Gå til innhold

For de som søker Gud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi kan ta det til sommeren, ta oss en båttur på havet, sole oss, ta med en hurtiggrill, så kan vi snakke om Gud der i solskinnsværet.

Hva er galt med … nå? Ødelegger Cato og Dagmar planen om å vise frem verden fra dens beste side og å gi Gud æren for at solen skinner, havet er blått, grillen varm og maten god?

Lenke til kommentar

Om noen ønsker bevis, så er vi nødt til å treffes i virkeligheten, for å skape gjensidig forståelse og respekt. Det vil ikke ta meg så lang tid å overbevise deg, men da er vi som sagt nødt til å møtes.

Det du egentlig sier her er det samme som å si at en skallet mann har hår fordi du klarer å selge hårkremer, fønere og brylkrem til ham, men beviset er totalt fraværende, for mannen er jo like skallet selv om du har solgt flere liter med sjampoo til fyren....

Det du ikke ser ut til å fatte er at det ikke er alle som ville falt for de samme "overbevisningene" som deg og de overbevisningene er alt DU har å komme med og om du er aldri så godt til å selge den overbevisningen til folk så gjør det faktisk ikke gud det spøtt mer levende eller virkelig...

Jeg har møtt en rekke kristne personer som har vært MINST like overbevist som deg (tror til og med et par av dem var i stand til å knulle for jomfrudom til og med...) , og jeg har møtt muslimer som har forsøkt å "selge" meg muhammeds "beviste" overbevisninger med litt ekstra krydder som dulme eller direkte trusler, felles for dem alle er at de ikke hadde et eneste bitte lite bevis for den guden de skulle selge meg annet enn sine egne fantasi overbevisninger og en stor del tullete antagelser som at natur A ikke kunne blitt til slik og slik hvis ikke entitet B hadde gjort slik eller slik, alt samme uten å fremlegge så mye som et eneste bevis for at det var deres gud, og ikke en av de andre gudene som vi mennesker har trodd på, som sto bak.

På dette grunnlaget, som ikke engang er en hypotese, bare en vag ide, håpet de at det jeg skulle svelge det jeg kaller "eventyret" som de bruker bøtter og spann med kognitiv dissonans skulle være svelgbart for meg. Og når jeg ikke ble overbevist fikk jeg høre hvor lite åpen jeg var, hvor låst jeg var og ikke minst, hvor dum jeg var som trodde at gud ikke fantes når sporene og indikasjonene etter gud florerer rundt oss... Merkelig hvordan en allmektig og allvitende gud har rotet til det som alle religiøse anser som "perfekt" i de "sporene" syntes jeg, enda rarere er det at alt sammen kan forklares uten å blande inn en gud, men det øret var det ingen av dem som hørte på...

Du har altså vært frelst i 10 måneder og er derfor det man kaller nyfrelst. Og nyfrelst er egentlig ikke annet enn forelskelse, du ELSKER jesus og hva skjer når vi blir forelsket? Jo, da ser vi ikke feil eller mangler ved den vi er forelsket i.... Og det virker som om du er på det stadiet enda, der du konsekvent nekter å innse at jesus ikke er noen feilfri person slik bibelen fremstiller ham, eller at bibelen inneholder feil (du uttalte i en annen tråd at alt du syntes stemmte stemmer mens alt du ikke syntes at stemte umulig kan gjøre det og det er derfor jeg tror du fremdeles er på forelsket stadiet med jesus...

Når den forelskelsen går over vil de klare feil og mangler komme for dagen, men siden du allerede har rotet deg inn i et nettverk som både sosialt og trosmessig gir deg "input", eller påfyll i din tro, der en slags felles "forståelse" oppnår mellom konfirmation bias og kognitiv dissonans som alle der er enige om å bruke i rik mon enten det er riktig eller ikke, så vil du høyst sannsynlig forsette "forlovelsen" du har med jesus, som en muslim har med muhammed, der du bevisst eller ubevisst overser feilene og manglene du finner, du begynner på den neste fasen i religiøs tro, nemlig unnslyldningene der unnslyldningene blir færre og færre etter som årene går og du "stivner" i din overbevisning, som du nå har brukt så mye kognitiv dissonans og confirmation bias til å rettferdiggjøre at de fremstår som en sannhet for deg uten at du tillater deg den ærligheten som trengs for å innse at det ikke er noen sannhet i det hele tatt, kun et føleri som bruker fantasi til å gjøre påstandene til sannhet...

Og jeg vil ønske deg lykke til her og håpe at du, for din egen del hvis du trives der du er, aldri blir ærlig nok mot deg selv til å innse falitten som heter religiøs tro. For det du egentlig gjør her er å slenge en uintelligent fornærmesle i fjeset på alle som er i stand til å tenke litt selv når du skal selge denne fantasien på folk... For det er ALT du har nemlig, fantasi og salgs teknikker.... Men jeg kjøper ikke bil usett, ei heller ting som kun baserer seg på føleri og fri fantasi... Men lykke til videre etter at forelskelsen har gitt seg... Er du en ærlig person vil ikke troen din overleve hverdagen etterpå...

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...