Gå til innhold

Scanne lysbilder vha DSLR billigst mulig ?

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Hei

Skal scanne en del lysbilder fra familiens arkiv, og kom over denne artikkelen fra nrkbeta. Er i utgangspunktet ikke interessert i å kjøpe en scanner til flere tusen kroner, da blir det vel heller til at vi leverer lysbildene inn til en fotobutikk.

Men er det mulig å kunne få til en slik scanning som artikkelen omhandler vha billig utstyr ? Har et D700 og objektivene som står i signaturen min, men jeg har desverre ikke blitz. Noen som vet hva jeg må kjøpe for å kunne få til noe lignende ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve denne metoden, men der trenger du også en del ting som ikke er billig, og du vil alltid trenge en blits. http://www.wired.com/gadgetlab/2010/07/scan-old-negatives-with-a-dslr-and-toilet-paper-tubes/

Det billigste er å kjøpe en CANON CanoScan 9000F til 1553,-. Det blir antagelig billigere enn å sende inn bildene for skanning, og du har bedre kontroll over kvaliteten. Så kan du jo bare selge den igjen, selv om en skanner alltid er godt å ha.

http://prisguide.tek.no/produkt/canon-canoscan-9000f--126674

Lenke til kommentar

Du kan prøve å søke på "slide duplicator", da vil du få masse treff og kan så finne ut hva som finnes i Norge ut fra navnene, eller bestille fra utlandet. Du trenger ikke blits for å bruke dette, men du må ha en jevn og relativt kraftig lyskilde hvis du ikke skal få lange lukkertider. Bruker du en lyskilde med annen fargetemp må du korrigere med hvitbalansen i kameraet.

Fordelen med diasduplikator er at det går ganske fort pr bilde. Scannere (de litt dyrere) har imidlertid automatisk støvfjerning (heter ICE eller FARE (hos Canon)), noe jeg synes er en ganske stor fordel. Merk at denne ikke fungerer på Kodachrome og jeg har også hatt problemer med å få den til å fungere med glassrammer.

En ulempe med scannere er at selve scanningen tar en god del tid, spesielt hvis du bruker høy oppløsning og støvfjerning, men til gjengjeld kan du plassere flere dias på scanneren samtidig og la den batchscanne alle på en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...