Gå til innhold

RedHat 9 på maskin med 128mb ram

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter her med en Compaq Proline 2500 (200mhz og 128mb ram). Med denne spesifikasjonen, nølte jeg ikke med å velge Linux til OS :p

Men, så fikk jeg denne artige meldingen når jeg prøvde å starte installasjonen av Redhat 9: "You do not have enough RAM to install Red Hat Linux on this machine"

*kremt* 128 mb! Burde jo holde det.. Prøvde å starte installasjonen med boot-kommandoen "linux mem=128M noprobe" Men det førte bare til Kernel Panic under loadingen. Og uten noprobe booter den ikke kernelen engang :/

heh, føler meg litt teit her jeg sitter og ikke får lagt inn RedHat etter ett par mnd. med Slackware :lol:

Takker så mye for ett enkelt svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Hat Linux 9 Technical Details

Minimum and Recommended Hardware Requirements:

CPU:

Minimum: Pentium-class

Recommended for Text Mode: 200 Megahertz Pentium-class or better

Recommended for Graphical Mode: 400 Megahertz Pentium-class or better

Hard Disk Space*:

Custom installation (minimum): 475 MB

Personal Desktop: 1.7 GB

Workstation: 2.1 GB

Custom installation (everything): 5.0 GB

*Additional space will be required for file storage.

Memory Requirements:

minimum for text mode: 64MB

minimum for graphical mode: 128 MB

recommended for graphical mode: 192 MB

Tipper nok at RedHat prøver å gjøre en "grafisk install" (bedre norsk blir det ikke...). Hvis du taster F2 eller noe sånt før installasjonen begynner får du sikkert valg av hvordan du kan velge tekst-install, som igjen sikkert gir deg mulighet til å installere kun CLI (command line interface).

Hvis du har et innebygd skjermkort på den pcen, så spiser den sikkert 4mb eller noe, akkurat nok til å komme under 128mb, som antageligvis er grunnen til feilmeldingen :roll:

PS! Dette minner meg desverre om kranglete windows :grumpy:

Lenke til kommentar

Tror det er det innebygde skjermkort.. Tenkte jeg ikke på. Men jeg synes det er merkverdig at kravene er hele 128mb ram?

Og ja, dette er skikkelig windows-style :(

Lastet ned 1,7gb bare på kødd.. Skal se om jeg finner noen flere minnebrikker i huset, om ikke, blir det en annen distro med snillere krav.

Fy RedHat :/

Lenke til kommentar

La inn redhat 9 med grafisk install på en 233 mhz med 96 mb ram for noen dager siden, funket utmerket. Har selv 128 mb ram på en av mine redhat bokser, og den har også innebygd skjermkort. Tror kanskje du må se etter andre grunner til at du får denne meldingen ( er du helt sikker på at maskinen har 128 mb ram?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...