Gå til innhold

Programmerin n00b #1: hvor skal jeg befynne?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har tenkt på å lære meg programmering, men vet liksom ikke hvor jeg skal begynne...

Hvilket "språk" (eller hva det nå heter :oops:) er lettest/lurest å begynnemed?

Noen som kan anbefale brae bøker eller tutorials?

Thanx Anyway...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønte lite eller ingenting av programmering før jeg kom over boken "Java som første programmeringsspråk" av Khalid A.Mughal (Føsteammanuensis ved UiB). Genial bok med programmeringsoppgaver etter hvert kapittel osv.

Boken er pensum for faget INF100 på UiB. (Informatikk)

Boken har også sin egen internettside, hvor det legges ut kildekoder til oppgavene, feil fra boken osv. Anbefales.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler PHP sterkt! Dette språket er ikke 100% ren programmering da du ikke må kompilere programmene selv, men java er heller ikke 100% ren.

PHP har en veldig stor brukergruppe på internett og det er veldig lett å få hjelp å finne funksjoner.

Selv lærte jeg PHP av en nybegynner-tutorial på internett, jeg har dessverre ikke bokmerket lengre. Du kan alltids prøve å finne noen nybegynner tutorials på www.google.com eller www.echoecho.com, finnes mange andre også.

Nå etter et halvt år med PHP har jeg kjøpt PHP: advanced av Larry Ullman. Kjempebok ;)

Ellers så lærer jeg meg så smått med C nå :)

Lenke til kommentar

en ting å tenke på er at det er visse programmer det er enormt med folk som er gode til, og en del av disse er vanvittig gode igjen.. skal du ha lykkes eller tjene penger på å bruke dette programmet må du tilhøre eliten, noe som er vanskelig når det er mye konkurranse. det kan være lurt og lære seg noe som ikke så mange andre kan.

Lenke til kommentar

Tja, jeg holder på med PHP nå og kan anbefale det. Da kan du egentlig absolutt hva som helst innen web, tar du med CSS kan du lage grafikken til det også.

Har alltid hørt at jo flere språk en kan, jo bedre er det.

Så jeg startet med å programmere spill i BASIC på min TI-83 kalkulator. Så gikk jeg over til HTML, XHTML (jada jada :) ), PHP og CSS. Når jeg så lærte meg disse lærte jeg også automatisk MySQL og SQL-språket og det brukes jo alltid. Så til neste år skal vi ha Visual Basic på skolen så da planlegger jeg å gå inn for det i år, og etter det blir det Java for meg på høyskolen :)

Skal du lære PHP anbefaler jeg deg at du setter opp en server på hjemmePCen som du arbeider med. Så finner du deg en del guider på nettet og henter ut det beste fra de. Norske guider er som regel lettere å lære fra enn engelske. Så finner du deg en liten bok. Ikke rush det. Ta god tid og lær hvert kapittel :)

Lenke til kommentar
java er heller ikke 100% ren.

Vaffårno?

Dummeste jeg har hørt...

Uansett, php, html, til dels asp og jsp er greit å kunne, men dagene hvor alle med litt peil kunne bli webdesignere og tjene penger er over.

Jeg vil heller anbefale deg å satse på noe litt mer solid enn kun web.

C kommer aldri til å gå av mote (så lenge win finnes), men jeg lener litt partisk over mot java.

Java er lett å lære og du trenger ikke å finne opp hjulet på nytt hver gang du skal legge til litt funksjonalitet.

Det er og rettet endel mer mot web/nett en c-baserte språk - tør ikke uttale meg om visual.net med c#, for det kan jeg ikke enda. (lærer det iløpet av høsten)

Det er også sånn at når du kan ett språk så er det ti ganger letter å sette seg inn i andre.

Lenke til kommentar
en ting å tenke på er at det er visse programmer det er enormt med folk som er gode til, og en del av disse er vanvittig gode igjen.. skal du ha lykkes eller tjene penger på å bruke dette programmet må du tilhøre eliten, noe som er vanskelig når det er mye konkurranse. det kan være lurt og lære seg noe som ikke så mange andre kan.

Om vi først skal begynne å snakke om kunder så er vel egentlig det viktigste hva du klarer å levere, ikke hvor god du er i forhold til de andre. Tenk deg om du skulle kjøpe en tjeneste, hvem ville du gått til da;

Han som leverte best produkt, men kasnje var middelmodig i forhold til de andre i "sitt" språk

Eller han som var den absolutt beste i sitt språk, men som desverre valgte et programeringspråk som var vanskelig å bruke så resultatet ble dårligere enn man nr 1.

De fleste som kjøper slike tjeneste gir nokk lit blaffen i hvor god du er i forhåld til andre (om det ikke er en direkte konkurent da), men bryr seg heller om hva du faktsik kan levere.

P.S takk til Blib for tipsene, jeg har selv en TI-83 kalkulator, så kansje jeg skal gå i dine fotspor :wink:

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha noen linker så har jeg en del liggende her.

http://odin.prohosting.com/mjs2k/tutorials...s/index.htm#83b <-- Dette er den beste jeg har funnet. Dekker alt som trengs å dekke.

http://bgo.netfirms.com/tutorials/submitted/tips.html <-- Alltid kjekt med extra tips

http://directory.google.com/Top/Computers/...culators/TI-83/ <-- Hvis du trenger flere sider :D

Og som en utfording: lag et program hvor en enten kan ha Quickgame eller Custom Game. Custom Game spesifiserer man tallet og antall forsøk. Så kan en annen prøve å gjette. På skjermen skal det hele tiden stå "Høyere enn:" og "Lavere enn:" og de skal bli oppdatert når brukeren skriver inn et tall. Så skal også "Forsøk igjen:". Quickgame bare trykker du på også starter programmet opp ASAP med random tall. Antall forsøk skal være basert på det tallet.

Det var vel det første programmet jeg lagde. Begynte smått og utvilet det videre etter hvert. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å bli milionær på det uansett... 8)

det jeg egentlig tenkte mest på var å kunne programmere små spill o.l., ikke nødvendigvis å utvikle et nytt operativsystem (i alle fall ikke i første omgang... :D:D )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...