Gå til innhold

Hvordan koble lyd fra TV til stereo?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et spørsmål jeg lurer på.

Enkelt forklart:

Jeg har denne tv'en: http://www.philips.co.uk/c/televisions/5000-series-81-cm-32-inch-digital-tv-32pfl5404h_12/prd/;jsessionid=1177DE6296EF37635E3FB728979FE24C.app102-drp2

Der ser dere også hvilke tilkoblinger den har.

Til dette har jeg denne stereoen/forsterkeren (Denon PMA-710AE):

32074recto.jpg

Jeg har også en Cambrigde DAC av denne type:

DAC_Magic_rear.jpg

Det jeg ønsker er å koble tv'en til stereo, men uten noen annen form for "gadget" til - det vil si ved hjelp av ledning:)

Noen som kan hjelpe meg?

Mvh

Jonhei

Endret av Jonhei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 2 muligheter. Enten analogt eller digitalt.

Se den vedlagte oversikten over bakpanelet.

Utgang 2 kan du koble til DACen, utgang 3 til en inngang på Forsterkeren som Hårek nevnte over.

Bruk det som er mest praktisk for deg, tror ikke du får den store forskjellen med å bruke DACen, hvis du da ikke skal bruke TVen til mye musikk og radio lytting. Hvis du bruker de interne TV dekoderene i TVen, så kan det hende ved å bruke DACen at du må inn i TV menyen å si at den digitale utgangen ikke støttter surround lyd.

post-28084-0-95781200-1324896121_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar.

To gode alternativer.

Når det gjelder ditt alternativ Anders har jeg et spørsmål. Jeg antar at på DAC'en skal den inn på S/P DIF Co-axial?

Noen som har link til hvordan kabel jeg da trenger?

Takk igjen for svar.

Jonhei

Lenke til kommentar

Du kan faktisk bruke hvilken som helst RCA til RCA kabel du har liggende. Gjerne en som er gul. Kravet er at de har 75 ohm, noe videokabelene som er gule bør ha. Selv om de billigste tynne nok ikke har dette.

Men korte strekk så er dette ikke så veldig viktig.

Hvis du handler fra en nettbutikk en gang så kan du like greit slenge med en slik: http://www.netshop.no/Avdelinger/LYD_BILDE/Kabler-Lyd--and--Bilde/Digitalkabler/Profigold/Profigold-Digital-Coax-kabel-2m-RCA-male---RCA-male-2-meter-35870-p0000121164.aspx

Sjekket Komplett med de hadde bare Monster sin til 349,- eller mer. Disse digital kabelene har ikke samme krav til kvalitet som analoge kabler har.

Ett tips for å handle kvalitetskabler til en rimlig penge er å bruke www.thecableco.com. De har alle kvaliteter og prisklasser fra 150,- for 0.5 meter til 100.000,-+ for samme lengde. De er billige i frakt, trygge å kjøpe i fra og man kan bruke paypal.

Monoprice.com er også ett alternativ, hvor du får slike kabler til 20,- osv. Men de er dyre på frakt, slik at det normalt er billigere fra cableco, selv om kabelene er dyrere. Men begge er normalt billigere enn her hjemme til den kvaliteten man får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...