007CD Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Helt enig med den siste der David. Linux er jo tross alt det OSet som har størst markedsandeler i server verdenen enn Windows. Lenke til kommentar
David Brown Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 En ting som jeg ikke nevnt var hva slags partisjontabell man trenger. Hvis jeg skulle konfigurere en server med f.eks. 4 x 2 TB disker i raid, hadde jeg brukt Linux med software raid. Da ser OS'en 4 disker på 2 TB, og man kan like godt ha vanlig MBR tabell. Det kan være praktisk å ha en egen disk til booting, OS, og andre ting utenom datalagring (en billig liten 30-60 GB SSD er fint her). Ellers kan man ha noen små partisjoner på hver disk før hovedpartisjonene. En fin ting med Linux software raid er at man kan ha forskjellige raider til forskjellige oppgaver - en liten fireveis raid1 til boot, en raid0 eller raid10 til swap, kanskje raid10 til OS og systemet, og så en stor raid5 eller raid6 til datalagring. Med LVM på toppen trenger man ikke tenker på GPT eller andre begrensningene på størrelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå