direkte Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Noen som vet hvordan jobben som hundefører i luftforsvaret er? Er det hardt og vanskelig arbeid? Hvordan er hverdagen i denne jobben? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Vet hvartfall om du trener bikkja for dårlig får du tilbud om å få den etter fgtj Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 (endret) Noen som vet hvordan jobben som hundefører i luftforsvaret er? Er det hardt og vanskelig arbeid? Hvordan er hverdagen i denne jobben? Hvor er det du skal tjenestegjøre? Eller når skal du til Madla? Kurset er ganske hardt, løpeplikt hele tida under tjeneste, vet ikke hvordan det er på hundeskolen, da jeg hadde mitt kurs på Rygge da de ennå hadde nok befal til å ha kurset der. PGA omrokkering på intops og andre ting kan ikke Rygge ha hundeskole dette året her viss du skal inn til Madla i Januar. Men Kurset er det som er det hardeste i tjenesten fysisk sett, etter kurset kommer det ann på om du er på Rygge eller om du havner i Bodø og Ørlandet. Men kan jo være hardt nok på øvelse og lunte i skogen natt som dag. Som jeg har forstått på Ørlandet og Bodø får du mindre treningstid med hundene og mer vakt hold. På Rygge driver man mye trening og er på mer øvelser der hund og oppklaring er en viktigere del av øvelsen. Dette kommer av at på Rygge har du det som kalles Basesett2 og hund er en del av basesettet som er en vakt og sikrings skvadron, men med egenskaper som kan minne mer om infanteri enn vakt av base. På Ørlandet og Bodø er du en del av vakta og støtter vakta mye mer enn på Rygge. Disse stedene er ikke noe du kan velge, de forskjellige stedene tar inn folk i de forskjellige rekruttene i Januar er det Rygge som tar inn folk. Også er det vel Bodø som tar inn til mars osv. Vakt er jo egentlig bare en liten del av det å være hundefører, det viktigste er 5.0 som er en eksamen helt på slutten av året der du og din hund, viss befalet syntes du kan greie det skal godkjennes. Viss du blir godkjent kan du så søke deg til andre stillinger som innvolverer hund i forsvaret. Som Narko avdelingen, vakt, Basesett1 på Ørlandet (bare befal og grenader stillinger av det jeg vet) og noen grenader stillingri Bodø ogs så vidt jeg vet. Men dette er stillinger med veldig mange søkere, da Narko sør hadde jobb ledig, var det vel 20 stk eller noe som søkte i sommer. Men glem alt det harde under tjenesten det hardeste er dagen du dimmer. Aldri blir så mye tårer brukt som den dagen i de fleste hunde tropper. Og nei om du trener hunden for dårlig får du ikke hunden etter førstegangstjeneste, alle hundene er godkjent og kan sakene sine det er hundefører som ikke kan sakene og som ikke har kustus og trent bra nok på hunden. Men viss den blir pensjonert pga skade eller alderdom (rundt 9år) kan man søke om å overta hunden- Endret 26. desember 2011 av Zimmerh Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 Vet hvartfall om du trener bikkja for dårlig får du tilbud om å få den etter fgtj Det er tull. Eneste grunnlag for å få tilbud om å få hunden er: - Hvis den skal pensjoneres pga alder (minimum 8år) - Hvis hunden er skadet som gjør den ikke tjenestedyktig (må være noe alvorlig) Og de som har hatt hunden først får tilbud først. Med andre ord så får foringsverter og den første treneren tilbud først. Og så går det videre. Tilbake til topic: Kommer ann på hva du mener er hardt og vanskelig arbeid? Det er snakk om fysisk aktivitet, ta vare på hunden og tenke ut hva som er beste måten for å trene hunden. Hvis du synes det høres vanskelig ut, så ja. Da er ikke hundefører noe for deg. Du må ha motivasjon og litt ståpåvilje for å klare det. Ikke gi opp når det blir litt tungt. Du har en hund som du har ansvar for når det gjelder stell og trening. Hvis du består løpetesten og intervjuet --> Så starter med 6 ukers kurs på hundeskolen (like ved Sessvollmoen)eller på Rygge (hvis det Zimmer sier er sant. Så blir det ikke på Rygge). På kurset lærer du det grunnleggende når det kommer til det å være hundefører. Du lærer øvelsen som hunden kan, litt hvordan du kan trene hunden, du lærer stell av hund. På kurset er det løpeplikt og du løper hver dag med hundene + lufting. Det er et krav at du vil dette. For du lærer fort og har små marginer å bomme på. Husker at det var en god del vasking, men tror de har gått litt bort ifra det. Men tror du kan forvente mer og nøye vasking enn hva du er vant til. Hvis du betår kurset blir du sendt til enten Ørlandet, Rygge eller Bodø. Har vært på alle de forskjellige basene. Når det kommer til vakthold med bruk av hund så er nok Bodø den strengeste (ofte det som er verste for en hundefører, ettersom det fører til mye tid på vakt). Etter det kommer Ørlandet (har ikke så verst når det kommer til vakthold. Du kan trene hund hver dag du er i vakten. Du er på vakt i 2-3 dager. Hvor langt mellomrom det er mellom de kommer ann på hvor mange dere er. Vi var 5 stk. Så iløpet av 2 uker så var vi på vakt 1 gang hver) Rygge er den basene som bruker hund minst når det kommer til vakthold. Men du får flere øvelser ettersom NIS er på Rygge. Men du kan ikke velge hvor du vil. Du blir bare sendt et sted, og det må du nøye deg med (hvis du ikke har veldig god grunn for flytting). Hundetjenesten er vel den grøneste tjenesten etter NIS i luftforsvaret. Å være hundefører er en spennende og givende tjeneste uansett hvor du er. Det å drive med hund gir en så god følelse. Bare se at hunden spretter opp med engang h*n ser deg varmer hjertet veldig. Kan si litt om hverdagen når jeg var hundefører. Var på Ørland 06:00 - 07:30 -> Er det frokost og vasking av rom + stille til inspeksjon 07:30 - 09:00 -> Løpe med hundene (alt fra 5km til 9km) og vasking av kennelen 09:00 - 11:30 -> Trening av hund i de forskjellige øvelsene 11:30 - 12:00 -> Lunsj 12:00 - 12:15 -> Lufte hundene (1,3km) 12:15 - 15:30 -> Trening av hund i de forskjellige øvelsene Dagene slutt som regel 15:30 hvor det da var middag i messen. Noe ganger holdt vi på lengre enn det. Hadde også dager hvor vi var borte fra leiren hele dagen og trente hund. Bodø hadde nokså likt opplegg. Bare at de luftet også etter middag. Lurer du på noe mer så er det bare å spørre Men hundetjenesten er noe å anbefale hvis du er interessert i hund og vil ha en morsom tjeneste Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 26. desember 2011 Del Skrevet 26. desember 2011 (endret) Du som var på Ørlandet var dere mye utenfor basen? Og kan jeg tørre å calle at Toy man er wendelborg? Siden du har vært på Rygge under Hjortefot? Men de 2 postene her er jo tjenesten i ett nøtteskall Kan vel si min vanlige dag på Rygge: 0600-0730 stå opp vask av kasserne evt. Tropp(rimelig slækk oppstilling der dere får vite hva dere skal gjøre og når ting skal være gjort ikke noe sjekk av klær og herk)/skvadron oppstilling (hver mandag om jeg ikke husker feil) 0800 Mandag og Fredag løping med hundene(bare Rygge) Eller vask av hundehus. 0830 Lydighet 0900 Opplastning av Hunder i henger og ut i skogene rundt i Fredrikstad område/ Rygge området. 1500 tilbake til base (nesten aldri lunsj i messa så greit å finne seg noe man liker som er enkelt å få med seg i sekk. Hadde så mye lunsj i lagringstelt, vakt brakka og skog at vi nesten kunne telle lunsj i messa på to hender) 1500 Tur med hunder 1.3km eller noe i den duren Sjekke hundebur for dritt osv. 1600 middag og ferdig for dagen om du ikke har vakt. Noen dager var vi selvsagt inne i leir spessielt om vinteren da vi trente mye søk i bygg og patrulje. Men med engang det er bart farer det ut i skogen utenfor base å trene spor og patrulje. Har jo også nå søkt på gamle hunden min i forsvaret og tror jeg har en fair sjanse å få han er jo tidenes chilleste hund som sivil Vet han er kongen så bryr seg nada om andre hunder. Perken å være på rygge er nok at vi får ta med hundene hjem iallefall de som befalet ser førerne har kontroll på. Tror de ikke fikk lov på Ørlandet/Bodø, men er ikke helt sikker. Toy man kan sikkert belyse det. Og sånn for å si det nå beskyttelse er ikke noe morro å drive med selv om det kan se tøft ut, det mest awesome er nok spor. Spor som er ukjente og som går langt og mye forskjellig terreng. ingenting er som den følelsen da av å finne markørene eller fienden under øvelse/trening og du vet at dette var vanskelig. Men viktig å gi honnør til hundene. Ble selv sjokka på et spor da hunden min bare tassa over berg flere titalls meter og fulgte sporet på en prikk etter en i landsetting med gummibåt, på en øy. Du blir sjokkert over hvor god luktesansen faktisk er. Beste tjenesten jeg kunne ha hatt for min egen del og må også gi kreds til awesome befal på Rygge som la alt til rette for et awesome år og gode resultater på 5.0 Så skulle du havne på Rygge har du mye å se fram til Endret 26. desember 2011 av Zimmerh Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 (endret) Og kan jeg tørre å calle at Toy man er wendelborg? Haha nei det kan du ikke Er nok en annen av hundeførerne Men var på hjortefot ja. Hadde det gøy å jakte på dere og jage dere ut av mb Må nesten spørre om hvorfor du tror at jeg er W? Og hvilket lag var du på når dere hadde mestringsøvlesen? Det med eller uten jenter? Du som var på Ørlandet var dere mye utenfor basen? Var nok ikke i nærheten av så mye utenfor basen som dere på rygge. Men i Juli og August var vi veldig mye ute pga spor trening. Mens patrulje trening ble gjort veldig mye på basen. Hadde noen områder som var fine til det. Perken å være på rygge er nok at vi får ta med hundene hjem iallefall de som befalet ser førerne har kontroll på. Tror de ikke fikk lov på Ørlandet/Bodø, men er ikke helt sikker. Toy man kan sikkert belyse det. Hmm mener Bodø ikke får lov til å ta med. På Ørlandet fikk ikke vi lov til å ta med hunden når jeg var inne, men de som tok over for oss fikk tydeligvis lov. Så kan være forandringer der siden jeg dimmet. Og sånn for å si det nå beskyttelse er ikke noe morro å drive med selv om det kan se tøft ut, det mest awesome er nok spor. Spor som er ukjente og som går langt og mye forskjellig terreng. ingenting er som den følelsen da av å finne markørene eller fienden under øvelse/trening og du vet at dette var vanskelig.Men viktig å gi honnør til hundene. Ble selv sjokka på et spor da hunden min bare tassa over berg flere titalls meter og fulgte sporet på en prikk etter en i landsetting med gummibåt, på en øy. Du blir sjokkert over hvor god luktesansen faktisk er. Syntes beskyttelse var gøy jeg Men hadde dere mye beskyttelse på Rygge? Hørte at det var for det meste patruljehund 1 på rygge (uten skydd). Og de som var patruljehund 3 var enten gamle Bodø eller Ørlands hunder :s Men helt enig. Spor var en av de beste øvelsene. Spesielt når hunden klarte å følge sporet 100% eller når hunden tok overvær som førte til at markør/fi ble tatt hvis de prøve å utnytte sporet (fiskekrok) Likte også Søk i bygg. Var gøy å se en rutinert hund søke ;D Hvor bra det kan gjøres av en hund er egentlig sykt imponerende! Har jo også nå søkt på gamle hunden min i forsvaret og tror jeg har en fair sjanse å få han er jo tidenes chilleste hund som sivil Vet han er kongen så bryr seg nada om andre hunder. Kan jeg spørre om hvilken hund? Og hvorfor han/hun skal ut av forsvaret? Pensjoneres? Endret 27. desember 2011 av toy_man Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Var med gruppa ingen jenter, we owned them bitches på mestringa Hunden heter george stor hund, gammel Bodø hund som er åtte snart ni, men han er egentlig i kjempeslag men begynner å få litt vonde hofter. Vel tenkte jeg kunne slenge med et bilde for skøy. Gutten over var jo patruljehund 3, men tror nok Befalet vårt ikke har noe imot å slippe skyddsds da de ikke føler det er så viktig å lære seg egentlig, vi hadde skydd bare noen uker før 5.0. Og hvorfor jeg calla wendelborg vet jeg ikke hadde bare en tanke om at det kunne være han. Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Var med gruppa ingen jenter, we owned them bitches på mestringa Hunden heter george stor hund, gammel Bodø hund som er åtte snart ni, men han er egentlig i kjempeslag men begynner å få litt vonde hofter. Gutten over var jo patruljehund 3, men tror nok Befalet vårt ikke har noe imot å slippe skyddsds da de ikke føler det er så viktig å lære seg egentlig, vi hadde skydd bare noen uker før 5.0. Og hvorfor jeg calla wendelborg vet jeg ikke hadde bare en tanke om at det kunne være han. Haha, da var jeg en av de som vekket dere for å si det sånn Var sykt kjedelig at vi ikke fikk lov til å jage dere etter vi tok dere den andre gangen. Måtte gå tilbake å jakte på "røkter laget" :/ Ahhh det er vel en av ulempene med Rygge vil nå jeg si. At de har så lite skydd. Syntes det var en morsom øvelse. Og det viste også hvor nærme du og hunden sto. Husker at jeg hadde en hund som nektet å angripe hvis det var noen andre enn meg som sto bak å ga kommando Men da får vi håpe på det beste at du får George når han skal ut av forsvaret Har ikke noe kjennskap til han dessverre, men ser ut som en veldig fin hund Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 (endret) Var med gruppa ingen jenter, we owned them bitches på mestringa Hunden heter george stor hund, gammel Bodø hund som er åtte snart ni, men han er egentlig i kjempeslag men begynner å få litt vonde hofter. Gutten over var jo patruljehund 3, men tror nok Befalet vårt ikke har noe imot å slippe skyddsds da de ikke føler det er så viktig å lære seg egentlig, vi hadde skydd bare noen uker før 5.0. Og hvorfor jeg calla wendelborg vet jeg ikke hadde bare en tanke om at det kunne være han. Haha, da var jeg en av de som vekket dere for å si det sånn Var sykt kjedelig at vi ikke fikk lov til å jage dere etter vi tok dere den andre gangen. Måtte gå tilbake å jakte på "røkter laget" :/ Ahhh det er vel en av ulempene med Rygge vil nå jeg si. At de har så lite skydd. Syntes det var en morsom øvelse. Og det viste også hvor nærme du og hunden sto. Husker at jeg hadde en hund som nektet å angripe hvis det var noen andre enn meg som sto bak å ga kommando Men da får vi håpe på det beste at du får George når han skal ut av forsvaret Har ikke noe kjennskap til han dessverre, men ser ut som en veldig fin hund Like etter at dere "vekket" oss? VI som satt på post var faktisk våkne, men tar litt mer enn 10 min eller noe for å ta ned et telt nytt for oss 12 timer før, og all trådene vi hadde satt opp til OP campen. Husker vi nesten gikk rett i minibussen deres litt senere på dagen, måtte bruke en time på å komme oss rundt. Episk øvelse det der hadde det mye morro med den øvelsen. De nestehundeførerne måtte jo ro over vannet som avsluttning på sin mestring, med disse små plast årene, er rimelig langt tar iallefall 20 min å gå over når det var helt frosset fast, også legg til slitne og kasnkje ikke så god padlere som tar det nok fort litt lenger tid. Glad jeg slapp den og ble heller kastet ut av mben og løpe nedover veien som avsluttning. Tja er nok litt sant det med skydds, men kommer mye ann på George, var veldig på og likte å bite så tror nok hvem som helst kunne kommandert ham til å bite, men kanskje verre å få ham av. Men for befalet så er det selvsagt viktig at man viser at man har kontroll og at hunden stoler på deg, men etter verneplikten får du ikke bruke den hunden uansett, befalet sa jo det viktigste er å lære å lese en hund godt. Tror nok TS har mer enn nok om tjenesten nå Mye morro og et år du umulig kommer til å glemme om du kommer inn. Noe helt annet enn flyplass assistent. har man ikke drevet med hund før som meg får man et awesome år der man lærer mye om hunder. Endret 27. desember 2011 av Zimmerh Lenke til kommentar
RIOT Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Hunden heter george stor hund, gammel Bodø hund som er åtte snart ni, men han er egentlig i kjempeslag men begynner å få litt vonde hofter. Vel tenkte jeg kunne slenge med et bilde for skøy. George er en fin hund, er vel faktisk den største hunden på Rygge!? Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 27. desember 2011 Del Skrevet 27. desember 2011 Han var/er det vet ikke nå med så mange nye hunder, men han har vel flest gram mat på kennelen ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå