Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Boot går veldig sakte + Data Read Error - harddisk problem?

Anbefalte innlegg

For lenge siden kjørte jeg en PCMark test. Etter det har PC'n blitt ekstremt treg til å boote opp. Det står noe sånt som "Auto detecting SATA drive" under start av PC'n i flere minutter. Jeg har to harddisker koblet til SATA, en Raptor 150GB (systemdisk) og en Samsung 1 TB. DVD-rom sluttet også å virke, men når jeg koblet den ut started PC'n litt raskere, men fortsatt litt for treg.

Jeg har oppdatert BIOS uten at det hjalp. Synes det er litt merkelig om HK har tatt kvelden pga en PCMark test. Minnebrikkene har jeg tatt ut, satt inn en og en, osv.. uten at det hjalp.

De siste dagene har PC'n plutselig fryst seg helt med jevne mellomrom, den reagerer ikke på noen ting, annet enn restart og power knappen. Når jeg startet den på nytt fikk jeg "Data read error", og måtte starte enda en gang.

Det jeg lurer på da er om det er Raptor-disken som ble skadet under PCmark-testen, og om hele problemet vil bli løst ved en oppgradering til SSD og re-innstallasjon av Windows 7? Det vil bli mye billigere og enklere å bytte ut kun HDD og re-innstallere Win 7, enn å måtte kjøpe både nytt HK, HDD og ny Win7..

PC Spec:

GPU GeForce 560 GTX 1024mb

OS Name Microsoft Windows 7 Home Premium

Version 6.1.7601 Service Pack 1 Build 7601

Processor AMD Phenom II X6 1055T Processor, 2800 Mhz, 6 Core(s), 6 Logical Processor(s)

BIOS Version/Date American Megatrends Inc. 2001, 08.03.2011

SMBIOS Version 2.6

Boot Device \Device\HarddiskVolume1

Hardware Abstraction Layer Version = "6.1.7601.17514"

Installed Physical Memory (RAM) 16,0 GB

Total Physical Memory 16,0 GB

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kople Samsung disken fra og bruk kun Raptor litt.

Skifte Sata kablene

Kople fra DVD-rom

Om problemene er enda å registrere!

Kople Raptor fra

kople Samsung og installere Windows på den, uten å activere den.

Du skal bare teste.

Hvis Samsung har nok ledig plass,vil en installasjon av Windows IKKE medføre til tap av data.

Laste opp et bilde fra diskbehandling slik at vi ser på Samsung og partitioner i den.

Teste ellers litt,slik som beskrevet ovenfor.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg bestillte meg en SSD og satte den inn i PC'n. Jeg tok ut begge de andre harddiskene. Den oppdaget SSD disken, men brukte fremdeles flere minutter på "Detecting IDE-drive". Siden SSD'n var tom så spurte den etter boot drive. Uansett hvilken SATA inngang jeg setter DVD-rom i, så finner den den ikke. Det hele virker helt håpløst.

Jeg er 99.9% sikker på at det er hovedkortet som har tatt kvelden. Tanken på å kjøpe nytt hovedkort og måtte demontere absolutt alt og bygge det opp igjen er lite fristende. Hvis jeg kjøper nytt hovedkort så kan det jo hende at problemet ligger en annen plass igjen. Jeg er så utrolig lei av at ting ikke virker som det skal. Vurderer sterkt å kjøpe en helt ny maskin ferdig bygget av Komplett.

Det som er dumt er jo at den PC'n jeg sitter med (som ikke virker som den skal), har noen gode deler, slik som AMD Phenom II X6 1055T, 16GB Vengeance DDR3 1600 RAM, 150 GB Raptor, GeForce GTX560 1024 mb... osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...