Gå til innhold

Hjelp ved reklamasjonsrett og garanti.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk en Xperia Mini til bursdagen i fjor. I begynnelsen virket den helt fin, men etterhvert begynte den å tømme seg fort for strøm etter noen få timer i standby, og SIM kortet "datt" stadig ut. Til slutt sendte vi den til reperasjon, der den kun ble tilbakestilt. Og da ble alt verre. Den slo seg av hver gang jeg fikk et anrop, eller brukte den generellt. Av og til tok det timer før den ville slå seg på igjen. Da vi hadde ladet mobilen full, ble den tømt etter maks 4 timer. Og nå vil den ikke registrere mitt SIM kort heller, jeg får bare beskjed om å sette det inn. ( selv om det allerede er inne.)

 

Mitt spørsmål er som følger:

 

Kan jeg dra til butikken og kreve en ny mobil? Og eventuellt velge en annen modell som koster 3899,-

, da Xperia Minien kostet 4500,- da den ble kjøpt?

 

Med Vennlig Hilsen

En ganske frustrert lady.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg fikk en Xperia Mini til bursdagen i fjor. I begynnelsen virket den helt fin, men etterhvert begynte den å tømme seg fort for strøm etter noen få timer i standby, og SIM kortet "datt" stadig ut. Til slutt sendte vi den til reperasjon, der den kun ble tilbakestilt. Og da ble alt verre. Den slo seg av hver gang jeg fikk et anrop, eller brukte den generellt. Av og til tok det timer før den ville slå seg på igjen. Da vi hadde ladet mobilen full, ble den tømt etter maks 4 timer. Og nå vil den ikke registrere mitt SIM kort heller, jeg får bare beskjed om å sette det inn. ( selv om det allerede er inne.)

 

Mitt spørsmål er som følger:

 

Kan jeg dra til butikken og kreve en ny mobil? Og eventuellt velge en annen modell som koster 3899,-

, da Xperia Minien kostet 4500,- da den ble kjøpt?

 

Med Vennlig Hilsen

En ganske frustrert lady.

 

ved dette problemet skal du først få en ny og tilsvarende modell!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg fikk en Xperia Mini til bursdagen i fjor. I begynnelsen virket den helt fin, men etterhvert begynte den å tømme seg fort for strøm etter noen få timer i standby, og SIM kortet "datt" stadig ut. Til slutt sendte vi den til reperasjon, der den kun ble tilbakestilt. Og da ble alt verre. Den slo seg av hver gang jeg fikk et anrop, eller brukte den generellt. Av og til tok det timer før den ville slå seg på igjen. Da vi hadde ladet mobilen full, ble den tømt etter maks 4 timer. Og nå vil den ikke registrere mitt SIM kort heller, jeg får bare beskjed om å sette det inn. ( selv om det allerede er inne.)

 

Mitt spørsmål er som følger:

 

Kan jeg dra til butikken og kreve en ny mobil? Og eventuellt velge en annen modell som koster 3899,-

, da Xperia Minien kostet 4500,- da den ble kjøpt?

 

Med Vennlig Hilsen

En ganske frustrert lady.

 

ved dette problemet skal du først få en ny og tilsvarende modell!

 

 

Tusen takk for svaret, setter pris på det! :-)

Så det er dermed ingen sjangs for en annen modell til en mindre pris?

Lenke til kommentar

ved dette problemet skal du først få en ny og tilsvarende modell!

Det er vel ingen automatikk i det?

 

Hvis telefonen blir reparert, eller forsøkt reparert, to ganger for samme feil, har du ifølge forbrukerkjøpsloven rett til å heve kjøpet:

 

§ 30.
Gjennomføring av avhjelp

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Så, send den inn én gang til. Hvis feilen vedvarer, be om å få kjøpet hevet.

Endret av Runar waits for alice
Lenke til kommentar

Selger har to avhjelpsforsøk før kjøpet kan heves (dvs. "pengene igjen"). Det vil si at samme feil må oppstå tre ganger, men den tredje gangen må problemet bare bekreftes (og bekreftes at det ikke er din feil), det skal ikke utføres avhjelp tredje gang for samme feil. Merk at en del forhandlere kan henge seg opp i at selv om feilen oppleves likt så er årsaken forskjellig, men min oppfattelse av FTU-dommer tilsier at det er feilen man skal se på, og ikke årsaken til feilen (så lenge det er snakk om mangel og ikke feil forårsaket av bruker).

 

Avhjelp kan utføres ved at produktet blir reparert, eller omlevert. Mobilprodusenter benytter seg gjerne av "swap", det vil si at du kan få en "ny" (ofte er disse tidligere defekte telefoner som er reparert) telefon istedenfor at den blir reparert. I ditt tilfelle har de "reparert" ved å ta en reset.

 

Når det gjelder strømbruken, har du sjekket at det ikke står på en haug med funksjoner som ikke egentlig er i bruk? WLAN, bluetooth etc...

Jeg vet ikke hva som er vanlig batteritid for den telefonen, men med "alt mulig" påslått kan det bli tomt relativt raskt.

 

Men for å gi deg et kort enkelt svar: Nei, du kan ikke gå i butikken og kreve pengene igjen enda. Den må leveres inn minst én gang til. Så vidt jeg kan se har du bare levert den inn én gang tidligere. Lever den inn igjen, og husk å ta vare på all servicedokumentasjon du får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...