Gå til innhold

Være fornøyd med lønnen, eller...?


Anbefalte innlegg

Tipper Java, eller eventuelt JVM med ett programmeringsspråk X, vil leve i mange år framover. Det er så godt etablert i enterprisemiljøene. Java og JVM vil leve videre uavhengig av hva som måtte skje med Oracle.

 

Er mest spent på framtiden til PHP som har vokst fra å være ett web-sentrisk perl hack til ett OOP webspråk med 25 milliarder treff på Google. (!) PHP om 10 år vil ikke være det vi kjenner i dag.

 

C# og MS Visual Studio kompetanse er avhengige av at Microsoft klarer å opprettholde behovet for MS Windows, Office, IIS og SharePoint i årene framover. Men på kort sikt er .Net kompetanse veldig etterspurt i stillingsannonser. Mitt inntrykk er at dette er oftere etterspurt enn Java-stillinger.

 

Kan hende jeg er litt off-topic, men det er spennende å tenke på hva som vil skje med språkene som vi anser som vanlige i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men mtp fremdtidsutsiker, tja. Hvor mange jobber finnes det som krever COBOL ekspertise, og hvor mange kommer det til å være om 10-20 år?... (jeg har enda ikke sett en jobbannonse med COBOL som krav :p)

 

Hvor mange tror du trenger Java kompetanse om 20 år ?

 

Aner ikke. Har lite til null erfaring med java, eller særlig innblikk (mtp statisikk, og fakta) om hvor mye det brukes. Ei heller når det kommer til trender og markedsanalyse. So i dont know. Veit du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men mtp fremdtidsutsiker, tja. Hvor mange jobber finnes det som krever COBOL ekspertise, og hvor mange kommer det til å være om 10-20 år?... (jeg har enda ikke sett en jobbannonse med COBOL som krav :p)

 

Hvor mange tror du trenger Java kompetanse om 20 år ?

 

Aner ikke. Har lite til null erfaring med java, eller særlig innblikk (mtp statisikk, og fakta) om hvor mye det brukes. Ei heller når det kommer til trender og markedsanalyse. So i dont know. Veit du?

 

 

Poenget var at ingen kan spå fremtiden om 20 år.

Lenke til kommentar

Å lære seg et godt utviklet Objekt-orientert språk som Java/C#/.net vil uansett gi et svært godt grunnlag for å lære nye språk. Noen som kan C# vil ha få problemer med å hoppe over på Java, eller Vica-verca. God kode er rimelig universelt og jo mer man lærer, jo mer forstår man at den samme metodikken er overførbar fra språk til språk. Det er ikke uten grunn at vidrekommende programmeringfag har mye teori som lærer tankegang istedet for implementasjon.

 

Dette begynner å bli en smule utenfor emnet. Beklager det.

Lenke til kommentar

Å lære seg et godt utviklet Objekt-orientert språk som Java/C#/.net vil uansett gi et svært godt grunnlag for å lære nye språk. Noen som kan C# vil ha få problemer med å hoppe over på Java, eller Vica-verca. God kode er rimelig universelt og jo mer man lærer, jo mer forstår man at den samme metodikken er overførbar fra språk til språk. Det er ikke uten grunn at vidrekommende programmeringfag har mye teori som lærer tankegang istedet for implementasjon.

 

Dette begynner å bli en smule utenfor emnet. Beklager det.

 

Det heter seg at man bør beherske minst ett statisk*, og ett dynamisk** typet, samt ett funksjonelt*** programmeringsspråk.

 

Økonomisk sett ser det ut som at spesialisering er veien å gå, men det kommer veldig an på industrien språket brukes i og/eller tilgang på utviklere.. Ja.. tråden er vel way ut av emnet. Interessant dog.

 

* C, Java..

** PHP, Ruby..

*** Common Lisp, Scala..

Lenke til kommentar

Men mtp fremdtidsutsiker, tja. Hvor mange jobber finnes det som krever COBOL ekspertise, og hvor mange kommer det til å være om 10-20 år?... (jeg har enda ikke sett en jobbannonse med COBOL som krav :p)

 

Hvis du er en dyktig cobol programmerer, så finnes det mange jobber.

Der hvor jeg jobber sitter du veldig mange å nyutvikler i Cobol hver dag. Det er ikke engang fordi at det er gamle system som bare må vedlikeholdes, men fordi at det er det man mener at er best til oppgaven.

Det er vel ikke så mange som synes at det er det morsomste programmeringsspråket, men fungerer veldig bra til det man bruker det til.

Det kommer til og med nye versjoner med ny funksjonalitet hele tiden også :-)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+9871234

Jeg har 3 årig bachelorgrad i informatikk, 4 års jobberfaring hvorav de siste 2 er hos samme arbeidsgiver (privat, oslo).

jobber med webprogrammering og har 410k. synes det er lite i forhold til hva jeg hører andre har i privat sektor.

input?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...