Gå til innhold

Lilo vs. Grub

Anbefalte innlegg

Alle kernel compile guider går ut i fra at du bruker LILO(i alle fall slik som jeg har forstått det), men jeg bruker GRUB. Hvis jeg redigerer grub.conf filen min, må jeg da kjøre /sbin/lilo? har ikke måttet det før hvis jeg bare har skullet mekke litt på timeouts og på navn. har aldri kompilert en kjernel før, men det blir vel ikke så veeldig lenge til. Vil i alle fall ha det på plass FØR jeg begyner å kompilere og herje.

Hva er egentlig forsjellen på LILO og GRUB?

Hvordan klarer GRUB å lese grub.conf direkte (gjør den det?), lilo kopierer jo lilo.conf til MBR....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle kernel compile guider går ut i fra at du bruker LILO(i alle fall slik som jeg har forstått det), men jeg bruker GRUB. Hvis jeg redigerer grub.conf filen min, må jeg da kjøre /sbin/lilo? har ikke måttet det før hvis jeg bare har skullet mekke litt på timeouts og på navn. har aldri kompilert en kjernel før, men det blir vel ikke så veeldig lenge til. Vil i alle fall ha det på plass FØR jeg begyner å kompilere og herje.

Hva er egentlig forsjellen på LILO og GRUB?

Hvordan klarer GRUB å lese grub.conf direkte (gjør den det?), lilo kopierer jo lilo.conf til MBR....?

Du trenger ikke kjøre noe nei.

GRUB er en ganske mye mer avansert bootloader en LiLO, i og med at den har filsystemdrivere innebygd.

(Sånn klarer den å lese grub.conf)

Dualboot+GRUB er en drøm :D

Bare sleng kernelen inn i grub.conf, reboot, voila :woot:

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at LILO vs GRUB er *nesten* en Windows vs Linux diskusjon.

LILO er som sagt liten og grei og lett å bruke. Den funker uten problemer. Men hvis det først skjer noe så står man der.

GRUB er et hav mer avansert, og hvis man klarer å bruke den kan man boote hva som helst på en maskin med en hvilken som helst ødelagt bootloader, bare ved å ha GRUB på en diskett. (Dvs. hvis GRUB er installert som boot-loader, så vil du kunne fikse den dersom noe plutselig skulle gå galt, uten å boote noe som helst). I tillegg kan den lese tekst-filer på harddisken, som f.eks. konfigurasjons-filer.

Mao, GRUB gir deg mulighetene, men krever kunnskap. Linux i et nøtteskall ;)

Lenke til kommentar
GRUB er et hav mer avansert, og hvis man klarer å bruke den kan man boote hva som helst på en maskin med en hvilken som helst ødelagt bootloader, bare ved å ha GRUB på en diskett. (Dvs. hvis GRUB er installert som boot-loader, så vil du kunne fikse den dersom noe plutselig skulle gå galt, uten å boote noe som helst)

Hmm... så du kan altså ha en GRUB-bootdisk, som du så kan bruke til å boote (nesten) hva som helst, men (etter hva jeg har fått ut av info grub) windows krever intakt bootloader, da windows bruker en ikkestandard bootemetode, og må lastes med chain-loading...

(Dvs. hvis GRUB er installert som boot-loader, så vil du kunne fikse den dersom noe plutselig skulle gå galt, uten å boote noe som helst)

??? Du kan da ikke FIKSE det?? selv om du har tilgang til cat kan du vel ikke redigere filer? eller kan du pipe/redirecte litt fram og tilbake??

Lenke til kommentar

Mulig jeg formulerte meg litt klønete.

GRUB er et hav mer avansert, og hvis man klarer å bruke den kan man boote hva som helst på en maskin med en hvilken som helst ødelagt bootloader, bare ved å ha GRUB på en diskett. (Dvs. hvis GRUB er installert som boot-loader, så vil du kunne fikse den dersom noe plutselig skulle gå galt, uten å boote noe som helst)

Hmm... så du kan altså ha en GRUB-bootdisk, som du så kan bruke til å boote (nesten) hva som helst, men (etter hva jeg har fått ut av info grub) windows krever intakt bootloader, da windows bruker en ikkestandard bootemetode, og må lastes med chain-loading...

Man kan også bruke grub til å laste windows (edit: men ikke helt av seg selv, den må ta i bruk chainloading). GRUB har et innebygget shell som man kan mate med kommandoer. Det har til og med tab-autocompletion, akkurat som bash. Hvis GRUB finner config fila si på harddisken sin så loader den en fancy meny eller hva enn det måtte stå der, men man kan allikevel aktivere grub shell. Kommandoene rootnoverify(hd0,0); chainloader +1; boot (eller noe sånt) lar deg boote windows fra hardisk 1, partisjon 1.

Men dersom boot-sectoren på windows-partisjonen er overskrevet har man sikkert problemer (ikke det samme som MBR).

Det med boot-disk har jeg ikke prøvd, men jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle fungere.

(Dvs. hvis GRUB er installert som boot-loader, så vil du kunne fikse den dersom noe plutselig skulle gå galt, uten å boote noe som helst)

??? Du kan da ikke FIKSE det?? selv om du har tilgang til cat kan du vel ikke redigere filer? eller kan du pipe/redirecte litt fram og tilbake??

Som jeg nevnte over, fordi GRUB har et slikt shell kan du bare mate inn noen linjer om hvilken partisjon den skal boote fra, om den skal bruke chainloader, hvilken kjerne du skal bruke (dersom det er *nix), hvilken init osv. Moa. man kan bruke GRUB uten config fil (akkurat som lilo, når man først har installert den). Forskjellen er at LILO er statisk, GRUB kan du forandre instillingene til hver gang du booter om du ønsker. Ganske heftig liten sak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...