Gå til innhold

Lossless + mp3 = dobbeloppføring i iTunes, løsning?

hean

Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet en iPhone 4S og er i gang med å importere CD-ene mine.

Vil gjerne har lossessformat for bruk på fremtidig high end stereo men vil også ha en MP3 versjon som ikke tar så stor plass på telefonen.

Kan man importere disse versonene samtidig eller må man importere disse hver for seg?

Ser at det blir en dobbeloppføring i iTunes i tillegg til at de legges i samme mappe. De får jo også akkurat samme navn i iTunes, finnes det noen måte å skille de på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvordan det er med iTunes, men alternative flere andre mediaspillere kan konvertere fra f. eks flac (lossless) til mpr, aac eller annet komprimert format mens du synkroniserer musikken. Se f. eks på Songbird, den klarer det i allefall med vanlige mp3-spillere og mobiler.

Om du skal ha begge versjonene liggende på disk vet jeg ikke helt hvordan jeg ville gjort det. Kjører du Mac, Windows eller Linux? Jeg hadde som BreezerBoyToy over meg sier rippet alt i f. eks flac, også konvertert til mp3. Tror itunes klarer, men er ikke helt sikker. Prøv og marker noen sanger og sjekk høyreklikkmenyen. Ellers finnes det flere programmer som gjør dette. Har hørt mye bra om ett program som heter Super av noen venner. Nettsiden ser rimelig suspekt ut, men tror programmet er trygt og godt.

Lenke til kommentar

1. Valg -> Generelt -> Importinstillinger... -> Importer med: Apple Lossless-koding

2. Enheter -> iPhone -> Valg -> Konverter sanger med høyere bitfrekvens til 128 kbps AAC

Har dog ikke snøring på hvordan man kan justere opp bitfreksvensen til konverteringen.

EDIT: Jeg importerer alt i 256 kbps (VBR) AAC til både iTunes og iPhone. Tar lite plass og du skal ha jævlig gode ører for å høre forskjell fra lossless.

Endret av elevathor
Lenke til kommentar

@Elevathor:

Å rippe lossless lar deg transkode til andre lossy formater i etterkant. (The Next Big Thing ;) )

Selv om du ikke hører forskjell på 256kbps aac og lossless idag, er det nok høy sannsynlighet for at du hører forskjellen på en fil transkodet fra 256kbps aac og lossless, til TNBT-formatet som kommer om et par år. Transkoding fra lossy formater blir skjelden bra...

Sånn generellt syns jeg det er synd at ikke todelte format har blitt større enn de er.

WavPack og OptimFROG DualStream lar deg ha en fullt funksjonell, høykvalitets lossy-fil, som sammen med en "correction"-fil gir deg lossless lydkvalitet der du har bedre lagringskapasitet.

http://en.wikipedia.org/wiki/WavPack

http://en.wikipedia.org/wiki/OptimFROG

http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG-4_SLS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...