girer jeg ned manuelt/tiptronic rett som det er, og å kjøre gasspedalen i bånn er bare et brukbart alternativ når farten skal økes maksimalt. I tillegg til grunnen som allerede er nevnt (for å henge på giret i nedoverbakker), bruker jeg av og til å låse den for å unngå at den girer på vinterføre, og på landeveien med litt svake motorer så bruker jeg det for å slippe ukomfortabel jaging opp og ned mellom 2 gir. På nye biler som typisk har mange gir bruker jeg av og til også å gire ned ett hakk manuelt fordi moderne biler er satt opp til kvasi-miljøvennlig giring som innebærer at man ligger helt nedi ristesonen på turtall-spekteret. Så da overstyrer jeg bare for at det skal gå lettere, som en ren comfort/smak-sak. Uansett grunn så skjønner jeg godt at Tricell ønsker å ha dette i orden, slik at valgfriheten er der.

Lenke til kommentar

Der forsvant teksten min gitt, trykket backspace da jeg hadde merket utenfor tekstvinduet...

Uansett, jeg hadde en gang en defekt ABS sensor som gjorde at bilen trodde den svingte hele tiden og girkassen ville ikke gire over 3. gir.

 

Jeg har også hatt løs jordingskabel på girkassen som gjorde at den bare girte skikkelig av og til. De på verkstedet sa at dårlig jording kunne medføre diverse rare feil, kan være verdt å sjekke før du leverer bilen inn på en dyr service :)

Bilen er en BMW E39 med steptronic kasse.

 

Som tidligere nevnt er det også en innebygd sikkerhet i kassen, du skal ikke gire fra 3. til 1. selv om det er en bratt bakke. En girkasse er ikke lagd for å kjøre over lengre tid i 1. gir.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så dere mener at dette er helt normalt? At du ikke alltid kan gire ned i første gir selv når du skal opp en bratt bakke, og at bilen sliter opp bakken på et høyere gir. Dere mener også at det er normal oppførsel av automat girkassen å ikke la meg få overstyre girene enten opp eller ned når bilen kjører i 80km/h?

 

En ting til, er det noen som vet om Mercedes Benz E200 som er blitt importert til Norge fra Tyskland, har en hastighets begrenser? Jeg kan ikke kjøre fortere enn 130km/h, og min andre bil Ford Escort 1996års modell, kom jeg opp i 180km/h.

Lenke til kommentar

Så dere mener at dette er helt normalt? At du ikke alltid kan gire ned i første gir selv når du skal opp en bratt bakke, og at bilen sliter opp bakken på et høyere gir.

Det alle som har svart her i tråden, på forskjellig vis har forsøkt å forklare, er at det naturlig nok kommer an på hastigheten du holder.

Hvis du kjører i 30 kmt vil den kunne gå helt ned i første gir, hvis du kjører i 70 kmt vil den ikke kunne gå ned i første gir.

 

 

Dere mener også at det er normal oppførsel av automat girkassen å ikke la meg få overstyre girene enten opp eller ned når bilen kjører i 80km/h?

 

Samme prinsipp som over. I 80 bør du kunne velge 3, 4, eller D. Det er alt for fort for 1, og sannsynligvis like over eller like under hva som går med 2 gir.

Hvis du i 80 kmt noen ganger får lov å velge 3 gir, mens den andre ganger blir liggende i 4/5 så er dette ikke normalt. (og det er slik jeg oppfatter problemet).

At du ikke valgfritt kan velge hvilket som helst gir i hvilken som helst fart er derimot helt normalt, og det er vel ganske innlysende at man ikke kan kjøre 100 kmt i første gir, eller 15 kmt i femte gir.

 

Det letteste om dette ikke er klinkende klart er bare å tenke på det som en manuell girkasse; ville du valgt første gir opp denne bakken din om det var manuelt gir?

 

Til slutt, nøyaktig hvilke hastigheter som er mulig på hvilke gir varierer jo veldig med bil, motortype, osv, så der må man bare lære bilen å kjenne. Om du har den i D og gir full gass så vil den gire opp til neste gir når turtall kommer til rødmerkning, og på den måten ser du fort akkurat hvor fort den kan kjøre på hvert gir. Hvis den da feks girer opp til 3 gir ved 100 kmt, så vet du at det ikke er noe vits i å prøve å sette spaken i 2. gir i 100 kmt, den vil ignorere ditt valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Herregud, når har jeg sagt at jeg skal kjøre i første gir i 70-80-100km/h?

 

Den bakken som jeg snakker om er 200 meter lang og er ca. 2,5 meter bred det er så vidt bilen får plass på veien, sier seg selv at vi ikke kan kjøre fortere enn 15-20km/h i denne bakken. Da burde jeg kunne kjøre opp denne bakken i første gir, enn at jeg må holde pedalen klint inntil gulvet når bilen strever opp bakken gjerne i 2 eller tredje gir, og det går seint opp over.

 

Det tipset med å sette giret i første når en kjører i 80km/h er bare tull, dersom girspaken responderer da vil den umiddelbart gå i første gir og bilen blir skadet. Dersom jeg bruker girspaken og den responderer da overstyrer ikke girkassen meg. Jeg kan for eksempel starte bilen i første gir med girspaken så kan jeg holde pedalen klint inntil gulvet, og bilen kjører fortere og jeg får et veldig høyt turtall. Det er ikke slik at plutselig så går giret opp til andre automatisk dersom spaken står i "gir 1".

 

Merkelig at jeg kunne overstyre og komme opp bakken raskt og effektivt 3-4 av 5 ganger? mens andre ganger så kunne jeg det ikke.

 

Denne tråden handler ikke om å bevise at det eksisterer et problem, den handler derimot hva som forårsaker problemet. Hvis ikke noen kommer med en fornuftig forklaring angående denne bakken og på motorveien, da er det et problem her.

Lenke til kommentar

Jeg håper ikke det er meg du svarer på den måten?

Isåfall foreslår jeg at du leser postene en gang til, og gjerne også svarer på spørsmålet fra første posten jeg skrev.

 

Hvis du går tilbake å leser hele tråden en gang til så ser du at du har vært veldig upresis og det har dermed vært på sin plass å redegjøre for både hva som er normal forventet virkemåte under forskjellige scenarioer, og hva som ikke er normalt. Jeg skrev forøvrig allerede i første posten at jeg tror på at du har et problem, og jeg gjentok det med et annet eksempel i neste post.

 

Det tipset med å sette giret i første når en kjører i 80km/h er bare tull, dersom girspaken responderer da vil den umiddelbart gå i første gir og bilen blir skadet.

Det er mange år siden biler ble skadet av dette, ingen moderne girkasse legger inn første gir i 80 selv om du ber om det med spaken. Girkassen overstyrer deg, og det var nok dette RWS forsøkte å belyse med sitt eksempel. :)

 

Så ja, under de forhold du beskriver, og forutsatt at inngangshastigheten alltid er den samme (lav nok) så skal den gå ned i første på din kommando. Jeg ville først mistenkt at problemet ligger i et av systemene nevnt i første post, og derav spørsmål om feilkoder, eller lagrede intermitten feil, "usannsynlige verdier", akselhastigheter, ol.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg beklager min reaksjon mot trådens bidragsytere. Det virket som om dere rett og slett ikke trodde på meg. Jeg er ikke misfornøyd med deres innspill.

 

Dere mener altså at det er ingen problem med girkassen, og at det er hastigheten som bestemmer om den girer eller ikke. Dere mener også at det er helt trygt for meg å sette girspaken i "gir 1" når jeg kjører i 80km/h fordi den da ville ha ignorert min kommando.

 

Så når jeg bruker girspaken og girer manuelt, da har jeg altså likevel ikke 100% kontroll over girkassen, men bare delvis.

 

Dermed må dette bety at dere andre i tråden som kjører med automatgir også opplever denne oppførselen fra girkassen riktig?

Lenke til kommentar

Dere mener altså at det er ingen problem med girkassen, og at det er hastigheten som bestemmer om den girer eller ikke.

Jeg er fortsatt åpen for at det godt kan være et problem med din girkasse, men ja det stemmer at hastigheten avgjør hvorvidt den faktisk vil gire ned, eller ignorere ditt valg, så nettopp derfor er det viktig at du er spesifikk, at omstendigheten faktisk er helt like hver gang, og at du forstår hvordan det virker.

 

Altså som eksempel i den bakken vi nå vet du kjører 15-20 kmt. Hvis du den ene dagen har 21 kmt idet du legger den i første, mens du neste dag holder 31 kmt, så kan dette være forklaringen.

Men det er ikke nødvendigvis dette som er årsaken, vi vet ikke hva du gjør, og jeg vet ikke nøyaktig skift-hastigheter på din girkasse, men dette fenomenet er noe du må være klar over, og notere deg.

 

 

Dere mener også at det er helt trygt for meg å sette girspaken i "gir 1" når jeg kjører i 80km/h fordi den da ville ha ignorert min kommando.

Ja.

Dog vil jeg ikke anbefale deg å gjøre det, spesielt ikke fordi du jo muligens har et problem med girskift. Men det er en innebygget sikkerhet, og den vil ikke skifte ned før farten er lav nok til at neste gir nedover tilsvarer et motor-turtall på rødmerkning eller lavere. Det samme gjelder forøvrig også med P (Park), det høres ikke pent ut og dette kan være skadelig, men også her er det beskyttelse som hindrer hjulene fra å låse seg om man slenger den i park på motorveien.

 

 

 

Så når jeg bruker girspaken og girer manuelt, da har jeg altså likevel ikke 100% kontroll over girkassen, men bare delvis.

 

Det er en korrekt oppsummering. Men så lenge du befinner deg innenfor rammene av hva som er kjørbart, så skal du kunne gjøre det du prøver på. Altså hindre den fra å gire opp til feks andre gir selv om du bare har 1/4 gass og feks 4000 rpm.

 

 

Dermed må dette bety at dere andre i tråden som kjører med automatgir også opplever denne oppførselen fra girkassen riktig?

 

 

Ja, hvis man ikke har blitt kjent med girkassen og lært seg grenseverdiene (hvilke hastigheter) som gjelder for hvert gir, eller hvis man feks har Tiptronic og allerede befinner seg 500 rpm unna rødmerkning (maks turtall) og drar spaken feil vei :blush: (girer ned istedenfor opp), så ignorerer heldigvis girkassen dette valget, og fortsetter i samme gir.

 

Så igjen, jeg vil ikke påstå at det ikke er noe galt med girkassen. Generelt så bør den jo gjøre det samme hver gang, så hvis du er sikker på at farten feks er under 20 hver gang, så høres det ut som noe er galt. Men det er altså viktig å forstå disse begrensningene. Prøv i dagene fremover å notere deg akkurat hvor fort du kjører når du girer ned, og dersom den gjør som forventet pass på å alltid ha litt lavere fart de neste gangene, og se om det fortsatt er random hva den gjør. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Etter at jeg har opprettet denne tråden så har jeg hengt meg veldig oppi dette problemet. Jeg kjørte bilen idag og begynte å gire selv med girspaken.

 

Den reagerte slik som dette; Den responderte på flere av mine kommandoer på tur frem. På returen da svarte den aldri på alle mine kommandoer under hele kjøreturen. Dette har hendt før på samme måte. Det er som om de girene "ikke fins". Det jeg også merket var at bilen fikk et høyt turtall og gikk ikke opp i 4 eller 5 når spaken sto i Drive, mens jeg kjørte i 70-80km/h, men når jeg da satt girspaken i Neutral og så tilbake i Drive da gikk den inn i 5 gir med engang og turtallet ble svært lavt. Dette er merkelig, selv på rett vei i jevn hastighet.

 

Jeg synes at dette ikke er helt normalt. Og pga dette så må jeg insistere på at det er et problem med girkassen. For det første at den ALDRI svarte på en av de mange kommandoene under kjøreturen, og at jeg var nødt til å sette den i Neutral og så tilbake i Drive for at den skulle gå i et høyere gir enn tredje når jeg kjørte i 70-80km/h.

Lenke til kommentar

Nei, for meg høres dette ikke riktig eller normalt ut.

 

Men jeg antar du har elektronisk styrt girkasse og det høres ut som en type feil som burde generere feilkoder, eller kan logges (med rett utstyr). Da vil man kunne få en ide om hva som feiler, og feks om girkassen ikke utfører oppgavene den får beskjed om, om den får falske signaler, eller tidvis ikke signaler i det hele tatt. Kan være veldig mange årsaker både i og utenfor girkassen. Av enkle ting å sjekke selv er jo først og fremst ting som den mekaniske delen av girvelger-mekanismen, elektriske kontakter, ol.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Tror du at dette er nokså dyrt å reparere? Typisk ved sånne ting så er det gjerne det dyreste som ryker...

 

Jeg har nok en elektronisk styrt girkasse. Jeg setter spaken i en kommando så utføres kommandoen nesten med engang når den oppfører seg normalt. Spaken føles også annerledes ut enn an manuell girspak, for den manuelle føles det ut som om du har en stang som går inn i girkassen, mens det føles ikke slik med denne girkassen.

 

Jeg kan egentlig ikke uttale meg om dette.

Lenke til kommentar

Så når jeg bruker girspaken og girer manuelt, da har jeg altså likevel ikke 100% kontroll over girkassen, men bare delvis.

 

Dermed må dette bety at dere andre i tråden som kjører med automatgir også opplever denne oppførselen fra girkassen riktig?

 

Det er en automatkasse, du vil aldrig klare å styre denne 100% manuelt, den kommer til å gire litt som den vil uansett hva du gjør med spaken. Husk også at når du setter spaken i "3" betyr ikke det 3. gir, det betyr at den skal bruke 1+2+3. gir, samt at den ikke girer ned til 3. før hastigheten er lav nok

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting til, er det noen som vet om Mercedes Benz E200 som er blitt importert til Norge fra Tyskland, har en hastighets begrenser? Jeg kan ikke kjøre fortere enn 130km/h, og min andre bil Ford Escort 1996års modell, kom jeg opp i 180km/h.

 

nå veit ikke jeg modell på mercedesen din, men min 2000mod kan jeg sette på fartssperre i kjørecomputeren.

Lenke til kommentar

Problemet høres ut til at girkassen ikke reagerer helt som forventet ved vaøg av girbegrensning.

Hvordan er giringen ellers? Hard eller myk?

 

Er giringen hard kunne det tenkes at det hydraulikkoljen burde skiftes, ville vel uansett ha sjekket nivået.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet+56132

Kom tilfeldig over denne utgåtte tråden.

 

Når jeg kjørte til Tyrkia i sommer, da var jeg innom verksted i Tyskland og fikset mye for tilsammen 30.000kr. Det som feilet girkassen var et elektronisk kontrollkort, som forteller girkassen hvor fort bilen kjører, og hvilket gir girkassen bør ha. Når dette kontrollkortet ikke fungerte som det skulle, så fungerte heller ikke cruise kontroll i det hele tatt, fordi girkassen vet ikke hvor fort bilen kjører. Og girkassen valgte av og til feil gir, for eksempel tredje gir i 80km.

 

Siden girkassen ikke vet hvor fort bilen kjører, da mister man også kontrollen over de manuelle overstyrings girene. For å fikse dette så måtte de ut med hele girkassen og plukke den fullstendig i fra hverandre. Men nå fungerer cruise kontroll og overstyrings girene perfekt, spaken svarer umiddelbart.

 

Girkassen girer mye penere, ingen liten nøkk, og når du setter den i drive så gå bilen sakte frem over, noe som den ikke alltid gjorde før. Og når du setter den i revers så låser den seg i revers umiddelbart, og ikke blir som en bil som står i fri, der du må på nytt sette den i revers for at den skal låse seg i gir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...