North Pole Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) Her serverer arthon flere legitime argumenter enn motstanderne i debatten har gjort gjennom hele denne tråden. Det betyr ikke at debattmotstanderne er dumme. Det betyr at å forsvare forbudet mot psykedelika vil basere seg på særdeles tynne argumenter, skapt av et velsmurt propaganda-apparat over flere tiår. Uten å sammenligne kriminalisering med for eksempel Holocaust øvrig, så skjønner jo dere at det ville vært vanskelig for meg å argumentere mot at Holocaust har skjedd? Det gjør meg ikke til en dum person selv om jeg ikke makter å svare for meg her - det betyr bare at jeg forsvarer en sak som er nærmest umulig å forsvare og legitimere. (Og ja, jeg syntes Holocaust var forferdelig og tror det har skjedd, til de som ikke leser mellom linjene) Endret 20. oktober 2014 av LimeCanes Lenke til kommentar
iniestagram Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 https://www.youtube.com/watch?v=Xg_urrkRVKk#t=1377 1 Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) Interessant video. Synd at selve opplevelsen hans blir stadig avbrutt av alle spørsmålene, men i forskningsøyemed er det kanskje en nødvendighet. Det der er egentlig en klassisk trip. Han er ufarlig og ser veldig avbalansert ut. Inni hodet hans skjer det dog ufattelig mye mer enn det er mulig for oss å skjønne. Ikonisk sitat på 22:21: "I feel like I have no enemies in the world... and it's very lovely." Endret 20. oktober 2014 av LimeCanes Lenke til kommentar
iniestagram Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 Interessant video. Synd at selve opplevelsen hans blir stadig avbrutt av alle spørsmålene, men i forskningsøyemed er det kanskje en nødvendighet. Det der er egentlig en klassisk trip. Han er ufarlig og ser veldig avbalansert ut. Inni hodet hans skjer det dog ufattelig mye mer enn det er mulig for oss å skjønne. Ikonisk sitat på 22:21: "I feel like I have no enemies in the world... and it's very lovely." Vet du om noen gode dokumentarer om temaet, LimeCanes? Ser mange bokanbefalinger, men jeg er mer doku-typen. Lenke til kommentar
Foxium Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Jeg skjønner jeg har truffet en nerve basert på svarene. Vær så snill å slutt med å framstille det som om dumme staten tar fra dere uskyldig sukkertøy, for det er langt fra det det er. Jeg vet så alt for godt hva som er endestasjonen for mange av dem som går denne veien, og det er utelukkende derfor jeg skriver det jeg gjør. En teskje forebygging er verdt mer enn kilo med kur. Det å avskrive arbeidet til Sirius som å legitimere statens rusmiddelpolitikk synes jeg blir i overkant lettvindt. Dette er fornektelse av hva man holder på med og manglende konsekvenstenkning fra øveste hylle. Klart noen som ikke har kontroll på økonomien får tilsutt angst for å åpne regningskonvolutter, men det betyr ikke at de ikke må betales. Du kan gjerne fornekte hvordan verden fungerer men verden fornekter ikke deg. Mange av de jeg kjenner som bruker rus er negative og destruktive mennesker som ikke får tilfredstilt sine ulike menneskelige behov som regel på grunn av ubearbeide psykologiske problemer av ulik art. De bruker rus som et substitutt for noe som mangler i livet og har på den måten funnet seg en skummel mestringsstrategi som fungerer svært dårlig over tid, mens man hele tiden overbeviser seg selv om at man har kontroll og kan slutte hvis man vil, men det er en illusjon. Jeg har ingen rett til å fortelle hvordan folk skal leve sine liv, for jeg har ingen anelse om hva dem har vært igjennom og hvordan de takler det, men jeg vet det finnes bedre måter å håndtere dette på, og jeg oppfordrer alltid folk til å lete etter de mulighetene. Det handler om å ta ansvar for sitt eget liv og slutte å skylde på alle andre. Når du peker en finger på noen andre peker du tre mot deg selv. http://topdocumentaryfilms.com/illegal-drugs/ Jeg har kjent mange rusmisbrukere, alle kategorier, og kjenner fortsatt. Ingen. Og da mener jeg INGEN, har misbrukt psykedelika nevneverdig grad. Samfunnets mest destruktive stoffer er og blir tobakk, alkohol, heroin og amfetamin. Man finner aldri en narkoman som er avhengig av psykedelika. Lenke til kommentar
Foxium Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Aj aj aj. Stor forskjell på en som inntar psykedelia og en rusmisbruker. Hvor går grensen? Ved misbruk, hva tror du? Og hvis du ikke forstår noe nå, sa får du sette deg inn i definisjonen av misbruk. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Vet du om noen gode dokumentarer om temaet, LimeCanes? Ser mange bokanbefalinger, men jeg er mer doku-typen. Ikke på LSD, nei. Men om du søker på videoer om DMT; så finner du mange av dem på youtube. DMT er om mulig enda mer interessant. 1 Lenke til kommentar
Foxium Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 DMT - The Spirit Moleculehttps://www.youtube.com/watch?v=62raWpUzdr0 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 (endret) Kronikk: LSD kan være sunt – og et forbud er absurdJa, tittelen er bokstavelig ment. Og vi har forståelse for at ingeniørstudent Hege Grostad velger å være åpen om at hun bruker psykedelika. Både Steve Jobs, grunnleggeren av Apple og en rekke nobelprisvinnere har gjort det samme.Teri S. Krebs, forsker ved Institutt for nevromedisin, NTNUPål-Ørjan Johansen, forsker/psykolog, styremedlem i Foreningen for human narkotikapolitikkFolk fra ulike livssynsgrupper rapporterer at LSD fører til dypt meningsfulle opplevelser. Nylig skrev New York Times om en ledende jødisk rabbi som har blitt sterkt inspirert av psykedelika. På LSD opplevde han, at «alle mysteriene som ellers bare blir hvisket ble virkelige og åpenbare». I 1970 skrev myndighetene i Storbritannia at «vi aksepterer gledelig oppriktigheten til våre vitner som hevder at de har oppnådd en større innsikt i egne problemer, og ja, meningen med selve livet, gjennom sin bruk av LSD».Mennesker har brukt psykedelika i minst 5700 år; lenge før unnfangelsen av alle våre store, organiserte religioner. Moderne anti-psykedeliske lover begynte først å dukke opp for 100 år siden, da rivaliserende grupperinger startet kampanjer mot amerikanske urfolk. Men hvor kom motstanden mot psykedelika i Norge fra?Ifølge Karl Evang i 1972, Norges helsedirektør i 34 år, var årsaken «dels en angst for det nye, mystiske fenoment... angsten for vår eget sinns tildekte og ukjente krefter... og misunnelse hos de eldre over at de unge på denne måten... var blitt istand til å skaffe seg verdifull innsikt i ukjente verdener, altså et slags nydelses- og åndsmonopol hos de unge.»I fjor snakket jeg med fagdirektøren ved legemidelverket på Dagsnytt 18, og vi var enig i at vi heller ikke idag, har medisinsk dokumentasjon for å hevde at psykedelika skader folkehelsen.Hva vet vi etter 5700 år? Eksperter på feltet er enige om at psykedelika ikke forårsaker avhengighet, eller skader hjernen eller andre deler av kroppen. I Dagbladet fredag, hevdet likevel Trond Nordfjærn fra Statens Institutt for rusforskning at LSD er«langt fra ugiftig».For å få LSD til å passe beskrivelsen, velger han å definere giftig som alt som «påvirker sentralnervesystemet». Men med denne definisjonen av giftig – blir både bøker, onani og musikk «langt fra ugiftig» også.Pål-Ørjan Johansen.Pål-Ørjan Johansen. Foto: NRK Neste spørsmål blir om det er noen sammenheng mellom bruk av psykedelika og psykiske lidelser? I fjor analyserte vi data fra en amerikansk, nasjonal undersøkelse om rusmidler og helse. 130.000 tilfeldig utvalgte personer ble intervjuet, 22.000 av disse hadde brukt psykedelika én eller flere ganger.Vi fant ingen forbindelse mellom bruk av psykedelika og dårligere mental helse, derimot så vi en sammenheng mellom bruk av psykedelika og færre psykiske lidelser. Heller ikke Nordfjærn hevder at bruk av psykedelika fører til dårligere mental helse.Urbane legender Vi skal alle dø, og det er mye ved livet som kan være skremmende. Effekten av LSD kan være utfordrende. I høye doser, kan LSD gjøre deg forvirret og konfrontere deg med skremmende aspekter ved deg selv og verden.Men det er ikke farlig å bli redd. Mange finner det nyttig å møte frykt man har unngått i årevis. Flere nye studier viser at selv en enkelt dose med psykedelika kan gi en varig positiv effekt.Under et forskningsopphold ved Harvard gjorde vi et studie som viser at psykedelika kan hjelpe alkoholikere med å bli tørrlagte. Det er nå stor interesse for bruk av psykedelika i behandling av både alkoholisme og for røykestopp verden over.Det er derfor skuffende at Nordfjærn ukritisk repeterer en gammel urban legende, istede for å være vitenskapelig. Dødsfall og seriøse skader som følge av irrasjonelle handlinger under psykedelikabruk er «ekstremt sjeldent». I USA har 32 millioner, eller en av seks voksne erfaring med psykedelika. Nordfjærns «historie» er like relevant for psykedelika brukere, som «historien om han som fikk et tre i hode» blir for de som er glad i skogsturer.Bør fjernes fra narkotikalista Vi har en lovfestet rett til tankefrihet, da blir det absurd å kriminalisere oppegående mennesker som ønsker å påvirke sin bevissthet med psykedelika. Et folkehelserasjonale for forbud mot psykedelika glimrer med sitt fravær.At bruk av psykedelika for mange er en uunnværelig del av en genuin spirituell praksis, på linje med meditasjon og yoga, har vært anerkjent av FN i årevis. Kriminaliseringen av mennesker som bruker psykedelika er et misbruk av psykiatri, på linje med tidligere sykeliggjøring av homofile og lesbiske.Vi stoler derfor på at justisminister Anders Anundsen – heimertministeren – helseminister Bent Høie og likestillings- og diskrimineringsombud Sunniva Ørstavik, sørger for at Norge respekterer menneskerettigheter knyttet til livssyn, utvikling av personligheten og frilek. Endret 21. oktober 2014 av тurbonєℓℓo Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 DMT - The Spirit Molecule https://www.youtube.com/watch?v=62raWpUzdr0 Denne, for eksempel ja Psykedelika bør etter min smak prioriteres foran cannabis i legaliseringsdebatten, av noen enkle grunner: der cannabis er bevist fysisk harmfullt og til en viss grad vanedannende, har ikke LSD det. Og der cannabis er medisinsk gunstig for enkelte lidelser, er psykedelika egentlig gunstig for (om ikke alle, så) en stor del av befolkningen. Psykedelika trenger man sannsynligvis også bare å ta én eneste gang i livet. That being said: jeg er sterk tilhenger av legalisering av cannabis, men det er mer et rekreasjonelt drug og en snillere konkurrent til alkohol. LSD er noe helt, fullstendig annet som ikke hører hjemme under narkotikabegrepet. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 Jeg selv ble helt frisk fra alt jeg sleit med etter en liten syretripp. Etter det, så sluttet jeg også å røyke, drikke, eller bruke andre rusmidler, og ble total avholds. Det bare ble sånn. Fikk mer kontroll over meg selv, og ble mer bevisst på hva jeg ville, og ikke ville. Litt rart å tenke på egentlig. Jeg fikk forøvrig en svært god opplevelse den gangen.Det var på roskilde, det er vel en åtte ni år siden nå, eller mer, husker ikke nøyaktig. Men det var da Nettby.no fremdeles eksisterte. Er noe av det mest fantastiske jeg har opplevd i hele mitt liv. Jeg tok da også en ørliten tablett med extasy (som da faktisk er litt farlig etter jeg har hørt), dette gjorde at sinnet mitt ble lett lystbetont. Musikken der, opplevde jeg med voldsomt mye mer innlevelse enn hva jeg gjorde ellers. Jeg sleit med tunge depresjoner før det. Etter jeg tok LSD, så forsvant det.Var en merkelig opplevelse. Nesten litt magisk på en måte, bare kurrerer en sånn. Det sies jo at man kommer mer i kontakt med sinnet, altså sitt dypere "jeg", mer i kontakt med ens sanne natur og sånt. Jeg vet jo ikke om det er riktig, men det opplevdes sånn, og jeg fikk ganske annerledes syn på ting etter den trippen.Og jeg angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det den gangen. Så min opplevelse av LSD har vært sterkt positiv, selv om jeg fikk noen ubehagelige kropslige hallusinasjoner, som at jeg trodde beinet var knekt (jeg hadde sittet litt forlenge med beina i kors utenfor Dj Tiesto der), samt at jeg hallusinerte at jeg dreit i boksa og utover hele teltet, haha, men at det hele ble borte når jeg inbildte meg selv at jeg ikke trodde på det, hahaha)... Så det var den trippen. Men opplevelsene. Sitte der i fluktstolen utenfor teltet å se opp på skyene som beveger seg. Helt fantastisk. Man blir liksom i ett med alt. 2 Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Jeg syntes det er ganske rart at noe som vokser opp av bakken er i mot loven. Men, jeg kan fylle hagen min med giftig sopp for eksempel uten at noen kan ta meg for det. 1 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Nå skal ikke jeg si at jeg klarer å få frem kilden igjen, for det er ikke sikkert at jeg klarer. Men jeg vet at det var diskutert en ordning om å bruke mdma for å kurere PTSD så at det begynner å skje noe er jo interessant nok. Det er jo sterkt vanedannende mye av det, det finnes jo også eksempler på de som blir fullstendig rølpe gal etter å ha tatt rusmidler, men jeg annerkjenner argumentet at disse kanskje ikke var helt oppegående før heller. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Oppklaring av noen misforståelser:- LSD er et lovlig legemiddel i Norge (men uten markedsføringstillatelse).- LSD-terapi innebærer at LSD benyttes som en del av en psykoanalytisk behandling, det er der det er vist effekt på blant annet alkoholisme. Det er ikke påvist en positiv terapeutisk effekt der LSD er brukt alene. LSD må altså inngå i en psykologisk behandling for å gi en positiv effekt. Det samme gjelder MDMA. Lenke til kommentar
iniestagram Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Oppklaring av noen misforståelser: - LSD er et lovlig legemiddel i Norge (men uten markedsføringstillatelse). - LSD-terapi innebærer at LSD benyttes som en del av en psykoanalytisk behandling, det er der det er vist effekt på blant annet alkoholisme. Det er ikke påvist en positiv terapeutisk effekt der LSD er brukt alene. LSD må altså inngå i en psykologisk behandling for å gi en positiv effekt. Det samme gjelder MDMA. Hva betyr i praksis det første punktet du skriver? At jeg kan gå til lege/psykolog og si jeg sliter med alkoholisme/psykiske plager og spørre om å få LSD, og de vil da kunne gi meg det? Er det samme med MDMA? Dette har jeg aldri hørt om. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) En lege kan skrive ut LSD til deg etter å ha innhentet en spesiell tillatelse, du kan lese om dette og medisinsk bruk her. Johansen og Krebs uttalte i pressen i fjor at de ville starte en avrusningsklinikk i Oslo der LSD skulle inngå i behandlingen. Steinar Madsen i Legemiddelverket sier i samme artikkel at "det trengs ingen lovendringer for å gjøre det". Endret 22. oktober 2014 av Horten Market 1 Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 LSD har vært plassert i «Schedule I» (P-I) i FNs psykotropkonvensjon siden 1971, det betyr at medlemsland kun skal tillate bruk av LSD til medisinske og vitenskapelig formål. I Norge står LSD oppført på narkotikalisten. Patentet på LSD ble foreldet i 1963.[7] LSD er et legemiddel uten markedsføringstillatelse, dvs. at det kan kun brukes på registreringsfritak etter spesiell tillatelse fra Statens legemiddelverk.Altså, det finnes folk som får røyke cannabis i Norge også, men det skal mye til. Det at du sier at det ikke har blitt påvist positivt effekt ved LSD-bruk alene er kanskje en sann påstand innenfor visse rammebetingelser. Men det er fullstendig individuelt hva som gjør godt for folks psyke. Jeg har aldri hatt en psykisk lidelse, men som alle andre har jeg hatt tunge perioder. Psykedelika har hjulpet meg gjennom dette. Man sier at man ikke kan drukne sorgene sine i alkohol. Jeg er enig - men psykedelika kan derimot heale mer enn man tror. 1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Jeg har stor respekt for folks erfaringer med psykedeliske stoffer, og synes beretningene er spennende. Det er gode argumenter for at slike stoffer bør inn i psykiatrisk behandling, og kanskje til og med legaliseres for vanlige folk. Men jeg er ikke villig til å støtte et slikt forslag før jeg forstår bakgrunnen for at nesten all forskning på dette opphørte for 30 år siden, og stoffene ble forbudt, og til og med psykiatere som kan benytte stoffene legalt i sin praksis, unnlater å gjøre det. Her tenker jeg at det må være viktig informasjon som ikke er kommet frem i offentligheten. 1 Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Men hvilken effekt skal det ha på at man bør holde det forbudt? 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 I teorien er det nok følgeskadene ved bruk av pskyedeliske stoff, det er jo en del mennesker som går bort i løpet av ett år pågrunn av diverse overdoser, der blant annet MDMA. Men når tilgangen uansett er såpass stor og hva de som ønsker å bruke det får kjøpt er såpass uvisst i kvalitet og renhet tror jeg nok at totalt sett vil vi få ett bedre samfunn om dette er regulert på samme måte som alkohol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå