Gå til innhold

Psykedeliske rusmidler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første gang jeg hørte om Terence McKenna var gjennom denne karen:

Det ligger helt klart mye feilinformasjon rundt potensialet til psykedeliske rusmidler. Nå har jeg riktignok ikke hatt gleden av å prøve det selv og jeg kommer nok til å velge et eventuelt tidspunktet for det med omhu, men jeg syns allikevel det er opprørende at med slike stoffer er det kun assosiasjoner til tyngre rusmiljøer vi blir servert. Attpåtil er dette miljøer som for det meste blir skapt av sosiale faktorer og ikke stoffene i seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel frykt for at omgivelsene skal bli farligere og mer pleietrengende som gjør at folk er imot rusmidler generelt. Neppe at de har satt seg så voldsomt inn i skadevirkningene av rusmidler.

Folk flest klarer seg uten rusmidler, og da koster det ikke dem en dritt å forby over en lav sko. Sånn er verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha idioter som er ruset rundt meg. Og ja; om du tar psykedeliske stoffer er du IDIOT.

haha, det der var bare flaut. om du ikke har noe bedre å komme med, er det vel best for diskusjonen sin del at du ikke sier noe. hvor gammel er du?

men on topic; at psykedelier kan gi deg ett innblikk i hva hjernen din faktisk er i stand til er både spennede å litt skremmende på samme tid. har kun erfaring med salvia, men jøsses som det ga mersmak.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha idioter som er ruset rundt meg. Og ja; om du tar psykedeliske stoffer er du IDIOT.

haha, det der var bare flaut. om du ikke har noe bedre å komme med, er det vel best for diskusjonen sin del at du ikke sier noe. hvor gammel er du?

Beklager, men all erfaring tilsier at jeg har rett. Jeg er forresten i 20-årene. Endret av Jassogitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant.

Så: Hvordan tenker du, hva ser du, hva føler du og hva får man ut av en trip? Hva er poenget med bruken av psykedelisk? Du er tydeligvis såpass erfaren på området at vi kan legge vår lit til at du kan forklare oss uopplyste hva som er så "idiotisk" med psykedeliske stoffer.

Om du ønsker å leve et kjedelig, uopplyst liv som en del av et tannhjul i en kultur skapt av andre, er det helt greit for meg. Du skal få lov til å gjøre som alle andre, til enhver tid. I don't care. Bare ikke dra meg med i dragsuget.

Endret av Magnusjs
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvilket som helst rusmiddel endrer din naturlige hjernekjemi, til og med følelser (disse følger med, så de kan bli sett på som naturlig).

Personlig har jeg veldig lyst å prøve psykedelika, men jeg har ikke kommet meg så langt enda.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En syretripp kan være nok til at folk tipper over i permanent psykose, men det vet du aldri før det er et faktum. Det å forhellige dette synes jeg blir feil nettopp på grunn av dette. Det bør presenteres mer balansert hvis du skal vinne troverdighet hos i alle fall dem som pleier å veie for og imot. De fleste vil ikke spille russisk rulett hvis du på forhånd sier til dem at det er nettopp det de er i ferd med å spille.

Forhelligelsen ser jeg også i marihuana-leiren. Det er vitenskapelig besvist at virkestoffene endrer på mye i hjernen som ikke er fullt så kompatibelt med samfunnet vi lever i og stoffene kan også skape psykisk sykdom etterhvert i form av hallusinasjoner/paranoid og angst. Jeg har personlig erfart flere dette har hendt med så ikke undervurder konsekvensen av å bruke disse stoffene som uskyldig rekreasjon eller som flukt fra virkeligheten. Ta heller tak i virkeligheten.

Endret av vidor
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over hva konsekvensene av en syretrip kan være, selv om man alltids hører om skrekkhistoriene. Det å "aldri komme ned" kan for øvrig like fullt bety at man har endret tankemønster i ettertid til det bedre. Og det er ikke en flukt fra virkeligheten, for øvrig. En syretrip er like ekte som det du ser rundt deg i dag - du konfronteres bare med helt andre ting enn selvangivelser og bilkøer. Så slutt å avskrive en trip som en del av virkeligheten, for det stemmer ikke.

Poenget er at man skal behandle rusmidler med respekt - det være seg alkohol, heroin eller LSD. Hvis du ønsker å trippe balls på LSD tre ganger i uken over tid, får du ta de potensielt store negative konsekvensene dette medfører. At mennesket er uforsiktig overfor bruk av rusmidler, er faktisk ikke stoffet sin skyld.

Det er nemlig sånn at når uhellet oppstår (overdose, HPPD etc), er det du som har misbrukt rusmiddelet, ikke rusmiddelet som har misbrukt deg.

Endret av Magnusjs
  • Liker 8
Lenke til kommentar
flukt fra virkeligheten

Det er en bruk av psykedelika man absolutt burde unngå, man bør være i generelt godt humør når man bruker psykedelika. Man kan bli psykotisk eller ende opp med HPPD (ikke nødvendigvis permanent) etter èn gang på psykedelika, men det skjer veldig skjeldent.

EDIT: Altså, for å si det slik, en badtrip får det ikke psykotisk eller sender deg ut på ett HDDP-helvete. Det kan skje uansett, men som sagt så er det ytterst få tilfelle.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Igjen - og dette kan ikke presiseres nok: Ønsker man å flykte fra virkeligheten, bruker man ikke psykedelika. Man flykter ikke fra noe når man bruker det, man konfronterer sin egen bevissthet. Og det skal godt gjøres å finne noe mer virkelig og jordnært enn din egen bevissthet.

Ellers er det sant, det du sier - HPPD oppstår veldig sjeldent, og er stort sett et resultat av at menneskene som bruker det ikke er forsiktige, og behandler stoffene respektløst. Da kan slike ting skje, og det bør være en advarsel til alle.

Lenke til kommentar

Tror jeg heller vil anbefale folk flest å bruke mindfullness meditasjon og refleksjon ved å ikke bombardere seg med iPod, filmer, radio, internet og sosial aktivitet etc hele tiden.

Det å bagatellisere konsekvensene av bruk av sterke stoffer bare fordi en selv bruker dem synes jeg blir uansvarlig. Det er ikke så enkelt som å snakke om respektfull bruk av stoffene. Det har vel så mye med gener, mikroorganismer og miljø i hjernen å gjøre, og kombinasjonen av det sammen med stoffet kan du ikke forutse effekten av. Det å snakke om å bruke heroin respektfult bevitner i alle fall for meg en stor grad av selvbedrag i.o.m at effekten av det er velkjent avhengighetsskapende at det i mitt hode kun kan tilsi at man lurer seg selv eller prøver å legitimere sitt eget stadig økende bruk ved å få andre til å akseptere det ved å gjøre det spennende og mer stuerent. Historen til psykriatrien viser f.eks at de bruke Ecstasy terapeutisk, men de sluttet med det da de så ettervirkningene. Morfin var tidligere også brukt som hostemedisin og for å få barn til å sove og til å piffe opp slitne husmødre, men merkelig nok sluttet de med det også når de så hva som skjedde med folk over tid.

Skjønner at deler av det jeg sier kan virke dømmende, men det er i alle fall rett fra levra uten sukker på basert på vitenskap og studier og forståelse av hvordan hjernen fungerer heller enn personlige anekdoter om stoffenes fortreffelighet.

I Norge har Sirius - http://www.sirus.no/ - Statens institutt for rusmiddelforskning samlet en god del informasjon som sier noe om en skremmende utvikling i samfunnet med hensyn på rusmisbruk og effektene av det. Tenk deg om to ganger før du setter deg ordentlig inn i materien. Verden er full av dem det ikke gikk så bra med til tross for at kameraten sa det var helt trygt. Det er til syvende og sist ditt valg og ansvar, og det er du og de som er glade i deg som må leve med konsekvensene.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Tror jeg heller vil anbefale folk flest å bruke mindfullness meditasjon og refleksjon ved å ikke bombardere seg med iPod, filmer, radio, internet og sosial aktivitet etc hele tiden.

Det å bagatellisere konsekvensene av bruk av sterke stoffer bare fordi en selv bruker dem synes jeg blir uansvarlig. Det er ikke så enkelt som å snakke om respektfull bruk av stoffene. Det har vel så mye med gener, mikroorganismer og miljø i hjernen å gjøre, og kombinasjonen av det sammen med stoffet kan du ikke forutse effekten av.

Jeg bruker ikke psykedelika, men jeg synes det blir drøyt å si at jeg bagatelliserer effektene mens du sammenligner psykedelika med opiat. Folk som bruker stoffet ansvarlig kun èn gang kan også ende opp med HPPD, men sjangsen er omtrent så liten at du kan sammenligne det med å falle ned trappen og dø.

Det å snakke om å bruke heroin respektfult bevitner i alle fall for meg en stor grad av selvbedrag i.o.m at effekten av det er velkjent avhengighetsskapende at det i mitt hode kun kan tilsi at man lurer seg selv eller prøver å legitimere sitt eget stadig økende bruk ved å få andre til å akseptere det ved å gjøre det spennende og mer stuerent. Historen til psykriatrien viser f.eks at de bruke Ecstasy terapeutisk, men de sluttet med det da de så ettervirkningene. Morfin var tidligere også brukt som hostemedisin og for å få barn til å sove og til å piffe opp slitne husmødre, men merkelig nok sluttet de med det også når de så hva som skjedde med folk over tid.

Her sammenligner du ikke bare helt forskjellige stoff, men faktisk helt forskjellige typer stoff. Du kan ikke sammenligne heroin og feks. LSD, og etterpå forvente at folk skal ta deg på alvor. Stoffene har ingen lik effekt, de har ingen like bivirkninger, LSD har man godt vanskelig for å ta overdose og dø på, og de er ikke i nærheten like avhengighetsbar (man kan ikke bli fysisk avhengig av LSD).

Skjønner at deler av det jeg sier kan virke dømmende, men det er i alle fall rett fra levra uten sukker på basert på vitenskap og studier og forståelse av hvordan hjernen fungerer heller enn personlige anekdoter om stoffenes fortreffelighet.

Tull, du sammenligner opiater og psykedelikaer.

I Norge har Sirius - http://www.sirus.no/ - Statens institutt for rusmiddelforskning samlet en god del informasjon som sier noe om en skremmende utvikling i samfunnet med hensyn på rusmisbruk og effektene av det. Tenk deg om to ganger før du setter deg ordentlig inn i materien. Verden er full av dem det ikke gikk så bra med til tross for at kameraten sa det var helt trygt. Det er til syvende og sist ditt valg og ansvar, og det er du og de som er glade i deg som må leve med konsekvensene.

Jaha, i og med at nettsiden er helt ufremkommelig, kan du linke meg til rapportene om LSD/psilocybin/DMT etc?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Det å bagatellisere konsekvensene av bruk av sterke stoffer bare fordi en selv bruker dem synes jeg blir uansvarlig. Det er ikke så enkelt som å snakke om respektfull bruk av stoffene. Det har vel så mye med gener, mikroorganismer og miljø i hjernen å gjøre, og kombinasjonen av det sammen med stoffet kan du ikke forutse effekten av.
Mennesker er forskjellige, og har forskjellig grad av toleranse. Det er flere som bør unngå å bruke psykedeliske rusmidler, men denne utsatte gruppen mennesker er fortsatt veldig liten. Det finnes alltid et eller annet stoff en del mennesker ikke tåler, det være seg LSD eller nøtter.

Det å snakke om å bruke heroin respektfult bevitner i alle fall for meg en stor grad av selvbedrag i.o.m at effekten av det er velkjent avhengighetsskapende at det i mitt hode kun kan tilsi at man lurer seg selv eller prøver å legitimere sitt eget stadig økende bruk ved å få andre til å akseptere det ved å gjøre det spennende og mer stuerent.
Jeg vil ikke anbefale noen å bruke heroin, ettersom det er så avhengighetsskapende som det er. Men man ødelegger seg av misbruket, ikke eventuell bruk av heroin.

Historen til psykriatrien viser f.eks at de bruke Ecstasy terapeutisk, men de sluttet med det da de så ettervirkningene. Morfin var tidligere også brukt som hostemedisin og for å få barn til å sove og til å piffe opp slitne husmødre, men merkelig nok sluttet de med det også når de så hva som skjedde med folk over tid.
Psykedeliske stoffer brukes ikke lengre i psykiatrien fordi myndighetene har demonisert dem. På samme måte som cannabis ikke brukes som et legitimt legemiddel.

Om du tror jeg bare snakker av personlig erfaring, tar du feil. Jeg ville aldri anbefalt et rusmiddel ukritisk. Og ja, jeg kjenner godt til vitenskapelig forskning på området, selv om kriminaliseringen har begrenset kunnskapen om stoffene.

I Norge har Sirius - http://www.sirus.no/ - Statens institutt for rusmiddelforskning samlet en god del informasjon som sier noe om en skremmende utvikling i samfunnet med hensyn på rusmisbruk og effektene av det.
Sirus mener at alkohol ikke er narkotika. Dette er ikke en seriøs gjeng, og er myndighetenes egne representanter. Les på siden deres, og du finner fort ut at det de serverer, er like ensidig som den verste legaliseringsforkjemperen. Jobben til Sirus er å legitimere statens forbudspolitikk.

Tenk deg om to ganger før du setter deg ordentlig inn i materien. Verden er full av dem det ikke gikk så bra med til tross for at kameraten sa det var helt trygt. Det er til syvende og sist ditt valg og ansvar, og det er du og de som er glade i deg som må leve med konsekvensene.

Helt enig. Men psykedeliske stoffer er fortsatt blant de tryggeste rusmidlene du kan bruke, og derfor synes jeg debatten er viktig.

Og la oss nå ikke dra alle rusmidler under én kam: Bare fordi heroin, alkohol, barbiturater og kokain er potensielt livsfarlig, er ikke nødvendigvis cannabis og psilocybin det. Du har en lei tendens til å blande inn alle andre rusmidler her, for siden å komme med en lang moralpreken om hvor farlig det er. Hvorfor tror du denne tråden ikke omhandler alle rusmidler? Jeg er ikke interessert i å rosemale et livsfarlig og avhengighetsskapende narkotikum, fordi disse stoffene stort sett fungerer destruktivt på deg. LSD, mescaline, psilocybin og DMT har derimot et enormt potensial for mennesket, og jeg forsøkte jo også å ymte frem om at disse stoffene kan være årsaken til at Homo sapiens utkonkurrerte Homo Erectus. Hva er det som gjør deg så lite åpen for å akseptere disse stoffene som en del av samfunnet?

Det å kriminalisere psykedeliske rusmidler er på mange måter å gå til krig mot menneskets egen natur. Disse stoffene har blitt brukt i tusenvis av år, og jeg tror ikke vi kan forestille oss hvor mange popkulturelle og teknologiske innovasjoner, såvel som religiøse tilnærmelser, som har oppstått som et resultat av psykedeliske stoffer. Tenk over dette: I Norge er det ULOVLIG å være i besittelse av fleinsopp. Dette er et organisk materiale som vokser i kudritt ute i naturen. Og det er ulovlig. Har du hørt noe så forbasket dumt før?

Endret av Magnusjs
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg sier bare at de som driver med slikt mangler alt av konsekvensanalyse når de tar stoffer som endrer den naturlige hjernekjemien.

Du må gjerne forklare oss uvitende om hvilke endringer det er snakk om, og på hvilken måte de påvirker oss på kort og ikke minst lang sikt.

Samtidig kan du sikkert forklare hvordan det påvirker oss i forhold til alkohol, som faktisk kan endre personligheten totalt, samtidig som abstinensene kan ta livet av deg.

For å være litt mer spesefikk; hvordan påvirker alkohol thalamus, pannelappen, PFC osv ?

Og hva gjør delerium tremens bedre en en evt. forbigående psykose?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...