Gå til innhold

Psykedeliske rusmidler

Anbefalte innlegg

Noen av de stoffene vi har i dag, blant annet alkohol, tobakk og usunn mat er mye værre en det psykedeliske stoffer noen gang kan ha.

Og dette kan du selvsagt bevise :thumbup:

Psykedeliske rusmidler har nesten ikke fysiske skadevirkninger, og er heller ikke fysisk avhengighetsskapende. Men det blir egentlig ganske vanskelig å sammenligne skadevirkningene av forskjellige rusmidler, og psykedeliske rusmidler er nok ikke akkurat sunt.

Nå mener jeg selv at skadevirkninger på bruk av ulovlige rusmidler ikke bør være eneste kriterium for å legalisere rusmidler. Hvis man ser på bruken av rusmidler etter at de ble ulovlig har denne bruken bare økt. I dag har over en million nordmenn prøvd cannabis, noe få personer brukte før det ble ulovlig.

Etter at Portugal avkriminalisert rusmidler har bruken blant ungdom gått ned, og er også interessant å se hvordan det er mer bruk av cannabis blant 15-24 åringer i Norge enn Nederland.

Quote fra filmen Trainspotting:

"We would have injected vitamin C if only they had made it illegal!"

Når man i tillegg tar med at man kan bli kvitt det svarte markedet, frigjort ressurser fra politi, rettsvesen og fengsel, mindre annen småkriminalitet, renere stoff, bedre regulering og bedre livskvalitet hos rusmisbrukere, ser jeg personlig veldig positivt på legalisering av rusmidler.

1. Jeg vet ikke om du har prøvd skunken som selges i Europa og blant annet Amsterdam, men hadde du gjort det ville du ikke sagt dette.

2. Hva har det å si at skunken er 5-25 ganger kraftigere enn det var før? Det gjør cannabisen bare mer potent og sørger for å øke nytelsen.

Genmanipulert cannabis = masse THC, ingen CBD = hallusinasjoner og paranoia i minst 10% av brukere.

Mesteparten av det som selges i dag er LANGT farligere enn alkohol.

Er enig med deg her, utenom at skunk er farligere enn alkohol. Men hvis man ser på det så er nok skunken kommet som en konsekvens av forbudet av cannabis, da de som dyrker cannabis i dagens ulovlige marked nok vil ha mest mulig rus i forhold til vekt.

I Nederland har nå inne et lovforslag om å definere cannabis med THC over 15% som et "hard drug", noe lignende kunne for eksempel vært gjort i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes utgangspunktet i denne tråden er temmelig søkt. Hva er egentlig nyttevirkningen av rusmidler? Det finnes mange andre og bedre nytelsesmidler med langt færre og mindre alvorlige bivirkninger.

Jeg har prøvd å forklare nytten av psykedeliske stoffer. Ikke skriv "rusmidler", for da blander du inne kaffe, heroin, sukker og alkohol også. Og hvilke stoffer tenker du på da?

Noen av de stoffene vi har i dag, blant annet alkohol, tobakk og usunn mat er mye værre en det psykedeliske stoffer noen gang kan ha.

Og dette kan du selvsagt bevise :thumbup:

Slik kunnskap kan man tilegne seg gjennom erfaring, eller forskning. Sjekk også det bildet jeg postet på første side. Eventuelt kan du sjekke denne artikkelen, som utbroderer Nutts forskningsresultater ytterligere.

Og mange som bruker ulovlige stoffer kunne åpenbart hatt godt av en tur til psykolog, for ikke å nevne barneskolen, hvor de kunne lære seg manerer :)

Dette kunne blitt en bra tråd. Synd at uvitende troll prøver å ødelegge den. Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bump.

Klokka 22:30 i dag går Drugs Inc. på National Geographic. Serien går dypere i de forskjellige narkotiske stoffenes funksjon og sosiale status, og i dag er det hallusinogener som vektlegges.

Jeg vet ikke hvordan serien fungerer, og om man faktisk tar et dypdykk i reell forskning på området, men nå er det i hvert fall nevnt - sjekk National Geographic klokka 22:30 i kveld.

Lenke til kommentar

Debattene rundt legalisering av cannabis florerer på internett, men hvorfor ser vi ut til å ha glemt de andre nyttige stoffene? Psykedeliske rusmidler og mennesket henger sammen som hånd i hanske, mener enkelte forskere.

Denne debatten har vært gjort før, det viste seg å være en stor tabbe og legalisering kom for å begrense skadene.

Jeg så en dokumentar på TV (Drugs Inc) hvor det ble forklart at effekten var uforutsigbar. For noen kunne rusen være morsom eller opplysende mens andre ble sinnsyke.

Har aldri prøvd noe stoff men når jeg ser på hva slags mennesker som bruker det så tror jeg ikke at jeg har gått glipp av noe..

Hvis jeg vil ha hjelp til noe så tror jeg nok jeg ville spurt en gruppe ikke-rusmisbrukere enn en gruppe rusmisbrukere - UANSETT hva jeg trengte hjelp til.

Rusmisbrukere har ikke imponert meg stort.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Debattene rundt legalisering av cannabis florerer på internett, men hvorfor ser vi ut til å ha glemt de andre nyttige stoffene? Psykedeliske rusmidler og mennesket henger sammen som hånd i hanske, mener enkelte forskere.

Denne debatten har vært gjort før, det viste seg å være en stor tabbe og legalisering kom for å begrense skadene.

Jeg så en dokumentar på TV (Drugs Inc) hvor det ble forklart at effekten var uforutsigbar. For noen kunne rusen være morsom eller opplysende mens andre ble sinnsyke.

Har aldri prøvd noe stoff men når jeg ser på hva slags mennesker som bruker det så tror jeg ikke at jeg har gått glipp av noe..

Hvis jeg vil ha hjelp til noe så tror jeg nok jeg ville spurt en gruppe ikke-rusmisbrukere enn en gruppe rusmisbrukere - UANSETT hva jeg trengte hjelp til.

Aj aj aj. Stor forskjell på en som inntar psykedelia og en rusmisbruker.

Lenke til kommentar

DMT må være noe av det mest interessante psykedeliske stoffet jeg har lest om, skal absolutt prøves den dag jeg er klar mentalt :)

Kun prøvd sopp tidligere i ung alder, men hadde et ganske bevist syn på konsekvenser av slikt så var påpasselig med mengde da man aldri veit om en sopp inneholder mye eller lite psilocybin..

Kjenner faktisk folk som fikk det legalt tidlig på 50-60tallet tror det var på modum bad..

Har alltid sagt det, å forby gjør ting verre, de som vil ta slikt tar det, man ufarliggjør ingen ting ved å legalisere..

De studier som er gjort viser at legalisering ofte minsker bruken av stoffene..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor går grensen?

Nei altså. Hvordan setter man en grense på slik? Det er jo nokså subjekt hva man føler er et misbruk eller ikke. Jeg synes stonere som røyker hver dag misbruker cannabis, men for de er det en livsstil.

Når jeg sitere og svarte med at det er stor forskjell var det kun på bakgrunn av fremstillingen til Pycnopodia der det virker som at han generaliserer og drar alle rusmisbrukerer under en kam og sammeligner den gruppen med folk som tar LSD eller spiser sopp fra tid til annen.

Noe jeg synes blir helt bak mål.

Lenke til kommentar

Nei altså. Hvordan setter man en grense på slik? Det er jo nokså subjekt hva man føler er et misbruk eller ikke. Jeg synes stonere som røyker hver dag misbruker cannabis, men for de er det en livsstil.

Siden det er så store forskjeller, burde det jo være en klar grense vel?

Jeg ser ikke på det som noe problem at noen røyker cannabis daglig, så lenge de ikke lar dette gå utover noen andre, om det er en livsstil, kan de vel selv svare for?

Når jeg sitere og svarte med at det er stor forskjell var det kun på bakgrunn av fremstillingen til Pycnopodia der det virker som at han generaliserer og drar alle rusmisbrukerer under en kam og sammeligner den gruppen med folk som tar LSD eller spiser sopp fra tid til annen.

Nå skal det sies at jeg selv er for legalisering, og prøver å forstå hva du mener, men i følge ordboken, er alle som bruker et ulovlig stoff; «rusmisbrukere»

misbruk

subst. masculine-neuter entall misbruk ['misbɾʉːk] uriktig el. ulovlig bruk

misbruk av makt

misbruk av narkotika

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på det som noe problem at noen røyker cannabis daglig, så lenge de ikke lar dette gå utover noen andre, om det er en livsstil, kan de vel selv svare for?

Hæh? Jeg har ikke skrevet at jeg ser på det som et problem. Jeg sier at for meg er det misbruk hvis man røyker hver eneste dag, på lik linje som at det er misbruk å drikke hver dag.

Nå skal det sies at jeg selv er for legalisering, og prøver å forstå hva du mener, men i følge ordboken, er alle som bruker et ulovlig stoff; «rusmisbrukere»

misbruk

subst. masculine-neuter entall misbruk ['misbɾʉːk] uriktig el. ulovlig bruk

misbruk av makt

misbruk av narkotika

Uthevet. Det må ikke bety at man er en misbruker fordi man bruker noe ulovlig. Uriktig bruk defineres og som misbruk.

Som f.eks hvis du bruker en vedkubbe som dildo kan det klassifiseres som et misbruk av en vedkubbe.

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Hæh? Jeg har ikke skrevet at jeg ser på det som et problem. Jeg sier at for meg er det misbruk hvis man røyker hver eneste dag, på lik linje som at det er misbruk å drikke hver dag.

Sikkert en misforståelse. Det jeg ville frem til, er at per i dag, er det (i myndighetenes øyne) like mye misbruk om man drypper litt syre, spiser en sopp, eller røyker hasj, daglig eller ikke.

Uthevet. Det må ikke bety at man er en misbruker fordi man bruker noe ulovlig. Uriktig bruk defineres og som misbruk.

Som f.eks hvis du bruker en vedkubbe som dildo kan det klassifiseres som et misbruk av en vedkubbe.

Det sto forsåvidt "el." der, altså at det dekker begge kategoriene. - Mitt poeng var som tidligere nevnt, at man kanksje misbruker en vedkubbe dersom man bruker den som dildo; men hovedsaklig er alle narkomane som bruker ulovlige rusmidler "Rusmisbrukere".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert en misforståelse. Det jeg ville frem til, er at per i dag, er det (i myndighetenes øyne) like mye misbruk om man drypper litt syre, spiser en sopp, eller røyker hasj, daglig eller ikke.

Det sto forsåvidt "el." der, altså at det dekker begge kategoriene. - Mitt poeng var som tidligere nevnt, at man kanksje misbruker en vedkubbe dersom man bruker den som dildo; men hovedsaklig er alle narkomane som bruker ulovlige rusmidler "Rusmisbrukere".

SELVSAGT er en narkoman en rusmisbruker. Det er jo det som er hele poenget.

Det er forskjell på å bruke og misbruke. Det er det eneste jeg vil frem til.

Min definasjon av en misbruker:

- En som uforsvarlig bruker < sett inn valgfri substans > på en måte som gjør at man viker bort fra sitt "vanlige" liv. At det man misbruker får en høyere verdi enn familie, venner og jobb.

En som tripper på sopp x antall ganger i året, men opprettholder sitt normale liv kan pr definisjon defineres som en misbruker hvis man skal kverulere, men i mine øyne bruker man da substansen på en måte som er forsvarlig.

Og da kommer poenget mitt(ref: at det forskjell på en som inntar psykdelia i moderate mennesker kontra rusmisbrukere)

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

Så du er ikke noe særlig imponert av hva Steve Jobs utrettet? :roll:

When Apple’s late guru, Steve Jobs, said in 2005 that "doing LSD was one of the two or three most important things I have done in my life,"
Kilde

PS

Folk som ikke har prøvd hallusinogener burde tenke seg om to ganger før de poster slike tråder. Dere vet ikke hva dere diskuterer, dere tror dere vet, men dere har så lite kunnskap at det flaut å lese hva dere skriver.

Endret av Neptjune
Lenke til kommentar

When Apple’s late guru, Steve Jobs, said in 2005 that "doing LSD was one of the two or three most important things I have done in my life,"
Kilde

Du tenker på at han hadde så dårlig helse/forstand at han døde i ung alder enda med verdens beste leger til å holde han i live?

Hvor mange ganger brukte han LSD? En gang? Flere ganger? Jevnlig hele livet?

Dersom du bruker Steve Jobs som et generelt eksempel på at "LSD er OK det" så er du nok litt ute på bærtur.

Hvis du tenker "LSD kan kanskje være OK" kan du kanskje ha litt rett. Problemet med LSD er at du ikke kan forutsi effekten før du tar det, det er som russisk rullet. Tenk deg at du skal ta en LSD-pille fra en pose men noen av pillene i posen er cyanid.

"Det er mitt valg" kan du si, men det er ikke det. Du kan ikke gjøre som du vil fordi det påvirker andre rundt deg, hvis du gjør noe som de rundt deg ikke liker så vil de rundt deg prøve å hindre deg i å gjøre det. Det kalles for et samfunn..

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Hvis du tenker "LSD kan kanskje være OK" kan du kanskje ha litt rett. Problemet med LSD er at du ikke kan forutsi effekten før du tar det, det er som russisk rullet. Tenk deg at du skal ta en LSD-pille fra en pose men noen av pillene i posen er cyanid.

Hovedårsaken til kvalitetsproblemene er nettopp forbudet. Om man fjerner forbudet vil økt konukuranse føre til bedre kvalitet og lavere priser

"Det er mitt valg" kan du si, men det er ikke det. Du kan ikke gjøre som du vil fordi det påvirker andre rundt deg, hvis du gjør noe som de rundt deg ikke liker så vil de rundt deg prøve å hindre deg i å gjøre det. Det kalles for et samfunn..

Det kalles for tvang (ie Vold eller trusler derav)

Lenke til kommentar

Kilde

Du tenker på at han hadde så dårlig helse/forstand at han døde i ung alder enda med verdens beste leger til å holde han i live?

Hvor mange ganger brukte han LSD? En gang? Flere ganger? Jevnlig hele livet?

Dersom du bruker Steve Jobs som et generelt eksempel på at "LSD er OK det" så er du nok litt ute på bærtur.

Folk som ikke har prøvd hallusinogener burde tenke seg om to ganger før de poster slike tråder. Dere vet ikke hva dere diskuterer, dere tror dere vet, men dere har så lite kunnskap at det flaut å lese hva dere skriver.

Jeg blir nesten provosert av lese hvor det du skriver, og det er ikke ofte jeg blir irritert pga foruminlegg.

Du aner jo virkelig ikke hva du snakker om. Du har ikke den fjerneste idè om virkningen til LSD, hvordan molekylet bygd opp eller hvordan det fungerer på hjerne og kropp.

LSD i sin reneste form er et av de minst giftige rusmidlene som finnes.

Man kan ikke dø pga en overdose.

Bruker jeg Jobs som et eksempel for å si at LSD er ok?

Nei. Ikke pålegg meg meninger. Jeg brukte det for å illustrere hvor svart/hvitt du tenker og hvordan du generaliserer.

Så hvis man lever i et land hvor myndighetene ikke liker at du er homofil er det OK?

Du poster så ivrig i konspirasjonstrådene om hvordan du stiller spørsmål og ikke tror på offisielle historier.

Men narkotikapolitikken og propagandaen rundt substanser som potensielt kan få en til å se litt av det store bildet, det sluker du rått?

Du er en parodi på deg selv.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...