Gå til innhold

Formatere Toshiba Satellite, men CD-Rom er ødelagt.

Larsemão

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toshiba som er 2-3 år gammel nå, og den begynner å gå ubrukelig tregt og det er mye unødvendig dritt på den. Derfor tenkte jeg at jeg skulle formateren den, (den har Windows Vista). Men problemet er at CD-Rommet mitt er ødelagt (den knotten i midten som skal holde CD-plata på plass har løsnet og falt av - og blitt borte). "Toshiba Recovery Disk" har jeg, men greia er at den ligger jo inne på harddisken og må brennes ut for å kunne brukes... Hvordan i pokker skal jeg da få formatert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel som du sier så kjører du vista så du taper mye ytelse bare ved å ha det operativsystemet.

om du har en ekstern hdd som du kan ofre så kan du lage den om til et installasjonsmedium: http://www.intowindows.com/how-to-install-windows-7vista-from-usb-drive-detailed-100-working-guide/ om du sliter litt med engelsk så har du jo sider som kan konvertere siden om til norsk.

Nå uten dvdrom så blir det jo litt mer komplisert siden du må ha fatt på operativsystem platen men et alternativ blir jo å laste ned samme os som står på oem keyen din under den bærbare, du har jo også visse andre alternativer som jeg ikke skal si høyt:P

Lenke til kommentar

XP høres ut som en god ide ut fra di beskrivelse. Du har ikke sagt noe om prossesorhastighet, minne, modell med mer så det er vanskelig å gi konkrete råd utover det. Når det gjelder gjenoppretting så får du jo også kjøpt en USB CD brenner / spiller til noen hundre kroner.

Jens Hammersgård

Lenke til kommentar

Skal prøve det med å boote fra minnepenn. Men hvilket OS er å foretrekke egentlig? Vista gikk himla tregt på den, så bør jeg gå tilbake til XP?

Windows 7.

Selvom pcen hadde store problemer med å dra Vista? Tror du den takler Windows 7?

Windows Vista var det verste operativsystemet systemet noe gang. Windows 7 krever mye mindre av en PC, enn det en PC med Vista hadde gjort. Snakker av erfaring og kunnskap her. Selv min PC, med en rimelig kraftig prosessor (i7 2630QM) hadde slitt med Vista.

Mvh Quattro123

Lenke til kommentar

Boot fra minnepenn så kan du ihvertfall legge inn OS helt som vanlig dersom det er målet.

Microsoft har nå et eget verktøy for dette. Tror denne kun fungerer med windows (usikkert om veldig gamle OS som XP også støttes forøvrig) men det er et veldig grei og enkel løsning for nyere Micrsoft OS ihvertfall:

http://www.microsoftstore.com/store/msstore/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool

Det finnes mer generelle metoder som fungerer for alle OS og alle versjoner om du googler - men dette er langt enklere og mer idiotsikkert enn de andre metodene.

Anngående valg av OS så ville jeg gått for windows7 personlig (og slått av aero). Win7 er mindre krevende enn Vista med god margin, og XP er ikke veldig mye lettere. Win7 har også såpass mange andre fordeler at det er klar vinner så langt jeg ser. Hva du har for hånden vil jo dog spille en rolle dog. Å kjøpe en helt ny lisens er jo gjerne ikke helt forsvarlig for en gammel maskin.

Det aller mest lettdrevne vil nok være en Linux versjon av noe slag. Selv de distroene meg god GUI osv. regnes vel for å være et godt hakk mindre krevende enn selv XP og win7. Nevner det bare som alternativ.

-Stigma

Lenke til kommentar

Brukte program kalt "IsoToUSB" nå for å få OS-iso-fila dit. Låses USB'en for alltid da, slik at jeg ikke lenger kan få brukt den som en vanlig minnepenn?

Jeg har aldri brukt det spesifikke programmet - men nei - det gjør den nok ikke. Jeg er rimelig sikker det ikke er fysisk mulig å gjøre uansett software.

Det eneste som skjer er at du nok mister dataene på minnepennen når den reformateres til bruk - så ta backup av det du trenger før programmet formaterer og klargjører minnepennen. Du kan alltids bare formatere den igjen senere til vanlig bruk.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...