Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mister lyd fra høytaler ved høy bass..?

Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg skrur lyden på nesten fullt så dunker bassen utrolig bra, men hver gang bassen dunker så mister jeg lyden fra høytaleren bak ved hatthylla, høytaleren foran fungerer som de skal, det er kun de bak det gjelder. Jeg har 2 forsterkere, en til bass og en til høytalere.

En som sa til meg at når bassen dunker så holdes elementene i høytaleren oppe og derfor går lyd tapt..

Vet dere om hva det gjelder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, du har gjort den klassiske feilen å montert høyttalere i hatthylla?? I så fall så er det ikke så rart, for hva skjer baki bagasjerommet når bassen slår som mest?? Jo, bagasjerommet fylles av trykket fra suben(e) og påvirker høyttalerene i hatthylla. Nå er det også sånn at vi er skapt med et øre på hver side av hodet, og disse er vinklet litt fremover, så da blir det best, og mest naturlig å ha høyttalere foran på hver side. Høyttalere baki er det ingen vits i å ha. Er det for lite lyd foran, så må du oppgradere høyttalerene, og montere dem skikkelig, enkelt og greit ;)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret.

Det som er dumt er at høytalerene i hatthylla er for store for døra, så jg vil ik kaste dem og uansett så har jeg bra høytalere i døra fra JBL. Betalte 20 lapper for hele dritten så vil ik ta av noe igjen :/

Men er det mulig å sette biltema isolasjons matte under hatthylla så den dekker for høytaleren?

Og vibrasjoner i bagasjelokket har jeg en del av, hjelper det med isolasjon der også?

Lenke til kommentar

Ja, det hjelper å dempe luka, men ikke med biltema greiene, kjøp noe skikkelige saker...

Det hjelper å få skjermet høyttalerene i hatthylla ja, men du burde uansett fade dem ned, slik at du ikke hører dem foran i bilen ;)

Regner med du kjører høypassfilter på både hatthylle og fronthøyttalere, så du kan godt pakke inn bakhøyttalerene litt godt, skal jo ikke spille de dypeste tonene uansett de da.

Lenke til kommentar

Ja, det hjelper å dempe luka, men ikke med biltema greiene, kjøp noe skikkelige saker...

Det hjelper å få skjermet høyttalerene i hatthylla ja, men du burde uansett fade dem ned, slik at du ikke hører dem foran i bilen ;)

Regner med du kjører høypassfilter på både hatthylle og fronthøyttalere, så du kan godt pakke inn bakhøyttalerene litt godt, skal jo ikke spille de dypeste tonene uansett de da.

Tusen takk :) skal prøve dette til uka :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...