Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Til dere som ikke tok meg på alvor

trespiser

Anbefalte innlegg

Selv om det er vanlig med Tornado i amerika så betyr ikke det at det er vanlig her i Norge... Det er vanlig med hardere vær oppi Finnmark eller Samelandet hvor du sitter men det er ikke så langt man skal reise før det været er unormalt. Det er ikke lenge siden vi hadde Berit mend det er vel bare smågodt i forhold til Dagmar.

Wut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke kom her å si at Dagmar ikke var kraftig. Rundt huset jeg bor i så har det knekt trær på midten og toppene har fløyet 50 meter bortover og det har aldri skjedd her før. Det er ikke det eneste som aldri har skjedd før her jeg bor så ikke kom her å si at vi merker det bedre fordi det er flere folk og vi bygger hvor som helst når det skjer ting med det gamle som liksom har vært tilpasset for å tåle været. Da er det noe som ikke stemmer. Og det som ikke stemmer er at dere ikke forstår omfanget og det poenget som jeg prøver å framsette her. Dere kan ikke være vel bevarte... Sorry!

Lenke til kommentar

Bur heilt ute i havgapet der Dagmar traff, og vil ikkje sei at det var so voldsomt mykje kraftigare enn dei vanlege vinterstormane. Og absolutt ingenting i mot stormen som var nyttårsafta i 92 :)

Problemet dinna gangen er vel at stormen gjekk litt inn i landet der folk ikkje er vant med meir enn eit lite vindkast. Og då blir det jo stor ståhei.

For å sei det på godt engelsk "It's not a very big deal" :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om det er vanlig med Tornado i amerika så betyr ikke det at det er vanlig her i Norge... Det er vanlig med hardere vær oppi Finnmark eller Samelandet hvor du sitter men det er ikke så langt man skal reise før det været er unormalt. Det er ikke lenge siden vi hadde Berit mend det er vel bare smågodt i forhold til Dagmar.

Wut?

ÅÅÅÅÅÅÅÅ PATRICK KLYFTE LURVETUFSA SI OG 4 KILO VEIDE ULLA!!!!

Lenke til kommentar

Wut?

ÅÅÅÅÅÅÅÅ PATRICK KLYFTE LURVETUFSA SI OG 4 KILO VEIDE ULLA!!!!

what is this I dont even...

• Liker 7
Lenke til kommentar

"Til dere som lo av meg og ikke tok meg på alvor når de lokale og svært kraftige klimakatastrofene jeg har opplevd i 2011 så håper jeg at dere fikk en støkk i fra Dagmar."

Hei, hva var det du sa som gjorde at folk ikke tok deg på alvor? Opplevde Dagmar i veldig sterk styrke i går, mistet strømmen gjorde vi også. Men den er tilbake nå. Jeg bor nesten så langt vest som det går an, og jeg fikk egentlig ikke noen spesiell "støkk" av Dagmar. Joda, sterk vind - ting fløy, strømmen forsvant - men det har jeg egentlig opplevd før selv om det var litt sterkere denne gangen.

edit; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1397445&st=0

Var vel denne tråden du tenker på? Var vel ingen som ikke trodde på at du hadde psykiske problem?

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Ikke kom her å si at Dagmar ikke var kraftig. Rundt huset jeg bor i så har det knekt trær på midten og toppene har fløyet 50 meter bortover og det har aldri skjedd her før. Det er ikke det eneste som aldri har skjedd før her jeg bor så ikke kom her å si at vi merker det bedre fordi det er flere folk og vi bygger hvor som helst når det skjer ting med det gamle som liksom har vært tilpasset for å tåle været. Da er det noe som ikke stemmer. Og det som ikke stemmer er at dere ikke forstår omfanget og det poenget som jeg prøver å framsette her. Dere kan ikke være vel bevarte... Sorry!

Aldri skjedd før?

Og det kan du dokumentere mange hundre år bakover i tid?

For å sammenligne husker jeg god en vinterstorm i Heggenes Øystre Slidre vinteren 1987.

Der knakk det trær over alt ei natt.

Ei stor furu rett utenom huset knakk på midten samt flere rotvelter rundtom så kom ikke her å fortell at slikt aldri har skjedd før.

Nå har det seg i tillegg at trær er dynamiske vekstrer som vokser og blir store før de eventuelt bukker under for en storm, dør av alderdom eller blir saget ned.

Når man i tillegg bygger rundtom og fjerner skog for å få plass til bygninger endres luftstømmene og trær som tidligere so i le fra skogen når står mere værhardt til.

Vindretninger har også mye å si for om visse områder treffes hardere en andre.

Poenget er at vinterstormert har alltid foregått og vil fortsatt foregå mens forskjellen er informasjonsflyten i samfunnet samt at vi har blitt et mere sårbart samfunn for naturkreftene en før.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jeg vet egentlig ikke hva trådstarter prøver å bevise her. Er verden i ferd med å gå under eller noe sånt? Var Dagmar en oppvarming til 21. desember 2012?

Som jeg sa tidligere, trær har falt overende av rota flere ganger her hvor jeg bor. Jeg går mye i skogen, og har sett mange trær som har falt overende etter en storm. Trær som har vært nærme huset har falt. Dette skjedde også i går kveld, ikke noe merkverdig med det.

edit; Trådstarter, vær snill og svar meg. :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Aldri skjedd før?

Og det kan du dokumentere mange hundre år bakover i tid?

For å sammenligne husker jeg god en vinterstorm i Heggenes Øystre Slidre vinteren 1987.

Der knakk det trær over alt ei natt.

Ei stor furu rett utenom huset knakk på midten samt flere rotvelter rundtom så kom ikke her å fortell at slikt aldri har skjedd før.

Nå har det seg i tillegg at trær er dynamiske vekstrer som vokser og blir store før de eventuelt bukker under for en storm, dør av alderdom eller blir saget ned.

Når man i tillegg bygger rundtom og fjerner skog for å få plass til bygninger endres luftstømmene og trær som tidligere so i le fra skogen når står mere værhardt til.

Vindretninger har også mye å si for om visse områder treffes hardere en andre.

Poenget er at vinterstormert har alltid foregått og vil fortsatt foregå mens forskjellen er informasjonsflyten i samfunnet samt at vi har blitt et mere sårbart samfunn for naturkreftene en før.

Du prater jo som om du skulle visst hvor jeg bodde så jeg syns du kan slutte å uttale deg om alt mulig. Den natta skjedde det ingenting her så det må ha vært veldig lokalt. Og jeg veit at det blåser mer der enn hos meg og jeg bor ikke så forferdelig langt unna. Jeg kan ta opp gardina og se ut gjennom vinduet med en kikkert for å se til bygda du prater om.

Jeg vet at stort sett hele bygda vi prater om er det samme som det var i 1987. Det er ikke mye nytt og bebyggelse ut over større arealer. Det er omtrent det samme som i 1987. Det er kun de største stedene som har hatt mindre forandringer.

Lenke til kommentar

Jeg vet egentlig ikke hva trådstarter prøver å bevise her. Er verden i ferd med å gå under eller noe sånt? Var Dagmar en oppvarming til 21. desember 2012?

Som jeg sa tidligere, trær har falt overende av rota flere ganger her hvor jeg bor. Jeg går mye i skogen, og har sett mange trær som har falt overende etter en storm. Trær som har vært nærme huset har falt. Dette skjedde også i går kveld, ikke noe merkverdig med det.

edit; Trådstarter, vær snill og svar meg. :)

jeg gidder ikke en gang å lese hva du har skrevet. din dumme konspirasjonsteoretiker

FAEN.... NÅ KAN DERE SLUTTE Å GJØRE MEG TIL LATTER OG TA MEG SERIØST ELLER FLYTTE TIL NORD-KOPREA...

JEG BLIR SÅ JÆVLA FORBANNA PÅ DERE!

Lenke til kommentar

Du prater jo som om du skulle visst hvor jeg bodde så jeg syns du kan slutte å uttale deg om alt mulig. Den natta skjedde det ingenting her så det må ha vært veldig lokalt. Og jeg veit at det blåser mer der enn hos meg og jeg bor ikke så forferdelig langt unna. Jeg kan ta opp gardina og se ut gjennom vinduet med en kikkert for å se til bygda du prater om.

Jeg vet at stort sett hele bygda vi prater om er det samme som det var i 1987. Det er ikke mye nytt og bebyggelse ut over større arealer. Det er omtrent det samme som i 1987. Det er kun de største stedene som har hatt mindre forandringer.

Inntil denne posten viste jeg ikke hvor du bodde men nå gjør jeg det.

Vindretningen og det faktum at treet som falt er 24 år eldre og en del større en sist kan jo være medvirkende årsaker til at det knakk.

Forholdene rundt topografien og skogen er annerledes nå en forige gang og kan ha betydning.

Sist var det mange trær som falt i hvertfall så at trær i området der du bor knekker eller får seg en rotvelt grunnet sterk vind er slettes ikke noe nytt fenomen.

I tillegg er menneskets levealder kort tid i klimasammenhengen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Inntil denne posten viste jeg ikke hvor du bodde men nå gjør jeg det.

Vindretningen og det faktum at treet som falt er 24 år eldre og en del større en sist kan jo være medvirkende årsaker til at det knakk.

Forholdene rundt topografien og skogen er annerledes nå en forige gang og kan ha betydning.

Sist var det mange trær som falt i hvertfall så at trær i området der du bor knekker eller får seg en rotvelt grunnet sterk vind er slettes ikke noe nytt fenomen.

I tillegg er menneskets levealder kort tid i klimasammenhengen.

Du har et poeng der meeen det er ikke store forandringer på den måten heller siden 1987!

jeg håper for hans skyld at alt dette er en spøk!

Hvorfor det?

Kan dere snakke med meg??

Jeg prøver bare å få til kommunikasjon men diskusjon.no er mindre seriøst enn det det var i 2008 da jeg var så heldig at jeg fikk joine det jeg trodde var Norges beste og mest seriøse forum.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...