Gå til innhold

Unngå skatt mellom salg og kjøp av ny bolig?

laserpetter

Anbefalte innlegg

Jeg og min kone solgte tidligere i år vår leilighet og satt igjen med en fortjeneste på ca 800 000 kr. Fra før har vi ca 300 000 kr på konto. I tillegg har jeg mottatt en arv på 500 000.

Alt dette skal etter planen inn i nytt lån på ny bolig, men denne overtar vi ikke før januar 2012. Kontrakten på nytt kjøp ble skrevet i oktober.

Vi blir nå stående med totalt ca 1 500 000 kr på konto ved årsskiftet.

Blir vi belastet formueskatt av dette? Eller kan vi unngå det ved å dokumentere at vi har en avtale om kjøp?

God jul!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hvor mye du har i gjeld.

Hvis din formue (etter at gjeld er fratrukket) er på over ca 1,4 mill så må blir det formueskatt på alt over. Så la oss si at din formue er 1,5 mill, så blir det bare 100 000 man skal skatte av.. Så grovt regna blir det 1100kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å bruke en formueskatt kalkulator?

Da kan du i ro og mak skrive inn det du har av verdier ellers og se hva utkommet blir.

Det er beløpet du har i positiv formue per 31.12 som avgjør formueskatt. Hvordan det blir i ditt tilfelle er jeg usikker på, men personlig tror jeg at selv om du har skrevet kontrakt på bolig så er du ikke formell eier før overtakelsesdato.

Worstcase så ryker det vel 15.000 lapper i formueskatt, skjønt har du ikke noe gjeld så har du jo råd til det ;)

Lenke til kommentar

Det spørs hvor mye du har i gjeld.

Hvis din formue (etter at gjeld er fratrukket) er på over ca 1,4 mill så må blir det formueskatt på alt over. Så la oss si at din formue er 1,5 mill, så blir det bare 100 000 man skal skatte av.. Så grovt regna blir det 1100kr.

Vi har p.t. ikke noe gjeld utenom ca 300 000 kr samlet i studielån.

Jeg mener også å ha lest noe om et fribeløp på 700 000 kr. Er det det du mener over her? Slik at vi samlet kan ha en formue på 1,4 og formueskatt på alt som er over?

Det er klart vi hadde hatt råd til å betale det som skal betales. Det føles deromit ikke riktig fordi jeg i teorien ikke har noe formue, men en signert forpliktelse om å påta meg gjeld.... Men men...

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Vi har p.t. ikke noe gjeld utenom ca 300 000 kr samlet i studielån.

Jeg mener også å ha lest noe om et fribeløp på 700 000 kr. Er det det du mener over her? Slik at vi samlet kan ha en formue på 1,4 og formueskatt på alt som er over?

Det er klart vi hadde hatt råd til å betale det som skal betales. Det føles deromit ikke riktig fordi jeg i teorien ikke har noe formue, men en signert forpliktelse om å påta meg gjeld.... Men men...

Takk for svar!

Det er riktig, det er 700k pr pers, og 1,4 mill for ektepar.

Regnestykket er vel slik:

Formue (kontanter, aksjer, likningsverdi av bolig/bil/båt osv)

- Gjeld

= Formuelikning. Så hvis formuen nå er over 1,4 store, så blir det skatt på alt overskytende som er ca 1,1%. Så 1,1% av 100 000.

http://no.wikipedia.org/wiki/Formuesskatt_i_Norge

Formueskatt havner sammen med de andre usosiale skattene som eiendomsskatt og arveavgift. Bare fordi noe har høy verdi så betyr det ikke at man har god betalingsevne. Da må man i så fall selge, noe som er helt sykt egentlig. I tillegg så er det jo ekstraskatt på penger man tidligere har skattet av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...