Gå til innhold

Binde lånerenta eller ikke? begynner å bli gunstig?

jim_smyth

Anbefalte innlegg

Nå er vi inne i en god periode med lave renter. men hvor lenge vil det vare og tror dere det kan være lurt å binde lånerenta?

Jeg har nå et lån med dama på over 2millioner og en lånerente som startet på 3,2% men som nå ligger på 3,75%. lånet er hos fokus bank.NÅ er det mulig å binde for 3år til 3,45%, 5år til 3,80% og 10år til 4,25%. 10 år er uaktuelt, men 3eller 5 år er litt forlokkende. jeg tror ikke flytende rente kommer så veldig myere lavere enn det er idag da bankene driver med en inntjeningsperiode for å ta igjen det tapte fra tidligere...Vi vil klare eventuell renteoppgang og flytende rentebane så spekuleringen min bunner ut i et ønske om å redusere renteutgiftene...

Så jeg lurer egentlig på hva dere tenker om rentebinding?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heldig med den renten der. Nå i disse dager lønner det seg å være uttro mot banken din, det har jeg erfart da Sparebanken Vest skulle øke renten sin til 4,1 % for lån over 1,5 mill. Nok en gang unskylder de seg med økte utlånsutgifter.

Å binde er ikke så dumt da signale fra markede er at selv om sentralbanken senker renten så er kjøpe kraften høy ut i fra tallene fra desember.

Lenke til kommentar

Dersom du tjener penger på å binde renta, så taper banken penger. Det planlegger de sjeldent å gjøre, så å binde renta er nok risikabelt dersom mået er å tjene penger. Flytende rente er nesten alltid mer gunstig, krone for krone. Man betaler for nattesøvnen/sikkerheten...

De fleste banker tilbyr å fryse renta for deler av lånet. Vurdert det?

Lenke til kommentar

Dersom du tjener penger på å binde renta, så taper banken penger. Det planlegger de sjeldent å gjøre, så å binde renta er nok risikabelt dersom mået er å tjene penger. Flytende rente er nesten alltid mer gunstig, krone for krone. Man betaler for nattesøvnen/sikkerheten...

De fleste banker tilbyr å fryse renta for deler av lånet. Vurdert det?

Hva ligger det i å fryse renta? Høres ut som rentebinding for meg...

Som TheHawk sier så er det sant at bankene har gitt uttrykk for å ikke senke rentene selv om Norges Bank gjør det. Så jeg tror ikke at renta kommer særlig lavere enn 3,25%.

Marginen ned fra 3,45% for 3 år er liten... Oppsiden er svært mye større...

Eller er den nå det:P

Lenke til kommentar

For øvrig: Bankene tilbyr sjeldent produkter de planlegger å tape penger. Dersom du får x% fast rente, så er det fordi banken regner det som mest sannsynlig at den flytende renten kommer til å ligge under dette.

Eller så gir de deg dette pga de ser at du ikke vil klare en drastisk renteøkning over hele lånet så de sikkrer lånet.

Lenke til kommentar

TheHawk: Med andre ord så kutter banken i sine egne marginer (ved en forventet renteoppgang) for at du skal klare å betjene lånet.

Er dette noe vanlig?

Trodde bankene tenkte på seg selv først før fellesskapet??

Gikk igjennom 3 og 5års rente hos lånekassa de siste par årene og det er en gang eller to at man spare på å binde renten, ellers vant Lånekassa. Det understreker også økonomenes råd om flytende rente med fastrente "hos seg selv" for å bygge buffer til dårlige tider , da med på 5%.

Har satt 5,5% rente hos meg selv, og med 3,45% fastrente over 3 år så er jeg sikra å spare meg opp endel penger som kan brukes på varmepumpe og oppussing av kjøkken osv. Med 2,2mill i lån utgjør dette endel tusen kroner som jeg er sikra å kunne spare meg opp og delvis bruke istedenfor å måtte spare fra dag 1 som vi gjør nå.

Jeg ser vitterlig for meg lånerenta på rundt 5% om under 3 år, gjør ikke dere? Eller vil krisen i Europa forskyve rentehevingen en god stund. Pengemarkedsrenta vil jo gå opp med uroen, og det er delvis her bankene låner penger og delvis i styringsrenta, så det er jo sannsynlig da at renta vil gå opp. I tillegg ønsker bankene å øke marginen sin og har mer overskudd til dårlige tider (les: rente på 6+ %), er det ikke slik de jobber?

Lenke til kommentar

jim_smyth: Jo, det er derfor jeg stiller spørsmål ved påstanden. Banken er ikke en veldedighetsorganisasjon, og har derfor ingen grunn til å dele ut penger gratis. Det er da helt rimlig også. Eneste grunnen til at det TheHawk foreslår skulle gå, er at kostnadene med en lånetaker som ikke betaler for seg er så høy at det er billigere for banken å gi han lavere rente for at han i det hele skal klare å betjene lånet. Men bankene har vel andre muligheter for å kreve inn penger?

DNB tilbyr f.eks. fastrente på 4.01% over 5 år. Sparebanken Vest har 4.22%. Dersom deres analytikere mente det var sannsynlig at renten skulle til 5% på under tre år ville de ikke tilbydd denne renten. Man kan jo selvfølgelig ha egne meninger om dette, men jeg har ikke tro på at renten kommer til å stige så mye så raskt.

Lenke til kommentar

Det viktigste argumentet for å velge fastrente er forutsigbarhet. Og med dagens rentenivå kan det være viktig for endel å vite hva de skal betale på lånet de neste 3-5 årene. Uansett vil det ikke bli snakk om å tape noe særlig på fastrente med de lave rentene vi har nå.

Vi skal antagelig bytte bolig om ikke lenge, og vurderer sterkt minst 3 års fastrente når vi skal låne. Jeg tror ikke at det er noe å spare på det, men det er greit å vite hva utgiftene blir en stund framover.

Lenke til kommentar

Det er sant! 0.1% av 2 MNOK (bare et eksempel) er jo 2,000 kroner da. Hvis vi sier at dette er det man statistisk taper på å ha fastlån (tok det helt ut av luften), så er det kanskje ikke så mye å betale for forutsigbarhet.

Tror jeg hadde vurdert det hvertfall, men ikke lenger enn tre år. :)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva det går ut på annet enn at det er gunstig. Er for førstegangskjøpere såvidt jeg har skjønt, gjerne med nybygg og om huset/leiligheten har livsløpstandard og er et typisk "husbankhus". Vet bare at foreldrene mine fikk det på nybygg av hus og jeg og min samboer fikk det nå på vår leilighet som også var nybygg.

De har tradisjon for å ligge fra 1 til 1,5 prosentpoeng under de billigste bankene. De gir også bostøtte til de som er vanskeligstilte, f.eks eneforsørgere osv osv.

Husbanken.no :p

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva det går ut på annet enn at det er gunstig. Er for førstegangskjøpere såvidt jeg har skjønt, gjerne med nybygg og om huset/leiligheten har livsløpstandard og er et typisk "husbankhus". Vet bare at foreldrene mine fikk det på nybygg av hus og jeg og min samboer fikk det nå på vår leilighet som også var nybygg.

De har tradisjon for å ligge fra 1 til 1,5 prosentpoeng under de billigste bankene. De gir også bostøtte til de som er vanskeligstilte, f.eks eneforsørgere osv osv.

Husbanken.no :p

Har også husbanklån på ca samme summen som du har, og som du sier er det ingenting å tenke på å binde renten. Flytende renten var vell på ca 2,7%. Bandt den for 3 år på 2,2% og betaler vell ca 400 kr mindre i måneden. :) At fastrenten blir tilbudt mye lavere enn dette har jeg liten tro på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...