Gå til innhold

Den ideelle medialøsning

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne den ideelle medialøsningen å ha hjemme.

Det jeg ønsker er et setup der mp3- og filmsamlingen min er tilgjengelig over hjemmenettverket, samtidig som den kan spilles av direkte på tv'en, fortrinnsvis gjennom hdmi.

I tillegg har jeg lyst å kunne laste direkte ned på enheten, ikke måtte laste ned på andre PC'er og flytte over. Dette er en fordel, og ikke et krav.

Jeg har lurt litt på LaCie sin LaCinema, som ser ut til å være den kombinasjonen jeg er ute etter, men jeg finner ikke så mye skrevet om den i Norge bortsett fra en test på tek.no fra 2009.

Er det noen som har erfaringer med den?

Ellers er alternativene jeg har sett en NAS sammen med en Boxee evt en PS3. Sistnevnte gir jo fordelen av å være bluerayspiller i samme slengen, men det er ikke akkurat et must, jeg kjøper ikke film på disc lengre.

Noen som har erfaringer/tips å dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja det var ikke enkelt å svare på.

Det du ønsker deg er altså en mediespiller og her er det dusinvis av forskjellige løsninger til alt fra under 1000 lappen og oppover. Hvilke krav har du bortsett fra HDMI?

Personlig ville jeg gått for en modell uten disk og bare streamet lyd og bilde. Er utrivelig med disker og evt. vifter som bråker midt under filmen.

Anbefaler at du velger deg en mediespiller som har et skikkelig GUI som lar deg browse musikk og film etter cover, lar deg spille av playlister osv. Blir vanskelig å anbefale noe når du ikke er mer spesifikk på hva du ønsker.

Den løsning til LaCie virker unødig dyr spør du meg og jeg ville selv aldri gått for den.

Om du hacker (jailbreaker) Apple TV er jo den straks mer spennende og da kan du spille av flere formater og bruke XBMC. screenshot000.jpg

Apple TV er ubrukelig slik den kommer ut av boksen. Men det er enkelt og fort gjort å fikse via jailbreak.

Du kan jo titte på disse også.

•  
  • A.C. Ryan PlayOn! HD2
  • Xtreamer div modeller -se spesielt på Prodigy
  • Popcorn Hour kom vel med ny boks i høst?
  • Western Digital TV Live
  • Utallige kinamodeller i div. norske nettbutikker

Boxee er jo et bra valg vil jeg si. Enkel og bra GUI.

Men Boxee mangler endel i forhold til feks Xtreamer Prodigy.

Home-Xtreamer-Prodigy-Vs-Boxee-Box.jpg

Akkurat nå er det kanskje ikke mye som slår Prodigy uten å ta den helt ut med full HTPC?

Det virker som det er et aktivt community som som utvikler flere funksjoner til Xtreamer og det er jo alltid et pluss.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Takk for et godt svar!

Listen over krav var ganske kort fordi jeg ikke vet hva jeg vil ha, bare hvordan jeg vil den skal fungere :-)

Målet mitt er å kvitte meg med x antall laptoper og ellers klare meg stort sett med nettbrett/mobil i hverdagen.

For å klare det må jeg ha en velfungerende medialøsning og nettverkslagring. Tanken var at viss jeg kunne slå disse to sammen på en fornuftig måte så blir det mindre utstyr å plassere.

Xtreamer ser ganske bra ut i forhold til en løsning som inkluderer en NAS, men jeg blir fristet av alt-i-ett-løsningen til WD :-)

Lenke til kommentar

Takk for et godt svar!

Listen over krav var ganske kort fordi jeg ikke vet hva jeg vil ha, bare hvordan jeg vil den skal fungere :-)

Målet mitt er å kvitte meg med x antall laptoper og ellers klare meg stort sett med nettbrett/mobil i hverdagen.

For å klare det må jeg ha en velfungerende medialøsning og nettverkslagring. Tanken var at viss jeg kunne slå disse to sammen på en fornuftig måte så blir det mindre utstyr å plassere.

Xtreamer ser ganske bra ut i forhold til en løsning som inkluderer en NAS, men jeg blir fristet av alt-i-ett-løsningen til WD :-)

Vel i og med at det også støttes sosiale mediaer slik som facebook og mange online tjenester er det kanskje mulig for deg å redusere antallet bokser hjemme. Dette støttes av Prodigy:

Last.fm, MLB.TV, Pandora, Yahoo Finance, YouTube XL, Facebook, SHOUTcast radio, Sky.FM, Flickr, Picasa, Wikipedia, Google Search

Husk at du også kan plassere en opptil 3 TB vanlig 3.5" harddisk i Xtreamer Prodigy. Du har ekte 1GB lan slik at overføring av filer går kjapt, dermed kan du faktisk bruke Prodigy også som NAS for backup etc. Det er også USB 3 støtte i Prodigy, slik at du kan hekte på eksterne disker for ekstra lagring eller avspilling.

Den har også veldig bra støtte for forskjellige lyd og billedformater og det ser ut til at den spiser stort sett alt av filer noe som gjør den fleksibel. Spiller blant annet Blue Ray.iso som ikke er veldig vanlig.

Mtp bla nettleserfunksjonene til Prodigy er det vel nesten så man kan si at det er en HTPC faktisk uten å være det, eller iallefall veldig nært en HTPC.

Tilleggsfunksjoner i Prodigy er DVB T, passiv kjøling altså helt lydløs, trådløst mus/tastatur, og trådløst headset.

Forresten så styres vel også denne Xtreamer via Iphone noe som er ganske heftig.

som sagt så tror jeg du skal lete lenge og hardt for å finne noen alternativer som et bedre kjøp enn Prodigy er nå om dagen. Den er spekket med funksjonalitet og har et moderne GUI samtidig som den har svært god hardware i forhold til konkurrentene.

Noen linker du burde lese gjennom:

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Så spørsmålet er om det er verd de 500+ kronene mer det koster (alt etter hdd-størrelse, kanskje en barracuda på 1 tb) mer med en xtreamer...

Såvidt jeg forstod kunne wd tv også brukes til nettverkslagring, jeg er ikke avhengig av noe som står på til enhver tid...

Viss prodigy også har en torrent-klient er jeg vel mer eller mindre solgt...

Tror jeg.... Likte bedre designet til wd.. Og det ser ut som om det er et lys på forsiden av prodigy,viss dette er noe som står på hele tiden vil det ganske raskt begynne å irritere...

Vanskelig dette!

Edit:

Leste litt på forumet, ser ut til at prodigy stort sett er en god løsning, men har litt småproblemer av ymse slag. Hakkete meny,problemer med enkelte filformat så lenge det ikke stod en hdd i den og litt annet rusk.

Jeg har ikke funnet noe spesielt av problemer med wd. Og det ser ikke ut til at det som er fordeler med prodigy over wd tv er så mange at det veier tyngre enn et produkt som bare virker. Og jeg har ikke (og kommer aldri til å få meg en) iphone heller...

Så jeg tror det begynner å lukte sterkt av wd her.....

Endret av MrMastodon
Lenke til kommentar

Ja du kan vel vanskelig trå feil med wd. WD har vært oss lenge og har hatt ulike versjoner ute. Har tilgode å høre noen har blitt skuffet av WD så den gjør nok en god jobb den også.

Har ikke lest noe om torrent-klient til Prodigy og er også enig i at det enorme blå lyset i fronten på Prodigy trekker kraftig ned utseendemessing og blir nok raskt et irritasjonsmoment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...