Kazuo Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Det er det som gjør at stoffet er regulert som narkotika. Den beslutningen har noen tatt for å verne deg ikke for å være drittsekk. så alle besluttinger "de" makt eliten gjør er alltid riktig og skal aldri utspørres eller settes i tvil? Finnes ikke noe vern i å straffe folk for å bruke noe som gror i naturen, er ikke noe vern å sette folk som triper på glattcella, det er ikke noe vern å bruker milliarder på en krig som aldri kan vinnes, det er ikke vern ved å gi mennesker 3000-5000 i bot for å nyte noe i sitt private hjem. Dette er overformynderi ikke vern. Endret 4. april 2012 av Dani46 1 Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Selvsagt skal du ikke betvile politikernes avgjørelser. Fra spøk til revolver. Jo, forbudet kan fungere som et vern. Hvordan? Vel, det finnes alltid noen som er på grensa til å gjøre noe, men avstår fra å gjøre det fordi det er ulovlig. På denne måten har man vernet vedkommende fra risikoen man utsetter seg for ved, i dette tilfellet, bruk av psykedeliske rusmidler. Det kan selvfølgelig diskuteres hvorvidt det er et effektivt vern i forhold andre løsninger, men like fullt kan forbudet fungere som er vern. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 - Finnes ikke noe vern i å straffe folk for å bruke noe som gror i naturen- er ikke noe vern å sette folk som triper på glattcella - det er ikke noe vern å bruker milliarder på en krig som aldri kan vinnes, - det er ikke vern ved å gi mennesker 3000-5000 i bot for å nyte noe i sitt private hjem. Her er det 3 hint om at du gjør noe som ikke er akseptert av samfunnet du lever i, og ett som forteller om hva samfunnet vil du skal støtte. "Slutt å bruk dop(det er skadelig), bli voksen og dra i krigen" Men seriøst....det er faktisk bra at det finnes noen restriksjoner i samfunnet, alikevel så er prioriteringene litt gale og signalene litt rare. Feks så synes jeg de kunne brukt langt mer penger på gamlehjem og gitt de eldre litt respekt. Lenke til kommentar
drivedeep9 Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 jeg syns godt vi kunne begynt med en gradvis legalisering av cannabis. Det er vel snart på tide føler jeg, vi kunne oppretta røyke-buler der det var lov med en relativt soft form for røyking, kun jointer og en viss mengde og en viss type. Vi ville fjernet store deler illegal og svart handel, større grupper av dårlig miljø og gjort hele prosessen litt mere stuerein, uansett røyker jo ganske mange cannabis. Bortsett fra sløvhet og paranoia så er ikke bivirkningene i det store og hele så altfor ille. Tenk bare på alle pengene staten kunne tjent i merverdiavgift haha! Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 ---- jeg tror du skal lese igjennom innlegget en gang til, så ser du at jeg tydelig ikke mener at alt er livsfarlig. Det jeg derimot mener at overraskende mange mangler selvinnsikt. Bortsett fra det så vil jeg si at alt du gjør mot kroppen din og dermed også hodet får konsekvenser. Tror du at få kule forestillinger, hallusinasjoner, forvridde tankesett kommer gratis uten noe konsekvens? Jeg sier ikke at det nødvendigvis får en negativ konsekvens, her må du kunne skille forskjellen av erfaringen fra person til person. Jeg sier veldig spesifikt at hvis du får en positiv effekt så vil du også kunne få en negativ effekt, det er litt sånn typisk for alt som skjer her i livet! Om man forestiller seg at man blir frigjort mentalt, kan jo også en konsekvens at man likevel har fremmedgjort seg fra andre mennesker i samfunnet. Det er noe med denne hevdelsen av seg selv som totalt unik framfor andre "kjedelige". ------ Jeg tror ikke det er gjennomførbart å legalisere alt på flekken, mulig det kunne vært like greit, men for all del jeg ville likt at det var en viss kontroll over det sånn at ikke denne overgangen blir utnyttet av kapitalister og andre idealister. ps. ikke for å være kjip, men det derre quote bill hicks, terence mackenna, etc, etc greia er så jævla gammal og døll Når jeg leser dette innlegget her, så går det veldig klart opp for meg at du er en person som helst har trippet for sosial tilfredsstillelse og status fremfor å faktisk finne deg selv. Tok du tilfeldigvis psykedelia i håp om å få se en rosa elefant? For all del - jeg skal la deg få bruke psykedelia til hva enn du ønsker, men du har åpenbart misforstått poenget totalt. Det Terence McKenna sa, var hvordan og hvorfor man burde bruke psykedeliske rusmidler. Dessverre ble stoffene kommersielle, og da kom også fjortisene på banen og ville prøve dem. Nå skal jeg forsåvidt også komme med en viss varsel til dem som ønsker å prøve psilocybin (ikke LSD, men sopp, altså): Å bruke det for mye over tid kan skade nyrene. Det er der stoffene i soppen brytes ned, på samme måte som alkohol og levra. Heldigvis er misbrukspotensialet i psilocybin særdeles lavt. Lenke til kommentar
drivedeep9 Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 magnus: høres rart ut i mine ører det du skriver, du burde vel vite at en lsd tripp ikke har sosial tilfredstillelse og status som hovedmål. Nei, jeg regner med at som veldig mange andre syns at tilværelsen var kjedelig og hadde hørt mye rart om lsd sine virkemåter, lest meg og for så å bestemt meg for å prøve. effekten kan sies å være veldig åpenbarende, men jeg mener i strid med mange (tydeligvis?), at om man tror man finner seg selv, så kan det sies at man forestiller seg at man finner sannheten men etter noen år unna psykedelia har jeg fått et helt annet perspektiv. Uten at jeg egentlig har blitt imot psykedelia, kunne godt vært at jeg tok en tripp igjen ved ett seinere tidspunkt om det passet seg slik. Det jeg ikke forstår, hvordan kan du si at du finner deg selv når du er påvirket av ett hallusinogen? Det har en spesifik hensikt, hallusinasjoner, vrangforestillinger, enkelt fortalt så endrer det på tankegangen, men det er en kjemisk indusert psykose. OBS! Jeg sier ikke at jeg angrer på mine egne tripper, de var spennende, ga meg mange nye tanker, inspirasjon og kreative innspill. Men det er vel lov å si at alt ikke er gull og grønne skoger? (for det er jo sjeldent) Hadde dette vært en religiøs tråd, og jeg så like stor tilbedelse av gud ville jeg gått fram med samme skeptiske innstilling. I min levealder, og din tiden jeg tok LSD var det aldri mainstream eller kommers, jeg fikk mere følelsen av counter-culture, men altså dette var ikke min interesse. Jeg ville kun tankeutforske. Lenke til kommentar
tom978349235 Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Jeg snakker om reelle virkninger av stoffet som er vitenskapelig dokumentert. Det gjelder også de uten sinnslidelser, bare at prevalsensen er ca halvparten i følge kildene du selv har postet. Er det en spesifikk kilde du refererer til? Cohen 1960 rapporterer om sinnslidelser hos de friske forsøkspersoner som tilhørte kontrollgruppen, dvs. placeboindusert da de ikke fikk LSD i det hele tatt. Cohen registrerte ingen varige bivirkninger hos verken forsøkspersonene eller de i kontrollgruppen med unntak av - som nevnt - pasienter med allerede eksisterende symptomer på eller diagnostisert schizofrene, depressive eller psykotiske. Bivirkninger som oppstod i Mallesons utvalg forsvant etter 48 timer hos 2/3 av respondentene (dette inkluderer også pasientene, vel og merke). Man kan godt bruke disse stoffene i et ordentlig opplegg som er terapeutisk gitt at man aksepterer risikoprofilen, og da kan jeg være enig om at man snakker om bruk. Det å legalisere det vil føre til misbruk. Det jeg vil skal stå helt klart igjen etter det jeg sier er å ikke ruse seg vekk fra problemer, fordi jeg ser at de ikke fungerer over tid og bare skaper mer problemer. Det er der jeg setter et markant skille mellom bruk og misbruk. Det er en risikoprofil på alt en tar i seg (og for seg, for den saks skyld), og alkohol er like skummelt om ikke skumlere enn stoffer som LSD, psilocybin og cannabis. Det er dermed ikke sagt at alkohol burde bli ulovlig - noe du forhåpentligvis er enig i - men måten vi behandler alkohol gjennom legalisering er for å ha kontroll over produksjonen og salget. Eksempelvis kan man sammenligne tidligere dødsfall fra metanol som følge av ulovlig alkoholproduksjon under forbudstiden med dagens overdoser av PMMA hos ungdommer som trodde de kjøpte det forholdsvis tryggere stoffet MDMA. De færreste som ruserer seg på uansett hvilket stoff får problemer med det. Forhåpentligvis er du bevisst på konfirmasjonsbias, og at de få mennesker som får problemer med f.eks. marijuana ikke er representative for de over 100 000 nordmenn som har prøvd stoffet og den store andelen blant de igjen som bruker det regelmessig og ansvarlig Viktigst av alt er å sette ting i kontekst. Jeg argumenterer ikke for legalisering av LSD, men det virker som de fleste som har bestemt seg for at de er imot det er av hensyn til at rusen den induserer ikke er kulturelt akseptert i motsetning til da særlig alkohol og i en voksende grad marijuana. Det er likevel ikke etter min mening en reell kvalitativ forskjell mellom det å ruse seg på alkohol og det å ruse seg på LSD. Å beskrive sistnevnte som misbruk, mens det første som enkel bruk er ulogisk. Ja, alkohol er ille, og røyk er ille det også. Ingen tvil om det. Man kan sikkert si det samme om siktet hvetemel og raffinert sukker også, og til og med melk med morfin-virkning på hjernen hvis du ikke bryter ned proteinene ordentlig til aminosyrer om man propper i seg dette i store mengder. Greit nok at LSD ikke gir store skader på alle, men de 2-3 promillene som får problemer, de får virkelig problemer, og det hjelper ikke å sove av seg rusen slik som med alkohol, eller at du kan begynne å reparere kroppen igjen når du slutter å røyke. Effekten er permanent sannsynligvis p.g.a fysiologisk skade. Det er det som gjør at stoffet er regulert som narkotika. Den beslutningen har noen tatt for å verne deg ikke for å være drittsekk. Alkoholavhengighet kan føre til varige hjerneskader, og uhell i alkoholrus kan gjøre deg lam i hele kroppen livet ut. Det er ikke så enkelt som at du "bare kan sove av deg rusen" da det finnes mange eksempler på mennesker som tar overdose ved første forsøk på alkohol, mens dødsfall fra en overdose av LSD alene er aldri blitt dokumentert. Du påstår også igjen at LSD vil ha en permanent skade på "2-3 promille" av de som forsøker. Igjen: Har du noen kilder som faktisk dokumenterer det du sier? Alle kildene jeg har sett - hvorav de jeg har linket til tidligere - går stikk i strid med dette poenget du gang på gang drar frem. Om du virkelig har kvalitetskilder som dokumenterer det du sier ville det som nevnt tidligere være svært behjelpelig om du kom med dem. Hjelp oss alle å bli mer utdannet på emnet. Edit: "Alle kildene jeg har sett - hvorav de jeg har linket til tidligere - går stikk i strid med dette poenget du gang på gang drar frem." Dette blir ganske vagt da kildene jeg linket beskriver faktiske varige konsekvenser. Som nevnt var dette utelukkende hos personer som allerede hadde symptomer på sinnslidelser, så jeg refererer da til friske personer. Beklager - det gikk litt fort i svingene. Når det er sagt er rusmidler - uansett hva det er - aldri å anbefale til personer med mentale lidelser. Det er derimot ikke, etter min mening, et argument for å holde det ulovlig. Endret 4. april 2012 av Lucid Catnap Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 Det jeg ikke forstår, hvordan kan du si at du finner deg selv når du er påvirket av ett hallusinogen?Det har en spesifik hensikt, hallusinasjoner, vrangforestillinger, enkelt fortalt så endrer det på tankegangen, men det er en kjemisk indusert psykose. Du kan faktisk finne deg selv ved hjelp av disse stoffene. Psykedeliske stoffer er, i motsetning til de fleste(om ikke alle) andre rusmidler et veldig asosialt stoff, i den forstand at det ikke bør brukes for å fungere med andre, eller for å oppnå kontakt med andre. Psykedeliske rusmidler er primært rettet mot de menneskene som ønsker å tre dypere inn i sin egen bevissthet, og konfrontere den og det som måtte følge med (derav bad trips). OBS! Jeg sier ikke at jeg angrer på mine egne tripper, de var spennende, ga meg mange nye tanker, inspirasjon og kreative innspill.Men det er vel lov å si at alt ikke er gull og grønne skoger? (for det er jo sjeldent) Vel, jeg vet ikke helt hva du tenker på med gull og grønne skoger, men det er ingen skjult hemmelighet at effektene av en slik rus er uforutsigbare. Det er fryktelig individuelt hvordan du reagerer på å konfrontere din egen bevissthet. Her er en interessant artikkel jeg kom over angående bruken av psykedeliske stoffer, der forfatteren også går gjennom de fire mest signifikante endringene han opplevde i rusen(e): http://deoxy.org/w_psyrel.htm Lenke til kommentar
drivedeep9 Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 forsåvidt interessant den artikkelen, har lest endel slike. blir litt i mimrehumør faktisk... Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 5. april 2012 Del Skrevet 5. april 2012 http://www.youtube.com/watch?v=DMqUfqYt_dc&feature=player_embedded 1 Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 16. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2012 Jeg bumper denne. http://www.alternet.org/story/155167/5_fascinating_new_uses_for_psychedelics?page=0%2C0 Her gjennomgår de fem forskjellige bruksområder hvor psykedelika kan brukes som behandlingsform: alkoholisme, dødsangst, depresjon, posttraumatisk stress og clusterhodepine. La meg bare påpeke at det ikke nødvendigvis er snakk om en kur for problemene - LSD redder for eksempel ikke livet til en døende person, men kan derimot gi personen en langt bedre avslutning på livet. Noen her inne som har prøvd psykedelika det siste året? Lenke til kommentar
Nyph Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Har nå lest igjennom nesten hele tråden. Etter rundt et titalls "facepalms" er jeg forskrekket over hvor uviten og ignorante noen av debattantene i denne debatten er. Vanskelig å si om dem troller eller er bare helt vanvittig naive. Edit: Toppet seg med den her: Rusmisbrukere har ikke imponert meg stort. Endret 16. desember 2012 av Nyph Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 16. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2012 (endret) Skal lure på hvor mange psykedelikabrukere som misbruker disse stoffene (psilocybe, meskalin, LSD, DMT, Ibogaine etc). Jeg tipper tallet ligger på sånn ca 0, fordi disse rusmidlene egentlig ikke har noe særlig misbrukspotensiale i seg selv, og misbruken strekker seg vel egentlig til litt for store doser når man skal trippe. MEN SE HER! Nå har man begynt å bruke psykedelika i behandling, mot rusmisbruk. Disse skumle stoffene brukes altså til å behandle andre rusmisbrukere, så de kanskje blir kvitt problemene sine. http://www.popsci.co...ing-drugs-drugs Psykedeliske rusmidler har fantastiske bruksområder. Endret 16. desember 2012 av Lime Canes Lenke til kommentar
Nyph Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Som regel gjør den psykedelikske trippen så stort inntrykk at man ikke vil gjøre det før flere uker senere. Tror misbruk er av slike stoffer er veldig sjeldent ja. Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 13. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2013 Noen som har peiling på om praktisering av Santo Daime (http://en.wikipedia.org/wiki/Santo_Daime) vil kunne tillates i Norge om man søker om lov? En del av seremoniene deres involverer å drikke Ayahuasca-te. Lenke til kommentar
Shablagoy Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Emnetittelen fikk meg til å tenke på en video jeg så på youtube en gang. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 http://www.dagbladet.no/2014/10/17/kultur/fotograf/fotografi/stephen_butkus/hege_grostad/35787787/ - Både alkohol og LSD påvirker sentralnervesystemet og er dermed per definisjon giftig, så det blir feil å si at det ikke er et giftig stoff. Det kommer helt an på hva man legger i ordet giftig. Det er absolutt ikke et ufarlig rusmiddel. Det kan blant annet føre til «bad trips», som fører til dyp angst og uro, der man nærmest ikke kommer ut av rusen, sier han.Han forteller at LSD ble mye brukt av hippiene på 70-tallet som et psykedelisk middel, og at det aktiverer en del av hjernen som blant annet er forbundet med drømmer og REM-søvn.-Det kan føre til ekstrem forvirring og man kan få enorm paranoia av det. Det er klassiske historier om folk som har trodd de var fugler og kunne fly, og som har hoppet utfor en bro i LSD-påvirkning. Det er en skam at "forskere" skal uttale seg på denne måten. Nordfjærn er kanskje psykolog av yrke, men om man ikke har prøvd psykedelika, så er man ikke i stand til å diskutere det heller. I motsetning til cannabis og heroin, har ikke psykedelika effekt på annet enn psyken din. Det burde faktisk vært satt munnkurv på folk som uttaler seg om psykedelika uten å ha prøvd det selv. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Liberalistene: Det danske partiet Liberal Alliance tar et steg i riktig retning med nytt forslag angående narkotikapolitikken. I Norge er Liberalistene de eneste som ikke vil behandle de narkomane som kriminelle. La oss håpe norske politikere nå tør å ta debatten. http://youtu.be/l38v_-n7KRg http://dusken.no/artikkel/24446/en-psykedelisk-apenbaring-vil-legalisere-lsd/ Endret 18. oktober 2014 av тurbonєℓℓo 1 Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 18. oktober 2014 Del Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Hvorfor MÅTTE denne gamle tråden graves opp? Jeg leste den fra start til slutt, og besluttet selv med at slike stoffer aldri må bli avkriminalisert eller lovliggjort. Gi 30 stykker alkohol og steng dem inni et hus. Gjør så det samme med de samme folkene men gi dem LSD i stedet. Se utfallet. Gang det med 10 millioner . Se utfallet igjen. Planeten ble brått mye mer romslig... Endret 18. oktober 2014 av JanTerjeRiisOttoJohansen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå