drey Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Hei. Jeg ønsker helst ingen moralprekner, da dette er et spørsmål om rutinene til Politiet og utmålingen dems av promille. Fyllekjøring er og forblir fy-fy. For 3 uker siden ble jeg tatt for bilkjøring med promille i blodet. Da jeg blåste på stedet viste måleren 0.7. Da jeg tok utåndingsprøve(?) i det store apperatet på politistasjonen en liten stund senere, viste måleren 0.6. Er det ikke promille som vises her? Jeg fikk nemlig brev fra Politiet, jeg siterer; "..Det vises til dok 06 hvor alkoholkonsentrasjonen i utåndingsluften er angitt til 0,74 mg/l. Det tilsvarer en promille på 1,48" Er det virkelig alko-konsentrasjon i utåndingsluften som vises på displayet, og ikke promille? På stedet fikk jeg beskjed av Politiet at jeg kommer til å miste lappen i 6-12 mnd. Dette høres jo logisk ut med en promille på 0.6. Men ifølge brevet hadde jeg plutselig 1,48 i promille og vil miste lappen i 2 år. Hva er dette fornoe tull? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Hva er det du spør om egentlig? Du vet selv hva du drakk og hvor lenge det er siden du drakk. Dermed kan du selv beregne promillen du hadde i blodet da du ble stoppet. Det er stor forskjell mellom 0,7 og 1,48, og beregner du promillen så får du svaret om maskinen viser promille eller ml/l. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 "Promille" viser til hvor stor andel av blodomløpet ditt som er alkohol. Et utåndingsapparat ("blåseprøve") vil alltid vise den verdien som er nærmest det den måler - altså hvor stor konsentrasjon alkohol det er i pusten din. Det er kun blodprøver som direkte viser promille. Fra forskrift om tap av retten til å føre motorvogn § 3-2: 2. Føring av motorvogn med en alkoholkonsentrasjon i blodet høyere enn 0,8 til 2,0 promille eller høyere enn 0,4 til 1,0 milligram per liter luft i utåndingsluften Er person med førerett ilagt straff for å ha ført motorvogn med en alkoholkonsentrasjon i blodet høyere enn 0,8 til 0,9 promille eller med en alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften høyere enn 0,4 til 0,45 milligram per liter luft skal tapsperioden fastsettes til 18-20 måneder. Er alkoholkonsentrasjonen i blodet høyere enn 0,9 til 1,1 promille eller i utåndingsluften høyere enn 0,45 til 0,55 milligram per liter luft, skal tapsperioden fastsettes til 20-22 måneder. Er alkoholkonsentrasjonen i blodet høyere enn 1,1 til 1,2 promille eller i utåndingsluften høyere enn 0,55 til 0,6 milligram per liter luft, skal tap av føreretten fastsettes fra 22 til 24 måneder. Ved høyere alkoholkonsentrasjon enn 1,2 promille eller 0,6 milligram per liter luft skal tap av føreretten fastsettes til minst 2 år. Som du ser av sitatet innebærer en gitt konsentrasjon i utåndingsluft en vesentlig høyere promille. Tallene er ikke øyeblikkelig sammenlignbare. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Utåndingsprøven viser ikkje promillen, den viser berre alkoholandelen i utpusten din. Grovt sett så er det ein enkel huskeregel at promillen (alkohol i blodet) er ca det dobble av det som vises i displayet på utåndingstesten. Men som krikkert heilt spesifikt viser til så stemmer ikkje denne regelen heilt nøyaktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå