Thor Håkonsen Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Mye mulig denne har vært oppe noen ganger, men noen kjappe svar gav meg ikke helt det jeg leita etter. Noen som har noen konkrete tips til hvilket kulehode jeg skal gå for, skal hovedsaklig brukes med f.eks D3 og 24-70 f/2.8, men er ett stort pluss om det også fikser D3 sammen med 300mm f/2.8 La oss si at smertegrensen ligger på ca 2000,- Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 D3 + 300/2.8 => Pris over 2000. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 25. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2011 Klarer sikkert å strekke meg litt over også, hva med f.eks : http://www.fotovideo.no/Produkter/Stativ/Stativhode/Benro/Benro-Kulehode-B-3-Vekt--0,7kg-Maks-vekt--30kg-117181-p0000099153.aspx http://www.japanphoto.no/product/stativ/stativhoder/manfrotto-hode-kule-055-q5/ Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Hvis du vil ha et kulehode som er egnet for generell bruk og som kan holde en 300mm f/2,8 med D3 på en måte som yter det utstyret rettferdighet, må du et godt stykke over 2000. RRS BH-55 kan kanskje være et alternativ; hodet og en AS-kompatibel klemme koster rundt 450USD direkte fra produsenten. Festeplate for objektivet og huset vil vel også koste en del. Imidlertid vil jeg anbefale å bruke et gimbal-hode for så stort glass, og et litt mer moderat kulehode for bruk med mer normalt dimensjonerte objektiver. Da blir det mindre å slepe på når du ikke skal bruke gigantiske teler. Da finnes det veldig mye å velge mellom; alternativer jeg selv har vurdert (men ikke kjøpt) er Manfrotto 468MG, Acratech Ultimate og FLM CB-38 (48 er kanskje mer egnet for D3). Uansett må du ha L-brakett (er "brakett" et ord på norsk?) på kameraet hvis du har planer om å ta vertikale bilder på stativ; det å vippe hodet over på sida er ikke en god idé med et kamera som er så tungt og høyt som D3. Hva slags bein er det du bruker eller skal bruke, og er det noen spesielle ting det skal brukes til? Er f.eks panoramabilder relevant? Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 25. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2011 Jeg bruker egentlig stativ lite, men ser at hodet jeg har i dag er for veikt til D3 og 24-70 - dvs, hodet er nok sterkt nok men ikke hurtigfestet (RC2). Bruker stativ for lite til at 3-4000 for hode med feste er fornuftig.. Så da blir det nok å gå for ett hode som takler D3 med 24-70. Og da antar jeg at de to i linkene over er fornuftig ? Skal bli brukt til diverse bilder med lang lukkertid.. og litt landskap antar jeg Stativet er Manfrotto 055ProB Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 (endret) Hvis du er sikker på at det er hurtigfestet som er det springende punktet, så er det fullt mulig å bytte det, men beholde hodet. Bruk f.eks noe sånt og denne EDIT: Benro B-3 som du linket til kommer med AS-kompatibel klemme, så hvis du vil bytte hodet uansett er jo det praktisk. Den burde tåle D3 med 24-70, men jeg er ikke 100% sikker. Endret 25. desember 2011 av C₈H₁₀N₄O₂ 1 Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 25. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2011 Da sikter jeg meg nok mot Benro B3, eller Induro BH3 som er samme om jeg har skjønt det riktig ? (med AS-kompatibelt feste) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. desember 2011 Del Skrevet 25. desember 2011 Det ultimate kulehode som tåler ekstrem vekt:Burzynski Ball Head II https://www.isarfoto.com/cms.php/_pid:22384,l:2933,pp:0,ps:za,ph:28867/en/0/Produkt.html Man bør ha Arca Swiss festeplate og L-bracket, ulempen med Burzynski er den begrensede tiltmuligheten. Fordelen derimot er at det holder fint 600mm f/4 med D3 påkoblet uten problem. Det er også relativt lite og lett i vekt Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 26. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2011 Det ser jo både bra, og vakkert ut TGB - men, da snakker vi om en pris inkl. moms, frakt, festeplate og bracket på over det dobble av hva som er smertegrensen.... Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 (endret) et lite spørsmål ifm kulehoder; jeg har et Manfrotto 498 kulehode med RC2 festeplate. Hvis jeg skulel gå til anskaffelse av et digert objektiv - kan jeg da skaffe en RC4 festeplate og bruke på samme hode? Endret 29. desember 2011 av ilpostino waits for Alice Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 29. desember 2011 Del Skrevet 29. desember 2011 et lite spørsmål ifm kulehoder; jeg har et Manfrotto 498 kulehode med RC2 festeplate. Hvis jeg skulel gå til anskaffelse av et digert objektiv - kan jeg da skaffe en RC4 festeplate og bruke på samme hode? Etter all sannsynlighet ja. Sjansen er stor for at klemma på hodet er festa med en vanlig 3/8-tilkobling, i så fall finnes det mange forskjellige klemmer og plater å velge mellom. Sannsynligvis er det brukt noe locktite-gugg for å holde den på plass, i så fall må du dra skikkelig til for å få den løs. Hvordan man får tak i løse RC4-klemmer veit jeg ikke (kanskje eBay?), men hvis man først skal ta seg bryet er det like greit å skaffe Arca-Swiss-kompatible greier fra Kirk, RRS, Wimberley, osv; da er det også mulig å få tak i plater som er spesielt tilpasset konkrete kamerahus og objektiver, og som dermed sitter som støpt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå