dahuff Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 (endret) Hei. Jeg jobber til daglig med PHP baserte CMS men er interessert i å lære mer om Java. Jeg lurte på om dere kjenner til hvilke åpenkildekode -Java CMS / webrammeverk som er mest vanlig i Java-verdenen? Finnes det noe som kan sammenlignes med Drupal, hvor det er ett aktivt community og mange utvidelsesmoduler? Hvor viktig er Groovy (Magnolia CMS) i Java-verdenen? Kan det erstatte Java når man jobber med CMS / webrammeverk - eller fungerer det som ett supplement? Hvor aktuelt er Grails? Takk. Endret 26. desember 2011 av dahuff Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 (endret) Jeg vil anbefale deg å ta en titt på Play! http://www.playframework.org/ Hieronymus Endret 28. desember 2011 av Hieronymus Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 Play ser lovende ut. Mange introduksjonsvideoer på Youtube er det også. Har du merket om det finnes ett miljø rundt dette rammeverket i Norge? Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Play ser lovende ut. Mange introduksjonsvideoer på Youtube er det også. Har du merket om det finnes ett miljø rundt dette rammeverket i Norge? På jobben bruker vi Play, og har gjort det i snart ett år. Vi har et ganske omfattende prosjekt under utvikling nå, der vi bruker rammeverket. Foreløpig er vi tre aktive utviklere på prosjektet, men nå over nyttår vil enda flere bli involvert. Noe eget Play!-miljø her i Norge kjenner jeg ikke til. Jeg er medlem i JavaBin gjennom jobben, men har sørgelig nok nesten aldri anledning til å delta på møtene deres, selv om jeg bor i Oslo. Det er godt mulig at det i det miljøet har vokst frem noe. Jeg kan jo nevne at en av hoved-committerne til Play! er norsk, og heter Morten Kjetland. --- Hieronymus Endret 28. desember 2011 av Hieronymus Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 Play ser lovende ut. Mange introduksjonsvideoer på Youtube er det også. Har du merket om det finnes ett miljø rundt dette rammeverket i Norge? På jobben bruker vi Play, og har gjort det i snart ett år. Vi har et ganske omfattende prosjekt under utvikling nå, der vi bruker rammeverket. Foreløpig er vi tre aktive utviklere på prosjektet, men nå over nyttår vil enda flere bli involvert. Noe eget Play!-miljø her i Norge kjenner jeg ikke til. Jeg er medlem i JavaBin gjennom jobben, men har sørgelig nok nesten aldri anledning til å delta på møtene deres, selv om jeg bor i Oslo. Det er godt mulig at det i det miljøet har vokst frem noe. Jeg kan jo nevne at en av hoved-committerne til Play! er norsk, og heter Morten Kjetland. --- Hieronymus Det høres interessant ut dette. Håper det dukker opp noen prosjekter på min jobb hvor vi står frie til å prøve ut noe nytt, slikt som å lage løsninger på Play rammeverk. Tror du det er vanskelig å lage multi-site løsning med Play? Altså, sette opp ett felles publiseringsløsning/installasjon som brukes for ulike nettsteder? Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Tror du det er vanskelig å lage multi-site løsning med Play? Altså, sette opp ett felles publiseringsløsning/installasjon som brukes for ulike nettsteder? En kollega av meg har jobbet med en publiseringsløsning, der en felles installasjon benyttes av flere organisasjoner. Den er laget i Play! Så jo, det er fullt mulig. --- Hieronymus Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. desember 2011 Del Skrevet 28. desember 2011 Eg har brukt Groovy and Grails i mange år og det rammeverket skriker produktivitet. Grails har super dokumentasjon og eit veldig aktiv miljø. Lenke til kommentar
dahuff Skrevet 28. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2011 (endret) Grails blir vel ett veivalg mot Groovy, mens Play går mer i retning av Java/Scala (men er Java/Groovy/Scala per se) etter hva jeg forstår. http://scala.playframework.org/ http://en.wikipedia.org/wiki/Grails_(framework) Har dere noen tanker om Groovy og Scala? Hvilke av disse språkene virker mer aktuelt enn det andre? (Regner med at det er ett spørsmål med mange svar.) Lener litt mer mot Play på grunn av at Java fortsatt er aktuelt i andre sammenhenger (greit at Scala er valgfritt, i versjon 1.x i alle fall). Endret 28. desember 2011 av dahuff Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Grails er Java, Groovy er Java. Eit Groovy objekt er det same som eit Java objekt. Det går saman hand i hand. Fordelen med Groovy er at du får mykje meir dynamisk programmering og kan løyse oppgåver kjappare. Trenger du ytelse, lavt minnebruk eller statisk typing så skriver du bare koden i Java. Du kan også skrive java kode i Groovy Nå kjenner eg ikkje til Scala eller Play i nokon særleg stor grad. Men på Slashdot, så er det Grails som er den soleklare favoritten. Eg har prøvd Play i 30 minuttar og eg følte meg merkbart mindre produktiv enn med Grails. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Eg har prøvd Play i 30 minuttar og eg følte meg merkbart mindre produktiv enn med Grails. Om du hadde brukt Play i ett år, og så Grails i 30 minutter, tror du ikke da at du hadde opplevd Play som bedre?? Jeg har ikke utviklet så mye web med Java, men studentavisen jeg er med i nå bruker Spring. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Nei, rett og slett fordi eg opplevde at det var meir tungvindt å lage ein domenemodell med Play samanlikna med Grails. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Og du føler du dermed har opplevd alle forskjellene mellom disse rammeverkene? Det kan ikke tenkes Play har andre styrker? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Nei, fordi skal eg gjere noko sært så har begge lik bruk av vanleg Java. Det å bygge ein relasjonsdatabase og lage spørringer er mykje enklare med Grails, mykje pågrunn av Groovy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå