magirus78 Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Jeg har en litt kjedelig ting jeg prøver å finne ut av. Jeg har nemlig en nabo i noen leilgheter bortenfor meg har en eller annen form for psykisk lidelse. Har hatt noen pussige episoder som at jeg har truffet på ham i gangen ved postkassene. Da har han løpt å gjemt seg under trappen. Har tydelighvis da forrstyrret han når han skulle se i postkassen. En gang sto han å veivet og gestikulerte mot noen som skulle hive søppelet samtidig som han. Det er en hel prosses for han å låse seg inn i leilgheten. (tvangshandlinger han må igjennom før han kan gå inn.) Han bor også i tilsynelatende i nesten umøblert leilighet. Når jeg går forbi der han bor, kan jeg se at han ikke bruker kjøkkenet. Det er helt tomt. Blokken her hører til et boligbyggelag og jeg har vært i kontakt med dem uten at de kunne gjøre så mye. Denne personen mener jeg må ha hjelp på en eller annen måte. Noen som har forslag? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 (endret) Det er flott at du viser engasjement for en samfunnsborger som du er bekymret for! Det er ikke stort annet du kan gjøre enn å varsle førstelinjetjenesten om dine observasjoner. Det er sannsynlig at de allerede kjenner til din nabo. Siden du vet hvor han bor, vet du sannsynlig også hva han heter. Jeg foreslår at du skriver et brev der du navngir din nabo, også med adressen. Skriv hva du har observert. Send brevet til kommunens helse- og velferdsforvaltning. Bor du i en kommune med med rundt 10.000 innbyggere, eller fler, har kommunen sannsynlig det man kaller for Bestillerkontor, Tjenestekontor, tildelingskontor, etc. Du finner uansett adressen på din kommunes nettside. Du bør ikke vente en tilbakemelding siden det foreligger taushetsplikt fra kommunens side, men det kan være at de ringer deg for å bekrefte at din melding er mottatt og evt høre om du kan utdype dine observasjoner. Endret 27. desember 2011 av TOMpsy 5 Lenke til kommentar
magirus78 Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 Det er flott at du viser engasjement for en samfunnsborger som du er bekymret for! Det er ikke stort annet du kan gjøre enn å varsle førstelinjetjenesten om dine observasjoner. Det er sannsynlig at de allerede kjenner til din nabo. Siden du vet hvor han bor, vet du sannsynlig også hva han heter. Jeg foreslår at du skriver et brev der du navngir din nabo, også med adressen. Skriv hva du har observert. Send brevet til kommunens helse- og velferdsforvaltning. Bor du i en kommune med med rundt 10.000 innbyggere, eller fler, har kommunen sannsynlig det man kaller for Bestillerkontor, Tjenestekontor, tildelingskontor, etc. Du finner uansett adressen på din kommunes nettside. Du bør ikke vente en tilbakemelding siden det foreligger taushetsplikt fra kommunens side, men det kan være at de ringer deg for å bekrefte at din melding er mottatt og evt høre om du kan utdype dine observasjoner. Hei. Takk for tilbakemelding. Tror jeg i første omgang skal kontakte det lokale NAV-kontoret. Ser de har ansvar for Psykriatri i mitt nærområde. Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 Det er jo ingen tvil om at han har psykiske problemer da. Jeg kan anbefale deg å ta kontakt med politiet for dem kan bistå med slike saker. De samarbeider tett med både NAV og psykiatrien også andre offentlige etater. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Han får sikkert maten sin utlevert, da. Har du egentlig tenkt over hva en slik henvendelse kan føre til? Kanskje de setter ham på sterkere medisiner for å slippe flere henvendelser fra naboene? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 30. desember 2011 Del Skrevet 30. desember 2011 Han er virkelig syk ja Du må kontakte noen som kan ta vare på han! Kontakt Nav du! Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Har du egentlig tenkt over hva en slik henvendelse kan føre til? Kanskje de setter ham på sterkere medisiner for å slippe flere henvendelser fra naboene? Åpenbart vet du ikke særlig mye om norsk helsevesen, eller psykiatri. Nødvendig helsehjelp, herunder medikamentell behandling, styres ikke av om naboene er sjenert av hans atferd. I tilfelle man øker doseringen, er det fordi han er i behov av det som et ledd i rett til helsehjelp for å få et bedre liv. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå