Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Er ASUS K73BY en grei og billig bærbar?

Anbefalte innlegg

Hei,

museflata på min eldre Acer er død, gidder ikke gå igang med ny runde via butikk for å få fikset den. Velger heller å kjøpe en enkel og (veldig) billig ny en.

For øyeblikket så brukes den kun til surfing og å se på video (HD og youtube). Så kravet mitt er vel mer eller mindre så enkelt som: Er denne bedre en min gamle:

Acer Aspire 5738Z

ATI Mobility Radeon HD4650

Intel Pentium Dual-Core T4400 @ 2.2GHz

4GB RAM

Alt ser likt eller bedre ut, men er litt usikker på hvordan CPU duger. Sett litt på denne også men den er så og si helt lik i specs utenom CPU, og 700kr dyrere.

Noen erfaringer?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HP'n har bedre spec enn Asusen, men styr unna HP, disse har mest feil av alle laptoper, Asus derimot er de med minst feil (etterfulgt av Toshiba)

Kan du strekke deg til 5000kr, så er denne Asus K53SV'en (på kampanje) på dustin et godt kjøp.

http://www.dustinhome.no/product/5010610263?ssel=false&csref=nyhetsbrev_dustinhome_no111227_asus53sv

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Sikker på at touchpaden virkelig er død?

En vanlig årsak til at touchpaden "ikke virker" er at datamaskinens eier har vært borti en tastekombinasjon som deaktiverer touchpaden.

På min gamle Acer Aspire var det Fn (den nede til venstre) og en av F-tastene. Husker ikke hvilken.

På min nåværende Asus-maskin er det Fn og F9.

Kanskje datamaskinen din er i god stand, men at du har vært borti tastekombinasjonen som deaktiverer touchpaden?

Hvis du ender opp med å kjøpe ny maskin, hold deg unna Helsikes Prakk.

De har elendig levetid.

Asus er kvalitet.

Acer er billig og som regel brukbart.

eMachines og Packard Hell er skrot.

eMachines lages av Acer, men er Acers billigutgave.

Billigutgaven til et merke som allerede er billig.

Husk også at du kan spare penger på bruktmarkedet.

Mange selger brukte maskiner uten at det er noe galt, for eksempel fordi de har gått over til Mac.

Prøv QXL eller Finn. Der kan du spare mye penger, men vær oppmerksom på at du vil slite litt ved reklamasjoner.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hehe, er klar over den funksjonen, har faktisk en knapp ved siden av toucpad som slår den av og på. Den er rett og slett fryktelig ustabil med varierende perioder hvor den knapt reagerer og noen hvor den reagerer på alt (overreagerer), i tillegg til at den er unormalt varm selv om den står med helt frie luftveier. Dette er min andre acer maskin etter at jeg til slutt fikk ny (av annen type), så er rett og slett lei de :!:

Har ikke lyst å gå opp i prisen, har liksom ikke så mye behov for en kraftig en, men er bare ganske usikker på den Asus'en mtp CPU. Så fremt den klarer å spille av HD video så er jeg egentlig fornøyd

takk for responsen :thumbup:

Lenke til kommentar

Veldig usikker på det selv. Til 3500 kan du ikke forvente høy kvalitet, men jeg ville heller gått for MSI cr640. i3 med integrert grafikk tar HD-film, og den har relativt grei skjerm, samt HDMI-utgang.

http://www.trustedreviews.com/msi-cr640_Laptop_review

Edit:

Rettelse! Dette er jo en knall-PC til denne prisen:

http://www.dustinhome.no/fujitsu-lifebook-sh531-ci5-24-4gb-500-133-w7p/product/5010618798?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_1006

Da får du faktisk andregenrasjons i5-prosessor!

Les review her:

http://www.notebookcheck.net/Review-Fujitsu-LifeBook-SH531-Subnotebook.66924.0.html

Virker glitrende!

Endret av Geirern
Lenke til kommentar

Tja, veldig liten skjerm og oppløsning da, og integrert skjermkort

Nå har maskina her tatt helt kvelden (vel, kun laderen, men det er unnskyldning nok for ny!), så tenker jeg tar å bruker litt mer på maskin. TIttet litt mer nå og kommet over disse to:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647348

Størst skjerm

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MSIGE620DX493/msi-15-6-barbar-pc-ge620dx-493ne

Bedre oppløsning, bedre skjermkort og litt større harddisk

Heller selvsagt mot sistnevnte, men er usikker på MSI vs Asus.

Erfaringer? Evt. andre alternativer til ~6k

takk :)

Lenke til kommentar

Fult klar over det, jeg bare anbefalte den PCen som passet jeg synes passet best til budsjettet og bruken du oppga, og utifra at det mest krevende var HD-film ville Lifebooken holdt fint - sier seg jo selv at jeg anbefale noe annet hvis du øker budsjettet ditt!

MSIen har godt skjermkort og gir god ytelse per krone. GT 555 er et øvre middelklasse-kort, så du vil få god ytelse i spill (dog må du mest sannsynlig redusere litt på oppløsningen). Skjermkortet er betydelig kraftigere enn GT 540 som sitter i Asusen.

Jeg er litt forvirret over hva du faktisk ønsker, du har listet opp en 15" og en 17", og du legger vekt på skjermkort, men spiller du noe på bærbaren? For FYI, det er det skjermkort brukes til. Jeg bruker integrert grafikk på media-PCen min hjemme (2500K-prosessor, stasjonær prosessor) og jeg streamer fra twitch.tv i 1920x1080 på TVen min med streamkvalitet lik 1080p uten hickups i det hele tatt.

Vil avrunde med å si at MSIen sannsynligvis har den beste skjermen blant laptoper under 6500,- så hvis det betyr noe for deg ville jeg nok gått for den

Lenke til kommentar

Fult klar over det, jeg bare anbefalte den PCen som passet jeg synes passet best til budsjettet og bruken du oppga, og utifra at det mest krevende var HD-film ville Lifebooken holdt fint - sier seg jo selv at jeg anbefale noe annet hvis du øker budsjettet ditt!

MSIen har godt skjermkort og gir god ytelse per krone. GT 555 er et øvre middelklasse-kort, så du vil få god ytelse i spill (dog må du mest sannsynlig redusere litt på oppløsningen). Skjermkortet er betydelig kraftigere enn GT 540 som sitter i Asusen.

Jeg er litt forvirret over hva du faktisk ønsker, du har listet opp en 15" og en 17", og du legger vekt på skjermkort, men spiller du noe på bærbaren? For FYI, det er det skjermkort brukes til. Jeg bruker integrert grafikk på media-PCen min hjemme (2500K-prosessor, stasjonær prosessor) og jeg streamer fra twitch.tv i 1920x1080 på TVen min med streamkvalitet lik 1080p uten hickups i det hele tatt.

Vil avrunde med å si at MSIen sannsynligvis har den beste skjermen blant laptoper under 6500,- så hvis det betyr noe for deg ville jeg nok gått for den

Hehe, setter pris på anbefalingene, ikke helt sikker på hva jeg ønsker/ønsket. Vil forsåvidt ha så storm skjerm som mulig da jeg stort sett ser mest film på laptopen. Men vil også ha godt skjermkort da jeg også kommer til å spille på den, dog ikke like mye, og med tanke på at maskinene ellers er like så er det like greit med det 'beste'. Så avgjørelsen (sett bort fra skjermkort) står vel mer på skjermstørrelse/oppløsning, har nå en 15" med 1366x786 (eller hva det er) og det oppleves helt ok, vil man oppleve 1080 på samme størrelse som smått da? Eller vil da 17" som har 1600x900 være (oppleves) bedre?

takk

Claes :)

Lenke til kommentar

Skjermen til MSIen vil oppleves som mye skarpere, for det er flere pixler stappet inn i et mindre område, ingen tvil om det.

Tall:

MSIen har 141 dpi mens Asusen har 106 dpi. Altså har MSIen 33% flere pixler per centimeters, som igjen gir deg en bedre opplevelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...