Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte hjemmefra.

Anbefalte innlegg

jeg går bare rett på sak jeg,

jeg er en gutt på 15år som har veldig lyst til og flytte hjemmefra. Ikke fordi jeg ikke trives, men jeg vil prøve livet. Føler meg virkelig klar til å forlate redet, men lurer på ett par ting.

Jeg har planer om og bli noe innen media, å skal selvfølgelig gå medier & kommunikasjon på VGS.

Problemet er at det er en videregående skole her jeg bor, med det tilbudet jeg skal søke. jeg mener å ha hørt at jeg ikke kan komme inn på andre skoler, stemmer det når tilbudet finnes her jeg bor? Jeg lurer også på om jeg vil motta stipend når jeg flytter da jeg egentlig flytter uten grunn?

Ellers takker jeg for alt av innspill og tips :)

Er usikker på om dette er riktig krok på forumet.

Endret av jaakervik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan søke om skoler som ligger lengre unna, men da må kommunen i ditt nærområde godkjenne at du søker. Dette er som oftest bare en formalitet. Hør med en rådgiver på skolen din.

Jeg flyttet for meg selv når jeg var 15, dette er over ti år siden nå. Og de ble et "sjokk", jeg slet litt hjemme, så det var utrolig deilig å komme for meg selv. Men ansvaret var større enn det jeg trodde i forkant. Det er MYE å tenke på.

- Økonomi er kanskje den største delen. Men også grensesetting er viktig, både ovenfor deg selv og andre. Du må greie å ta standpunkt og valg. F.eks. på hvem du slipper inn, disiplin i forhold til å stå opp i tide (ingen som kommer til å vekke deg) og vilje til å gjøre "kjipe" ting som å vaske, lage skikkelig mat ikke bare grandis og i det hele tatt.

Mitt tips til deg, er at du f.eks. kan bo på hybel i ukedagene og reise hjem i helgene den første tiden. Ha tett kontakt med foreldrene dine og vær åpen om det du lurer på. 15 år er veldig ungt for å flytte hjemmefra. Jeg jobber med barn og unge til daglig, og ville normalt ikke anbefalt unge under 18 å flytte lengre vekk hjemmifra alene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Okei, takk for langt og innholdsrikt svar :thumbup:

Flytter ikke før jeg blir 16 uansett(burde kanskje vært med i førstepost, hehe) jeg må også si at jeg ikke er en helt A4 15åring, holder meg unna alkohol, har jobb, er vant til og ta i ett tak hjemme, så jeg er ikke så bekymret for slike ting som å våkne i tide osv. Har virkelig lyst til å komme meg ut. kan jo også ta med at om jeg flytter blir det til samme by som min bror på 20år slik at jeg ikke blir helt alene.

Er veldig trøtt så beklager dårlig grammatikk..

Lenke til kommentar

Du kan søke om skoler som ligger lengre unna, men da må kommunen i ditt nærområde godkjenne at du søker. Dette er som oftest bare en formalitet. Hør med en rådgiver på skolen din.

Jeg flyttet for meg selv når jeg var 15, dette er over ti år siden nå. Og de ble et "sjokk", jeg slet litt hjemme, så det var utrolig deilig å komme for meg selv. Men ansvaret var større enn det jeg trodde i forkant. Det er MYE å tenke på.

- Økonomi er kanskje den største delen. Men også grensesetting er viktig, både ovenfor deg selv og andre. Du må greie å ta standpunkt og valg. F.eks. på hvem du slipper inn, disiplin i forhold til å stå opp i tide (ingen som kommer til å vekke deg) og vilje til å gjøre "kjipe" ting som å vaske, lage skikkelig mat ikke bare grandis og i det hele tatt.

Mitt tips til deg, er at du f.eks. kan bo på hybel i ukedagene og reise hjem i helgene den første tiden. Ha tett kontakt med foreldrene dine og vær åpen om det du lurer på. 15 år er veldig ungt for å flytte hjemmefra. Jeg jobber med barn og unge til daglig, og ville normalt ikke anbefalt unge under 18 å flytte lengre vekk hjemmifra alene.

Du sier at kommunen må godkjenne det. Hva skal til for at de gjør det?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om noe slikt, og måtte ikke gjøre det selv. Har du mer informasjon rundt dette?

Lenke til kommentar

Du har rett til skoleplass i det fylket du bor i. Så i utgangspunktet kan du søke på en skole som er langt unna, men innenfor fylket. Du har rett til borteboerstipend hvis skolen er 4 mil unna hjemmet ditt, eller reiseveien er mer enn 3 timer til sammen.

Du trenger en god økonomi hvis du skal bo alene, i hvert fall hvis du skal bo i en by, da boligprisene er høyere enn på landet. Selv om du får borteboerstipend, er ikke det alene nok å leve på. Er foreldrene dine villige til å sponse en del av kostnadene? Hva jobber du med? Hvor mye penger tjener du på en måned? Jeg tar vel ikke feil hvis jeg gjetter at det ikke er så mye, i og med at minstelønnen for 15-åringer er veldig lav?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om noe slikt, og måtte ikke gjøre det selv. Har du mer informasjon rundt dette?

Fra hukommelsen (med forbehold):

For å søke på skole MÅ du være folkeregistrert i det fylket du søker i. Bor du nær en fylkesgrense, må fylket du bor innenfor "dekke" utdannelsen din i nabofylket. Dette fordi kompensasjonen kommunene får pr elev gjelder de som er registrert innenfor det aktuelle fylket. For at du skal gå på skole utenfor hjemplassen din, må du gjøre følgende:

a) Registrere deg i folkeregisteret innen samme fylke som skolen.

b) Kontakte kommunen, slik at de kan lage en "avtale" med den aktuelle skolen. Dette varierer fra kommune til kommune og fylke til fylke hvordan denne "avtalen" fungerer. Jeg er litt usikker på formalitetene rundt dette.

Noe kilde... hmmm, prøvde å Google litt.

http://www.nettavis.net/art.php?cat=17&id=1789

http://www.ung.no/vidutd/2711_Flytting_til_nytt_fylke_-_rett_til_skoleplass.html

EDIT: Ser nå at jeg blingsa litt med å skille mellom fylke og kommune. Sorry. :p

Endret av care1337
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vil anbefale å bo på hybel før man avslutter videregående. Ikke nødvendigvis første året, men kanskje andre og/eller tredje. Spesielt de som reiser til en annen kant av landet etter videregående kan fort få litt sjokk. Jeg gjorde dette selv, uten å bo på hybel først. Dermed tok jeg med meg bagasjen, satte meg på bussen og gikk av i en fremmed by. Jeg hadde aldri bodd hjemmefra før, kjente ingen og det var over fire måneder til første turen hjem igjen. Trondheim viste seg å være en veldig snill by, så det gikk helt fint, men jeg tror det er fort gjort å gå på en smell. Da kan det hjelpe å ha litt erfaring, og det er tross alt litt tryggere å sitte på hybelen i august og tenke at man skal hjem til helgen enn at man skal hjem til jul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...