Gå til innhold

Psykedeliske rusmidler

Anbefalte innlegg

Hvordan ødelegger det livet ditt? Hvis du blir psykotisk av en dose LSD, så har du allerede en lurkende psykose.

Hvordan kan du være så sikker på det?

Og hvis du har rett - hva om den lurkende psykosen uten bruk av LSD aldri ville blitt oppdaget og personen kunne levd et normalt liv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hvis du har rett - hva om den lurkende psykosen uten bruk av LSD aldri ville blitt oppdaget og personen kunne levd et normalt liv?

Alkohol kan fremkalle psykose. Cannabis kan fremkalle psykose. Veldig mange rusmidler kan fremkalle psykose.

Den psykosen kan ha kommet uansett om han prøvde LSD eller ikke.

Har du virkelig ikke tenkt å lese litt før du begynner å diskutere?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Alkohol kan fremkalle psykose. Cannabis kan fremkalle psykose. Veldig mange rusmidler kan fremkalle psykose.

Den psykosen kan ha kommet uansett om han prøvde LSD eller ikke.

Har du virkelig ikke tenkt å lese litt før du begynner å diskutere?

Mener du å si at en som drikker alkohol ikke øker sannsynligheten for å havne i psykose om hun begynner med LSD i tillegg?

Lenke til kommentar

Veldig mange rusmiddel kan fremkalle psykose. Hvis du er imot LSD-legalisering pga. psykose, så bør du også være for illegalisering av alkohol. Hvis ikke er du dobbeltmoralsk, og jeg har ingen intensjoner om å diskutere med en som er dobbelmoralsk.

Lenke til kommentar

Veldig mange rusmiddel kan fremkalle psykose. Hvis du er imot LSD-legalisering pga. psykose, så bør du også være for illegalisering av alkohol. Hvis ikke er du dobbeltmoralsk, og jeg har ingen intensjoner om å diskutere med en som er dobbelmoralsk.

Hva er mest skadelig? Alkohol og LSD eller kun alkohol?

At alkohol er mer skadelig enn LSD er en veldig god grunn til å ikke legalisere LSD - det er ille nok med alkoholen som det er og samfunnet trenger ikke å belastes med enda flere rusmidler.

Lenke til kommentar

Rusmidlene er allerede tilstede i samfunnet.

Ikke at jeg mener at det bør reklameres for lsd, men det er naivt og tro at rusmidlene ikke allerede er tilstede pga forbud, og at ett forbud ikke har uheldige konsekvenser eller ei er en belastning.

Det er vell mer kulturrelt betinget. Stoffer som meth eller kokain som det har blitt mer av og det er mer populært enn psykedelika. Selv om stoffene potensielt er mye mer skadelige og har flere risikoer. Why is that? Er det pga disse stoffene passer bedre inn i dagens kultur?

Endret av WaterMarked
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hva er mest skadelig? Alkohol og LSD eller kun alkohol?

At alkohol er mer skadelig enn LSD er en veldig god grunn til å ikke legalisere LSD - det er ille nok med alkoholen som det er og samfunnet trenger ikke å belastes med enda flere rusmidler.

Dette er derimot ett valid argument, Jeg er isåfall uenig.

Lenke til kommentar

La meg bare si at det fortsatt er skremmende hvor fordomsfulle enkelte mennesker er når det kommer til psykedelia. (Pycnopodia?)

Og hvorfor er det fortsatt slik at man skal bruke rusmidler om hverandre? Er det det samme, bare fordi det er ulovlig? Er det å kjøre for fort og det å drepe en person det samme? Er pizza og pølser det samme? Psykedeliske rusmidler er etter alle solemerker den mest konstruktive formen for rusmidler. Så hvorfor blande potensielt dødelige, destruktive narkotikum i debatten da?

Jeg vil faktisk anbefale hver og en å prøve et psykedelisk rusmiddel en gang. Dette til tross for all propagandaen dere har blitt servert fra politikere som ikke vet bak frem på en joint engang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordommer og ignoranse er nå en ting. Folk har en tendens til å ha veldig grunne og kraftige meninger om noe man ikke kan så mye om fordi nøyansene så og si ikke finnes. Da blir det ofte absoultt og veldig polarisert.

Det som kanskje er essensen i dette er bevisthetsutvikling, noe som er en god ting.

Det jeg imidlertidig steiler litt på er metoden for å oppnå det.

Jeg er veldig interessert i bevisthetsutvikling men personlig ville jeg aldri tatt LSD, nettopp p.g.a. at man i for stor grad kan miste for mye kontroll. Vi har et psykisk forsvarsverk av en grunn, og det å bryte det ned for mye kan være skjebnesvangert. Det er dette aspektet jeg er optatt av når man forhelliger slike substanser. Det at det funket for deg betyr ikke det samme som at det er veien å gå for noen andre. Det er ikke noe likhetstegn der, så man burde være forsiktig med å ekstrapolere sin egen opplevelse over på alle, men det er veldig lett å gjøre dette, fordi det er ofte den referansen man har.

Psykoterapi kan være begrensende i forhold til hva den går inn i og definerer som problemområder, fordi den er begrenset til intellektet som igjen bare er en del av en større helhet som mennesket er. En mystisk opplevelse i en tilstand av utvidet bevissthet kan i så måte være mer direkte kommunikasjon som tar for seg alle aspektene og som går rett inn i hva som er årsaken til f.eks psykopatologi eller abnormal adferd og livsutfoldelse. Dette er et veldig spennende måte å tenke terapi på, selv om den langt fra har den statusen mange mener den fortjener. Sosioøkonomisk plantankegang og preservering av nåværende samfunnsstuktur har vel en god del med dette å gjøre, men man skal ikke bruke dette som skjold mot de negative konsekvensene disse stoffene kan ha, derfor er det så viktig å ikke polarisere, men heller se på alternativer for å oppnå det samme som er mer trygt. Psykiateren Stanislav Grof har utviklet en metode basert på pust, kroppsarbeid og utrykk som kalles Holotropic Breathwork hvor man kan oppnå mye på kort tid gjennom bevisst provokasjon og forsterkning i en trygg ramme. Det betyr ikke at terapiformen er for alle, men det er et effektivt alternativ hvor man har større grad av kontroll over prosessen. Det er mye interessant stoff om den nå avdøde mannen på nettet. Er bare å søke på navnet.

Håper ikke du oppfatter det som at jeg er imot kjernen av det underliggende budskapet selv om jeg uenig med metoden. Vi har vel bare forskjellig synsvinkel på samme fenomenet basert på tilegnet kunnskap og erfaring.

Lenke til kommentar

Vent litt - du mener at dersom alkohol er farligere enn LSD så er det en grunn til å legalisere LSD?

Er det mulig? Representerer du Sirus eller MOT?

Snakk om å dra konklusjoner.

Selvom man har et nyansert syn på f.eks LSD behøver ikke det bety at man er for full legalsering og mener at alle burde inneta LSD, minst 5 ganger i uka.

Men siden du har vist at du har en tendens til å generalisere pga du ikke helt vet hva du diskuterer, så er det forståelig.

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Synes utgangspunktet i denne tråden er temmelig søkt. Hva er egentlig nyttevirkningen av rusmidler? Det finnes mange andre og bedre nytelsesmidler med langt færre og mindre alvorlige bivirkninger.

Forøvrig er 80% av cannabis som selges i Europa genmodifisert skunk, som er 5-25 ganger kraftigere enn det "foreldregenerasjonen" røyket på 60-70-80-tallet, og kan skape hallusinasjoner.

Tullprat, psykedeliske stoffer er det beste stoffet et menneske kan ta, det tvinger deg til å se alle sider av deg selv, også de dårlige..Les om det, studer det litt før du kommer med bastante meninger, ikke minst tenk på at nesten alle urmennesker brukte psykedeliske stoffer, min personlig mening er at menneskers kognitive evner samt intelligens kom ifra psykedeliske stoffer som åpnet deler av hjernen hos urmenneskene..

“Life lived in the absence of the psychedelic experience that primordial shamanism is based on is life trivialized, life denied, life enslaved to the ego.”

― Terence Mckenna

Endret av Dani46
Lenke til kommentar

Tullprat, psykedeliske stoffer er det beste stoffet et menneske kan ta, det tvinger deg til å se alle sider av deg selv, også de dårlige..Les om det, studer det litt før du kommer med bastante meninger, ikke minst tenk på at nesten alle urmennesker brukte psykedeliske stoffer, min personlig mening er at menneskers kognitive evner samt intelligens kom ifra psykedeliske stoffer som åpnet deler av hjernen hos urmenneskene..

“Life lived in the absence of the psychedelic experience that primordial shamanism is based on is life trivialized, life denied, life enslaved to the ego.”

― Terence Mckenna

Hvordan vet du at det du ser har relevans til deg på et dypere plan ?

Hjernen har jo et filtreringssystem for å unngå overbelastning og vi har kontakt med underbevisstheten i drømmene på en kontrollert måte.

Det som skjer når du tar psykedeliske stoffer er jo at du overbelaster relativt normale mekanismer og får en sensorisk forvridd effekt som man velger å mene er underbevissthetens sanne ansikt, men jeg synes det er langt fra å oppleve det til å si at det er sannheten med stor S eller kjernen av bevissthet eller hvem man er. Det er vel mer tolkningen man selv gjør på en forgiftningsreaksjon. Menneskeheten har til alle tider tolket ting på ulike måter, det er bare å se på historien. Sett at du fikk en matforgiftning og påfølgende feber og feberfantasier i drømmene dine, er det reaksjonen av en forgiftning eller en hellig åpenbaring ?

Ulike stoffer har ulik effekt, men mange av dem forsterker i utgangspunktet den tilstanden du allerede er i. For meg virker det mer som man fjerner en brems som er der av en god grunn for at hjernen skal fungere etter hensikten. Spesielt alvorlig synes jeg det er når man får permanente skader i etterkant som f.eks at en normal ansvarsfull person med familie i etterkant blir deprimert og suicidal, eller at personer får defekter i hjernen og får permanente forsyrrelser enten emosjonelt, fysiologisk, kognitivt eller sensorisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...