mwy Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Men en total mangel på forståelse for at en gitt liste ikke representerer ens egen smak, det blir rett og slett for dumt. Jeg har ikke forståelse for noe som er en ren kredsanker liste. Hvorfor skal jeg ha foreståelse for den egentlig? Om de kan totalt neglisjere publikum, så står vel publikum like fritt til å neglisjere dem. Som fritt menneske står jeg fritt til å dømme lista nord og ned om jeg føler for det. Dette er jo en liste som ikke er laget av regissører eller skuespillere (de er jo bevisst ekskludert), men av et par anmeldere i avisene/NRK, filmklubb folk og tre film professorer fra Trondheim og Lillehammer. Jeg syntes listen er bekymringsfull fordi det blir umulig å forbedre norsk film når så sentrale mennesker idealiserer dårlige filmer. Endret 28. desember 2011 av michaelhe Lenke til kommentar
Labraxas Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Sannsynligheten for at en liste satt sammen av en person (eller en gruppe personer) som ikke er en selv, skal være identisk med ens egen, er veldig lav. Klart sannsynligheten øker jo her, om en lar sin smak styre av flertallets røst. Men selv de som klamre seg til flertallet kommer tidt og ofte til å møte på personer, eller grupper, som ikke deler denne smaken. Klart det er naturlig å legge merke til at en liste er svært ulik ens egen. En kan undre seg over hva som får denne personen, eller gruppen, til å velge slik det har blitt gjort. Men en total mangel på forståelse for at en gitt liste ikke representerer ens egen smak, det blir rett og slett for dumt. Norsk filmbransje har ikke her tatt på seg den massive oppgaven å finne et type snitt av den jevne norske mann og kvinnes filmsmak. (Klart de kunne jo ha tatt en snarvei ved å få orakelhjelp av deg da michaelhe.) Og siden du henviser til besøkstall på kino som en fasit på kvaliteten til en film, foreslår jeg at du leter opp en liste over, nettopp, de mest sette norske kinofilmene gjennom tidene. Jeg har ikke forståelse for noe som er en ren kredsanker liste. Hvorfor skal jeg ha foreståelse for den egentlig? Om de kan totalt neglisjere publikum, så står vel publikum like fritt til å neglisjere dem. Som fritt menneske står jeg fritt til å dømme lista nord og ned om jeg føler for det. Dette er jo en liste som ikke er laget av regissører eller skuespillere (de er jo bevisst ekskludert), men av et par anmeldere i avisene/NRK, filmklubb folk og tre film professorer fra Trondheim og Lillehammer. Jeg syntes listen er bekymringsfull fordi det blir umulig å forbedre norsk film når så sentrale mennesker idealiserer dårlige filmer. Det eneste du har lagt frem som "bevis" for at lista faktisk er "en en ren kredsanker liste", er det at filmene som figurerer på lista ikke klaffer med din egen smak. (Jeg velger her å se bort ifra din påstand om at din smak er den samme smaken som den jevne norske mann og kvinne har.) Derfor, igjen: Jeg synes det blir for dumt og ikke klare å vise noen form for forståelse for at det finnes individer/grupper som har en annen smak enn din egen. Dette er jo blitt en tråd om hva du mener er den jevne mann og kvinnes smak, langt mer enn en diskusjon om Rushprints faktiske liste, (eller eventuelt en diskusjon om hvilke norske filmer en mener skiller seg ut fra mengden). Men du har ikke akkurat innledet til diskusjon her heller da. En ting er å åpne med og stemple folka som har laget lista som idioter. En annen og langt mer problematisk ting, er at du har en oppfatning av at du sitter på fasiten på hva som er bra og hva som er dårlig. Og at du påstår å vite at de som har laget lista kun er ute etter å sanke kred. Noe du uansett ikke har noe som helst grunnlag for å vite. Når du har den tilnærmingen, er det rett og slett ikke mulig å diskutere den faktiske saken med deg. Det skal absolutt ikke være nødvendig å åpne ethvert innlegg i en diskusjon som rører innom smak og behag med: "Min personlige smak/mening er at ...". Det ligger på en måte i kortene at en ytring om at en film er bedre enn en annen, eller "dette er verdens beste film" kun er utrykk for personlige smak. (Slike ytringer bør da ideelt sett følges opp med noen argumenter.) Men du legger ting frem her, som at du har fasiten på hva som er "objektivt best". Objektivitet, i denne saken, finnes ikke. Man kan prøve å simulere objektivitet, ved å ta et snitt av en veldig stor gruppe menneskers meninger (omtrent som på IMDb). Men det finnes ikke noen fasit på hva som er "objektivt best", på hva som er den jevne mann og kvinnes smak. Jeg vil absolutt påstå at "det ligger i kortene" (it goes without saying) at en gruppe mennesker fra norsk filmbransje her ikke har gjort noe forsøk på å lage en fasit på hva som er de beste norske filmene. Ei heller at de har prøvd å lage noen fasit på den jevne mann og kvinnes filmsmak. Og jeg kan ihvertfall garantere deg at de ikke har gjort det minste forsøk på å lage en liste over dine personlige favoritter. Dette er en ytring fra en gruppe mennesker, om hvilke filmer de kollektivt "synes er best" I det tilfellet denne lista ikke er et produkt av "personlig smak", om den er "en liste for å sanke kred", for å sanke kred til norsk film. Så har de vel da uansett satt opp filmer med kvaliteter som da eventuelt kan gi norsk film denne kreden, så i det tilfellet er det uansett en liste over norske filmer med representative kvaliteter. Og selv på det premisset har lista definitivt livets rett. Har du forresten funnet deg den lista over best besøkte norske kinofilmer? For der har du listen din. 3 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Jeg gir dere ...trtrtrtuh... Norges beste filmer: http://www.imdb.com/search/title?countries=no&sort=user_rating Viktig: Ta høyde for at mange av dem har svært få ratings. Endret 28. desember 2011 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
Labraxas Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Der har du en liste over de filmen (og kortfilmene og TV-seriene), med norsk innblanding, som er stemt frem med høyest snitt av en samlede mengden av verdens internettbrukende filminteresserte. Listen inneholder en mengde filmer som på tross av sin norske innblanding ikke akkurat kan kalles norske. En viktig faktor når det kommer til IMDb-rating er at det er like viktig at en film er "lite misslikt" som at den er "mye likt". IMDb-rating er et nyttig verktøy, men langt ifra noen fasit på "de beste". Men "de beste, according to ..." er det jo på sett og vis. Endret 28. desember 2011 av Labraxas 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 listen må nok gjennomgås og filmer som har fått 5 votes og slikt kan vel diskvalifiseres pga få stemmere, så sitter man igjenn med en bra liste. Poenget mit er vel egentlig at imdb består av MANGE som stemmer på filmene og vil gi den beste pekepinnen på hva gjennomsnittet vil like. Skal jeg se en film ser jeg heller på imdb som den er "bra" en i VG f.eks. Rett og slett pga hva MANGE sier er sansynligvis mer nært hva jeg mener en en film anmelder i VG. En slik liste er mye mer korrekt og mye mer nyttig en en liste laget av en et par stykker i en komite. Har forresten sett Reprise, filmen er se-bar, men ikke egentlig noe særlig, kunne ikke tenke meg å anbefale noen den. 1 Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Alle som har sett Jakten og Reprise VET at det er kjedelige filmer. Ok, dette er bare absurd. Du er muligens den første jeg har møtt som ikke har likt Reprise. Til og med vanlige folk uten noen som helst filminteresse digger Reprise. Rett og slett noe av det beste Norge noengang har produsert. Samme går for Jakten, selv om mannen på gata neppe er interessert i å se filmer fra 50-tallet, men hadde de sett den tror jeg faktisk store mengder ville blitt imponert. Begge stråler av kreativitet og lekenhet innenfor mediumet. Jeg ble iallefall ekstremt underholdt av begge. Å si at folk som sier de liker disse filmene lyver er rett og slett absurd. Flåklypa har jeg ikke sett siden jeg var barn, men var stor fan da. Virker ikke som en film liksom-intellektuelle ville satt på listen for å virke kule. Er ikke så begeistret for Ni Liv som mange andre er, men det er jo en helt grei film, så bare ikke det store i den. Er forøvrig år og dag siden jeg så den også. Endret 28. desember 2011 av Crinderman 2 Lenke til kommentar
Scorpion88 Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Så Lady Gaga er god musikksmak? Har ikke inntrykket av at flertallet liker Lady Gaga. Gode filmer havner som regel på topp hos imdb, og hvem som helst har mulighet til å gi sin vurdering. Endret 28. desember 2011 av Scorpion88 Lenke til kommentar
Crinderman Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Hurra! Du kritiserer alle andre for deres smak, fordi du selv sitter med fasiten. Hadde du enda hatt argumenter utenom "dårlig filmsmak", så hadde du kanskje hatt noe på et forum å gjøre. Det er fullt mulig å diskutere smak, så lenge man backer opp det man sier med noe annet enn ignorante påstander uten noen substans. Du kan gjerne påstå at din personlige mening er mer gyldig enn meningen til et tredvetall bransjefolk, men da er det ditt problem og ikke deres. Jeg regner med det er meg du sier dette til. Vel, mitt første argument er publikums oppslutningen. Filmene til Løchen, Trier og Einarson har alle gjort det dårlig på kino, noe som tyder på at publikum ikke liker dem, eventuelt ikke er interessert i dem. Videre kan jeg argumentere utifra det faktum at filmene er kjedelige. I tillegg er det min oppfatning at de er dårlig laget, f.eks til sammenligning med deres forbilder i den franske nybølgen. Og her er mitt siste argument, nemlig at de er bleike kopier av den franske nybølgen, den mest selvforherligende filmbølge i historien. Den franske nybølgen var finkulturens triumf over folkesmaken, en kommersiel fiasko (franskmenn foretrakk faktisk gabin, de funes og belmondos kommersielle filmer) som ble opphøyet til genial av en håndfull intellektuelle. La oss anvende de intellektuelles egne termer på dette. Bourdieu skiller mellom "den rene smaken" som appellerer til intellektet og den folkelige smaken som appellerer til følelsene. Det gjaldt altså å finne noe som appellerte bare til logikken, slik som Jakten av Erik Løchen. Artig du skulle nevne dette, fordi Jakten kom i 1959 - den Franske nybølgen startet i 1958(og den japanse nybølgen startet i 1957). De første filmene i den Franske nybølgen hadde lite tilfelles med Jakten. Med untak av Jean Rouchs "I, a Negro" var alle de Franske nybølgefilmene jeg har sett, til og med 1959 relativt rett frem i historiebruk. Det var ikke før på 60-tallet at ting virkelig tok av. Sett på den måten kom Jakten de andre i forkjøpet. Selvfølgelig var det meget kreative filmer som kom før nybølgen også, men jeg kan ikke si jeg har sett noe som minner om Jakten før dette. Når man lager slike lister er det innenforstått at den er av og for filminteresserte. Hva mannen på gate synes om film er relativt uinteressant for oss. De har rett og slett ikke den samme interessen som oss. De fleste vil helst ha noe enkelt og ikke spesielt bra som de kan slappe av med. De fleste av oss filminteresserte ser etter litt andre ting, og hva dette er er opp til deg selv. Det finnes for mange forskjellige typer filmelskere der ute, og de har en rett til å være annerledes. Massene i dag foretrekker Transformers og Twilight, iallefall hvis vi ser på billettsalg, de fleste filminteresserte og bransjefolk er mindre interesserte i slike - noe de forskjellige bransjeprisene tydlig viser. Videre må jeg si at opførselen din her er meget merkelig. Ingen kan like disse filmene siden du synes de er kjedelige? Dette er snobberi av verste sort. Eller kanskje vi må kalle det "reverse-snobberi", begge er uansatt like ille. Det er ikke du som sitter på fasitten over hva folk skal ha lov til å like. Ingen gjør det! 4 Lenke til kommentar
mwy Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Hurra! Du kritiserer alle andre for deres smak, fordi du selv sitter med fasiten. Hadde du enda hatt argumenter utenom "dårlig filmsmak", så hadde du kanskje hatt noe på et forum å gjøre. Det er fullt mulig å diskutere smak, så lenge man backer opp det man sier med noe annet enn ignorante påstander uten noen substans. Du kan gjerne påstå at din personlige mening er mer gyldig enn meningen til et tredvetall bransjefolk, men da er det ditt problem og ikke deres. Jeg regner med det er meg du sier dette til. Vel, mitt første argument er publikums oppslutningen. Filmene til Løchen, Trier og Einarson har alle gjort det dårlig på kino, noe som tyder på at publikum ikke liker dem, eventuelt ikke er interessert i dem. Videre kan jeg argumentere utifra det faktum at filmene er kjedelige. I tillegg er det min oppfatning at de er dårlig laget, f.eks til sammenligning med deres forbilder i den franske nybølgen. Og her er mitt siste argument, nemlig at de er bleike kopier av den franske nybølgen, den mest selvforherligende filmbølge i historien. Den franske nybølgen var finkulturens triumf over folkesmaken, en kommersiel fiasko (franskmenn foretrakk faktisk gabin, de funes og belmondos kommersielle filmer) som ble opphøyet til genial av en håndfull intellektuelle. La oss anvende de intellektuelles egne termer på dette. Bourdieu skiller mellom "den rene smaken" som appellerer til intellektet og den folkelige smaken som appellerer til følelsene. Det gjaldt altså å finne noe som appellerte bare til logikken, slik som Jakten av Erik Løchen. Artig du skulle nevne dette, fordi Jakten kom i 1959 - den Franske nybølgen startet i 1958(og den japanse nybølgen startet i 1957). De første filmene i den Franske nybølgen hadde lite tilfelles med Jakten. Med untak av Jean Rouchs "I, a Negro" var alle de Franske nybølgefilmene jeg har sett, til og med 1959 relativt rett frem i historiebruk. Det var ikke før på 60-tallet at ting virkelig tok av. Sett på den måten kom Jakten de andre i forkjøpet. Selvfølgelig var det meget kreative filmer som kom før nybølgen også, men jeg kan ikke si jeg har sett noe som minner om Jakten før dette. Når man lager slike lister er det innenforstått at den er av og for filminteresserte. Hva mannen på gate synes om film er relativt uinteressant for oss. De har rett og slett ikke den samme interessen som oss. De fleste vil helst ha noe enkelt og ikke spesielt bra som de kan slappe av med. De fleste av oss filminteresserte ser etter litt andre ting, og hva dette er er opp til deg selv. Det finnes for mange forskjellige typer filmelskere der ute, og de har en rett til å være annerledes. Massene i dag foretrekker Transformers og Twilight, iallefall hvis vi ser på billettsalg, de fleste filminteresserte og bransjefolk er mindre interesserte i slike - noe de forskjellige bransjeprisene tydlig viser. Videre må jeg si at opførselen din her er meget merkelig. Ingen kan like disse filmene siden du synes de er kjedelige? Dette er snobberi av verste sort. Eller kanskje vi må kalle det "reverse-snobberi", begge er uansatt like ille. Det er ikke du som sitter på fasitten over hva folk skal ha lov til å like. Ingen gjør det! Forbildet til Erik Løchen var Bertholt Brecht og hans teater. Jeg var ikke klar over at løchen gikk forut for franskmennene. Men uansett så smeltet de to tradisjonene sammen i Einarson og Trier. Jeg har lenge mislikt nybølgen fordi den trekker oppmerksomhet bort fra andre gode filmer i Frankrike. I tillegg hjelper det jo ikke at Cahiers de Cinema-gjengen har en ideologi som geniforklarer dem selv. Det eneste bra de gjorde på teorifronten var å hylle hitchcock. Ellers er generasjonen forut for nybølgen ledet an av Marcel Carne, Julien Duvivier og Jean Renoir minst like bra, om ikke bedre, enn nybølge folkene. Endret 28. desember 2011 av michaelhe Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) og god smak er å like hva flertallet liker? Ja, det hadde blitt rart om det hadde gått den andre veien. Dårlig smak er å ha en dårlig standard for hva en selv mener er bra. Å ha dårlig standard betyr at man ikke vet hva man liker. Hvis man ikke vet hva man liker, kan man ikke stole på sin egen dømmekraft. Hvis man ikke kan gå etter sin egen dømmekraft, har man ingen smak / dårlig smak. God smak er å gå etter sin egen dømmekraft, rett og slett. Endret 28. desember 2011 av ikkespisgress Lenke til kommentar
Scorpion88 Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) og god smak er å like hva flertallet liker? Ja, det hadde blitt rart om det hadde gått den andre veien. Dårlig smak er å ha en dårlig standard for hva en selv mener er bra. Å ha dårlig standard betyr at man ikke vet hva man liker. Hvis man ikke vet hva man liker, kan man ikke stole på sin egen dømmekraft. Hvis man ikke kan gå etter sin egen dømmekraft, har man ingen smak / dårlig smak. God smak er å gå etter sin egen dømmekraft, rett og slett. Hvis det er sånn som det, er det nok ingen som har dårlig smak. Endret 29. desember 2011 av Scorpion88 Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 (endret) Tittelen fikk meg til å tro at dette var en tråd hvor forumbrukerne skulle kåre beste norske film. Synes forøvrig Rushprint-lista virker helt grei. Endret 30. desember 2011 av Lord Britishface Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå