Gå til innhold

Ta nærbilde av sola igjennom teleskop.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva trenger jeg om ønske er å ta bilde av solen?

Hva mener du med "ta bilde av solen"? Med objektivene du har vil jo solen bare bli en liten flekk på himmelen. Tenker du nærbilder trenger du en kraftig tele. Å ta bilder av solen uten at den blir utbrent krever kort eksponering, liten blender og eventuelt ND-filter, men rett før solnedgang med mye dis i luften vil du få en rød fin sol med lengere eksponeringstider enn om du prøver midt på dagen. Du bør også være litt forsiktig med å rette en telelinse rett mot solen uten tilstrekkelig filter foran da det vil gi et ekstremt kraftig lys rett inn i kameraet.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hva trenger jeg om ønske er å ta bilde av solen?

Hva mener du med "ta bilde av solen"? Med objektivene du har vil jo solen bare bli en liten flekk på himmelen. Tenker du nærbilder trenger du en kraftig tele. Å ta bilder av solen uten at den blir utbrent krever kort eksponering, liten blender og eventuelt ND-filter, men rett før solnedgang med mye dis i luften vil du få en rød fin sol med lengere eksponeringstider enn om du prøver midt på dagen. Du bør også være litt forsiktig med å rette en telelinse rett mot solen uten tilstrekkelig filter foran da det vil gi et ekstremt kraftig lys rett inn i kameraet.

Jeg tenker å ta nærbilder, slik at jeg eventuelt kan fange opp noe spennende som skjer rundt kransen.

Eksempelvis slik: From-the-Sun.jpg

Til opplysning har jeg også dette teleskopet, som jeg fester kamera til: Sky-Watcher Explorer 250PX EQ6

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Det korte svaret er "nei, det kan du ikke".

For å ta bilder av det spennende som skjer langs kanten av Sola skal du enten ha 1) din egen spesialsatellitt eller 2) ta bilder fra jorda med tipp topp utstyr under en total solformørkelse i klart vær i gode forhold.

Det du kan ha ambisjoner om er å få til et bilde av sola lavt på himmelen hvor den ser rund ut. Å ta bilde av himmelen med sola så den ser rund ut er vanskelig nok i seg selv. Du kan også eventuelt kjøpe et gråfilter (ND-filter) eller graduert gråfilert (GND-filter), som vil hjelpe.

Les mer her: http://www.digicamhelp.com/how-to/nature/sun/

Og - i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1339639

Hvis du vil se solflekker og annet på sola - prøv heller å projisere med en kikkert, og se på projeksjonen.

Et litt enklere motiv er månen og stjernebilder - les mer i Akams artikkel om emnet: http://www.akam.no/artikler/en_himmel_full_av_stjerner_/77220 - med stativ kan du komme langt i langtidseksponering av stjernebilder. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å observere overnevnte bilde med mitt blotte øye igjennom teleskopet. Jeg er også istand til å se fjerne himmelegemer som f.eks: Horsehead (som avbildet nedenfor)

Horsehead_RG.jpg

Det som er nytt for meg, er å fotografere dette.

Var redd redd kamera ikke tålte det sterke lyset fra solen, det var derfor jeg tenkte på et filter.

Bare for å gjøre en ting klart: Det er ikke naturbilder jeg er ute etter, som solnedgang osv.

Her er det astronomi / kosmologi som gjelder.

Vil tro du må bruke et slikt eller lignende Solfilter for å unngå skade på utstyret for å kunne ta bilder av solen. Men kontakter du Njopsal.no så får du sikkert den informasjonen som du trenger

Takk... skal ta en nærmere titt. Virker kanskje som om jeg er på rett spor.

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å observere overnevnte bilde med mitt blotte øye igjennom teleskopet. Det som er nytt for meg, er å fotografere dette.

Var redd redd kamera ikke tålte det sterke lyset fra solen, det var derfor jeg tenkte på et filter.

Jeg har ikke så mye mer å bidra med enn det jeg skrev i første innlegg, men gitt at du skal ta bilde gjennom teleskop bør du være forsiktig med å få for sterket lys inn i kameraet som i verste fall kan skade utstyret. Et filter kan være nødvendig, men da er nok et ND-filter et bedre alternativ enn pola-filter.

Får du ikke noen svar her fra folk som har gjort tilsvarende kan du prøve å kontakte http://www.njopsahl.no/index.php som tvister foreslo. Du kan jo også legge til "med teleskop" el.l. oversrkiften på tråden så kan det hende du får svar fra folk som driver med teleskop selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du MÅ ha et solfilter for å ta slike bilder av solen. Du trenger, som andre også har sagt, en eller annen form for teleskop. Men glem NJ Opsahl, jeg har aldri fått verken kompetanse eller gode priser fra den kanten. Kontakt heller First Light Optics i England, de er svært flinke og serviceinnstilte og hjelper deg med å finne ut hva du trenger. For selve teleskopet, som i mange tilfeller ikke sendes til Norge (for å beskytte de norske importørene), kan du kontakte Japan Photos side dinkikkert.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...