dialafc Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Hei! Noen som har oversikt på hvilken regler som gjelder for å gi fordeler til aksjeeiere i et selskap. Ved en nystartet pub, er det lov å gi fordelspriser til aksjeeiere? Snakket med en revisor som mente dette ikke var lov. Grunnen var noe om at allmenheten skal ha tilgan gpå samme priser eller noe i den duren. Synes det er litt merkelig siden f.eks. Royal Carribean og Skistar for å ta noen eksempler gir en rekke fordelere dersom du eier aksjer i disse selskapene. Takk for innspill! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Det kan du gjerne gjøre. Det finnes reguleringer omkring prising til nærstående parter, men som pub er det heller tvilsomt at den faller inn under noen slike bestemmelser. Lenke til kommentar
dialafc Skrevet 27. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2011 Takk for svar. Vet du om noe sted jeg kan lese om nyansene i disse reglene, evt. unntak? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Egentlig ikke, for det jeg kommer på er så til de grader satt til siden. Bare kjør på. Som selger har du lovt å fluktere prisene etter ditt eget forgodtbefinnende, det være seg personalpriser, stamkundepriser, eierpriser, studentpriser osv og priser til alle andre. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Det er ekstra strenge regler når det gjelder mulighet til å gi rabatt på alkohol, så du bør undersøke det også. 1 Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Hvilke regler er det? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Hvilke regler er det? Alkoholloven §8-12. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Alkoholloven §8-12. § 8-12. Forbud mot omsetning med rabatt. Det er forbudt for innehavere av salgsbevilling å gi spesielle rabattilbud ved omsetning av alkoholholdig drikk. Har utestedet fast lavpris til eiere, personalet, stamkunder osv så er ikke det hverken spesielt eller tilbud. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Nja, vel, den argumentasjonen er ikke nødvendigvis jeg helt med på, men det spiller forsåvidt ingen rolle. Etter nærmere undersøkelse, så gjelder den paragrafen kun salgsbevilling (m.a.o. butikker), ikke skjenkebevilling. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Hensikten er vel mer rettet mot happy-hours, priskriger o.l. Bruk av rabatterte priser i utelivet er til de grader utbredt at jeg vanskelig kan se det er ulovlig fra et rent faktisk perspektiv. Lenke til kommentar
dialafc Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 Ok, men er det noe sted jeg kan finne den generelle regelen om prising for nærstående partner? Er blitt en litt prinsipiell diskusjon Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Da er du inne på skatteoptimerings problematikk og ikke relevant for ditt vedkommende. Ønsker du å se nærmere på den typen problematikk så er regnskaps- og ligningsloven et sted å begynne. http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/retningslinjer-for-internprising/ Internprising@Google Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå