eUnaas Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Jeg skal kjøre nytt speilreflekskamera. Jeg har Canon objektiver fra før, så det er et naturlig valg. EOS D600 virker også ut som det mest fornuftige kamera i forhold til pris og funksjoner. Jeg er det snart er et år siden kamera ble lansert. Betyr det at en ny modell er rundt en sving? Hvor hyppig har modellene kommet tidligere år? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Tror ikke Canon lanserer noe i Dxxx serien med det første, det blir nok heller et par Dx/Dxx kameraer som kommer utpå nyåret en gang først. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 (endret) xxxD-serien har ligget på årlige oppdateringer en stund. Slik sett er det ikke umulig at det kommer en 650D i januar/februar. I år er det litt spesielt da Canon har lansert en ny bildeprosessor (Digic V) og flom har det også vært så det er vanskelig å vite om disse tingene har påvirket "vanlig" oppdateringsfrekvens (og rekkefølge). Hvis det ikke haster kan det være lurt å vente litt og se hva som kommer. Endret 27. desember 2011 av seriksen Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 27. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2011 Så du sier at det er mulig Digic V kommer i neste EOS modell, og det gjør kamera verd å vente på? Jeg trenger ikke kamera før mars måned, så det er alltid mulig å vente. Men siden det ikke har startet noen spesielle rykter ennå er det kanskje ikke så sannsynlig vi ser noe nytt heller? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Størst forskjell ser du i oppgradering av optikk, ikke kamerahus. Hvis du ikke trenger vippbar skjerm eller trådløs blitsstyring kan du like gjerne gå for 550D i stedet for 600D - bildekvaliteten er identisk. Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 27. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2011 Optikk har jeg. Vippbar skjerm er en av hovedårsakene for D600. Video er en funksjon som er vesentlig, men den er sikkert samme på 550 og 600. Wikipedia forteller: DIGIC 5 processor is 6 times faster and creates 75 percent less noise than the DIGIC 4 processor -Det må da avgjøre noe? Jeg leste at 600 fikk kritikk i en test for treg lagring av seriebilder. Vil da Digic V gjøre en forskjell der? Slik jeg ser det er det vel seriebilder og dårlig batteri Eos600 har blitt kritisert for, noen annen stor revolusjon kan det vel ikke komme i en ny modell? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Hvis video er viktig for deg kan 600D være verdt mellomlegget - med vippbar skjerm, crop-video og bedre styring av volum. Det kommer nok ikke til å være de helt store forskjellene fra 600D og opp til en kommende 650D - sikkert en ny sensor (550D, 600D, 60D og 7D har alle samme sensor), men ellers småting. Hvis skuddtakt er viktig for deg - kikk ett hakk opp, på 60D. Ellers er det etter undertegnedes ringe mening oppskrytt hvor mye mindre støy de nyere kameraene gir. Jpeg ut fra kameraet er litt bedre - ja - men skyter du i Raw er det ikke de helt store forskjellene. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 (endret) Slik jeg ser det er det vel seriebilder og dårlig batteri Eos600 har blitt kritisert for, noen annen stor revolusjon kan det vel ikke komme i en ny modell? xxxD-serien har dårligere seriebildefunksjon enn dyrere modeller fordi det klarer færre bilder per sekund, har en enklere autofokus og har mindre buffer (som reduserer antallet bilder som kan tas før hastigheten går ned). Alt dette reduserer sikkert produksjonskostnadene en smule, men er også fordi Canon ikke ønsker at rimeligere modeller skal bli like bra som dyrere (av naturlige årsaker). Raskere prosessering og skrivehastighet til minnekortet hjelper litt på seriebildefunksjonen, men er neppe den største flaskehalsen på disse modellene. Neste xxxD-modell får så bra seriebildefunksjon som Canon ønsker det skal, og det avhenger av konkurrentene og ytelsen til Canons neste modell over (og til en viss grad under). Jeg ville ikke forventet store endringer på dette området. Battterikapasitet er tilsvarende, mer effektiv prosessor kan gi noe bedre kapaistet med samme batteri, men hvis hvert bilde skal behandles bedre/mer trekker det i motsatt retning. Canon kan selvsagt også sette inn et større batteri, men det er det også umulig å spå noe om. Foreløpig har Digic V (+) kun vært tatt i bruk i tre kameraer, S100, SX40 og Eos 1dx. En av forbedringene man forventer med Digic V er bedre downsampling av video og automatisk reduksjon av feilbrytning. Begge deler vil gi fordeler i video/bildekvalitet og Canon har jo hatt en del problemer med artefakter i videomode. Digic V reduserer/fjerner potensielt dette, men siden det foreløpig ikke er noen eksempler på hva en enkelt Digic V-prosessor kan gjøre for dSLR-video (1Dx har to, og er uansett ikke tilgjengelig ennå) er det umulig å si hva det betyr i praksis. Uansett, inntil Canon lanserer nytt kamera er alt spekulasjoner. Har du god tid er det som sagt mulig at det kommer noe nytt i januar/februar, men ingen kan gi deg noe fasitsvar på dette. Edit: Ser Trondster nevner ny sensor i forrige innlegg og det er selvsagt også en mulighet. Den nåværende sensoren ble lansert med 7D for et par år siden og en oppgradering er forventet, men ikke noe som nødvendigvis vil komme nå. Endret 27. desember 2011 av seriksen Lenke til kommentar
eUnaas Skrevet 27. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2011 Takk for et grundig og utfyllende svar. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Den store foto messen PMA (Photo Marketing Association International Convention and Trade Show) som vanligvis holdes i September ble i år bestemt at skulle flyttes til samme tid og sted som den store forbruker elektronikk messen CES som holdes i Januar hvert år. http://www.expoweb.com/article/pma-postpones-2011-show-co-locates-2012-ces Siden Canon ofte har lansert nye xxD/xxxD i Februar/Mars hvert år så kan det hende at de bruker PMA@CES messen som lansering. 2012 International CES Messen holdes, Januar 10–13 (Tirsdag-Fredag), i Las Vegas. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå