mariacrm Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Hei! Jeg har et stort problem med mitt Canon EOS 450D systemkamera. Jeg brukte et 4GB SD-kort i kameraet, og så plutselig en dag så er det kun plass til noe med tyve bilder på det. Dagen etter var det mellom 10 og 20, og så dagen etter der var det plutselig plass til 2 bilder. Etter det har jeg kjøpt ett nytt SD-kort, men det skjedde akkurat det samme med det. Jeg har også prøvd med et 2GB SD-kort, og det samme skjedde med det også. Jeg vil ikke kjøpe nytt før jeg er sikker på at det ikke er et problem med kameraet. Er det noen som har opplevd noe lignende? Noen som vet hva jeg burde gjøre? PS: Sendte mail til Canon's online support, men det står at jeg ikke får svar før om 4-5 dager. Skal til innkjøp av nytt objektiv denne uken, men det blir ikke noe av om ikke kameraet fungerer som det skal. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Har du formatert minnekortet i kamraet ? Lenke til kommentar
mariacrm Skrevet 26. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2011 Har du formatert minnekortet i kamraet ? Nei, tror ikke det. Jeg har jo brukt det minnekortet i over ett år uten ett eneste problem, så jeg har ikke trengt å gjøre det. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 (endret) Formater alltid kortet i kameraet når du har flyttet bildene over på PC. Anbefaler Lexar eller SanDisk - færre problemer med de merkene. Edit: Hva slags format tar du bilder i? Hvilket program bruker du til å flytte over bildene? Tar du for eksempel bilder i både Raw + Jpeg, men kun får flyttet over Jpeg-bildene, så kan det fort føre til at kortet blir fullt. Endret 26. desember 2011 av Trondster Lenke til kommentar
mariacrm Skrevet 26. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2011 Formater alltid kortet i kameraet når du har flyttet bildene over på PC. Anbefaler Lexar eller SanDisk - færre problemer med de merkene. Jeg bruker SanDisk. Har alltid gjort det. Hvordan formaterer jeg kortet? Har aldri trengt å gjøre det før, så jeg vet ikke hvordan jeg gjør det. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Jeg bruker SanDisk. Har alltid gjort det. Hvordan formaterer jeg kortet? Har aldri trengt å gjøre det før, så jeg vet ikke hvordan jeg gjør det. Gå inn i menyen på kameraet og velg "Format". Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 (endret) Meny>verktøy> formater kortet>ja. Hvis du ikke formaterer kortet så legger det seg flere lag med informasjon på kortet og på sikt mister det kapasiteten, du sletter ikke informasjonen men bare skriver over de gamle bildene med nye bilder, du burde alltid formatere kortet etter at du har overført bildene til datamaskinen, du burde heller ikke slette enket-bilder underveis siden du ikke fjerner dem bare målbanen til bildene og på sikt kan det også tulle med filsystemet. Edit: tar jeg ikke feil så kan ikke kameraet stå på innstillingen grønn firkant, du må sette hjulet på enten P,TV,AV,M. Endret 26. desember 2011 av Nautica Lenke til kommentar
mariacrm Skrevet 26. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2011 Meny>verktøy> formater kortet>ja. Hvis du ikke formaterer kortet så legger det seg flere lag med informasjon på kortet og på sikt mister det kapasiteten, du sletter ikke informasjonen men bare skriver over de gamle bildene med nye bilder, du burde alltid formatere kortet etter at du har overført bildene til datamaskinen, du burde heller ikke slette enket-bilder underveis siden du ikke fjerner dem bare målbanen til bildene og på sikt kan det også tulle med filsystemet. HERREGUD, takk ALLE sammen! Nå ble jeg seriøst kjempeglad. Det stod 2 bilder, så formaterte jeg det, og så stod det 640 bilder. TUSEN TAKK! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 HERREGUD, takk ALLE sammen! Nå ble jeg seriøst kjempeglad. Det stod 2 bilder, så formaterte jeg det, og så stod det 640 bilder. TUSEN TAKK! Står bildekvalitet til for eksempel "Raw+L" eller lignende, og du overfører alltid bare jpeg-bilder? I så fall - hvis du ikke skyter Raw, og ikke flytter Raw-bildene, så skru av Raw. Ellers: Kunne det være at du ikke slettet bildene fra kameraet i det hele tatt? Hvis du trykket på play-knappen på kameraet - kunne du da se bilder selv om de var "flyttet" til PC'en? Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Meny>verktøy> formater kortet>ja. Hvis du ikke formaterer kortet så legger det seg flere lag med informasjon på kortet og på sikt mister det kapasiteten, du sletter ikke informasjonen men bare skriver over de gamle bildene med nye bilder, du burde alltid formatere kortet etter at du har overført bildene til datamaskinen, du burde heller ikke slette enket-bilder underveis siden du ikke fjerner dem bare målbanen til bildene og på sikt kan det også tulle med filsystemet. HERREGUD, takk ALLE sammen! Nå ble jeg seriøst kjempeglad. Det stod 2 bilder, så formaterte jeg det, og så stod det 640 bilder. TUSEN TAKK! basic Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 basic Muligens basic for deg, men dette er faktisk trøblete for mange. Og etter å ha lest en del av de bruksanvisningene som følger med kamera, så er jeg ikke overrasket. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå