Diablonor Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Hei! Nå mot nyttår har jeg fått et kjempebehov for å oppgraderer kjøkkenutstyret, og til jul var jeg så heldig at jeg fikk et fiskars knivsett. Vet at dette ikke er det beste man kan få, men etter hva jeg leste av tester og annen informasjon var det et ganske godt merke i forhold til andre mer eksklusive merker som Global og Victorinox (for å nevne noen). Tror det fortsatt er en liten forskjell mellom disse merkene, men for mitt bruk er nok Fiskars et supert utgangspunkt. Som dere kanskje forstår er dette fortsatt et ukjent tema for meg, og hittil har jeg bare brukt gammelt utstyr fra foreldre og søsken. Jeg lurte derfor på om dere har noen konkrete favoritter når det gjelder produsenter av stekepanner, kasseroller mm. Det eneste jeg føler jeg har litt forståelse for er kniver, men alt jeg finner av tester og anbefalinger på nettet er ofte motsigelser mot hverandre, og trenger litt mer info fra noen som har erfaring med produktene. Målet mitt er å få godt utstyr, men ikke nødvendigvis det dyreste. Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Hei! Nå mot nyttår har jeg fått et kjempebehov for å oppgraderer kjøkkenutstyret, og til jul var jeg så heldig at jeg fikk et fiskars knivsett. Vet at dette ikke er det beste man kan få, men etter hva jeg leste av tester og annen informasjon var det et ganske godt merke i forhold til andre mer eksklusive merker som Global og Victorinox (for å nevne noen). Tror det fortsatt er en liten forskjell mellom disse merkene, men for mitt bruk er nok Fiskars et supert utgangspunkt. Som dere kanskje forstår er dette fortsatt et ukjent tema for meg, og hittil har jeg bare brukt gammelt utstyr fra foreldre og søsken. Jeg lurte derfor på om dere har noen konkrete favoritter når det gjelder produsenter av stekepanner, kasseroller mm. Det eneste jeg føler jeg har litt forståelse for er kniver, men alt jeg finner av tester og anbefalinger på nettet er ofte motsigelser mot hverandre, og trenger litt mer info fra noen som har erfaring med produktene. Målet mitt er å få godt utstyr, men ikke nødvendigvis det dyreste. Fader'n er av typen "hobby-kokk" og liker ordentlig kjøkkenutstyr. Kjøpte denne til han i bursdagsgave. Knallgod kniv! Sylkvass og relativt tynt blad. Han sier den er i en klasse for seg selv når det kommert til kjøkken-kniver. Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Stekepanner og kasseroller handler som mye annet på kjøkkenet om preferanser. Hvilket koketopp har du? Induksjon? Gass? Vanlig elektrisk? Jeg liker veldig godt mine ikea-kjeler til min induksjonstopp. De er billige, solide, har fin tykkelse på bunnen, og kommer i standardstørrelser med lokk som går omhverandre. En liste over de tingene jeg er mest glad i på mitt kjøkken: -Kniv (husk bryne og skjerpestål, kniver trenger vedlikehold.) -Termometer Et godt digitalt steketermometer gjør det veldig mye enklere å få gode resultater både i ovn og stekepanne. Stapp det inn i kyllingbrystet, svinefileten, biffen, osv så vet hva du skal sikte mot neste gang for å få samme resultat. Repeterbarhet er viktig for å utvikle seg på kjøkkenet. -Vekt Nok en gang sikrer det repeterbarheten, da får man færre ukjente variabler, og kan konsentrere seg om dem for å skape de nyansene og endringene man er på jakt etter. -Kenwood Titan Major Den kraftigste og beste kjøkkenmaskinen som takler alle jobber, store og små, med masse nyttig ekstrautstyr for hobbykokken -Stavmikser Når du ikke har lyst til å dumpe det hele i blenderen. -Trykkoker Trykkoking er veldig stas. Det kan spare deg for mye tid, og det kan produsere noen resultater som ikke er mulig uten. -Slikkepott Jeg er veldig glad i en varmebestandig silikonpott som jeg bruker til å røre i grytene med. -Morter En stor god steinmorter til å knuse nystekte kryddere i. Tørrsteking av krydder slipper ut masse smak de ferdigmalte variantene ikke kan matche. -SousVide/Immersion-circulator/hjemmelaget PID Etter at jeg begynte med Sous Vide står denne på oftere enn av, det blir for lite med en og jeg er i ferd med å bygge en dobbeltdekker... Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Bor du i Oslo-området bør du ta en tur innom butikken til Culina, som er leverandør til storkjøkken. Mitt inntrykk er at de er mye billigere enn Kitch'n, Tilbords, Jernia osv. De har mange showrooms i andre byer også, men tror ikke du får kjøpt noe der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå